Afvallen iedereen doet het….

Afvallen iedereen doet het…. van Feel Good Point

Door: Feel Good Point  28-01-2008

Waarom afvallen ?
De cijfers die het CBS onlangs bekend maakte, liegen er niet om: maar liefst 40% van de Nederlanders van twintig jaar en ouder is te zwaar. We eten steeds minder groenten en fruit, maar het suikergebruik rijst daarentegen de pan uit. Gemiddeld verstouwen we jaarlijks bijna 36 kilo aan snoep, koek, chocolade, chips en drop!

Hoe meer overgewicht je hebt, hoe meer vet je lichaam onder controle moet houden. Het systeem heeft dan zijn handen vol aan het vet, waardoor er minder capaciteit over is om de algemene afweer tegen ziekten te regelen. Mensen met flink overgewicht leven dan ook 20% minder lang dan dat ze dat overgewicht niet zouden hebben.

Overgewicht brengt grote risico`s met zich mee: hart- en vaatziekten, suikerziekte, gewrichtsproblemen, hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol kunnen gevolgen zijn van overgewicht. Zwaarlijvigheid vergroot de kans op elke ernstige ziekte. Kortom het is gezond om te gaan afvallen

Gezond Afvallen

Gezond afvallen is van groot belang. Er moet worden voorkomen dat door te snel afvallen het zogenaamde JOJO-effect optreedt. Dit verschijnsel heeft een negatieve invloed op zowel de gezondheid van het lichaam als het resultaat van het afvallen, dit is namelijk nihil.

Gezond afvallen wil vooral zeggen: geleidelijk verantwoord afvallen. Belangrijk is dat het lichaam alles krijgt wat het nodig heeft. Het afvallen is dan ook langer vol te houden. Daarom is een gezond dieet dat een beperkte hoeveelheid calorieën levert, een goede keus. Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve tot ongeveer een kilo per week is een goede maat. Daarvoor moet het lichaam per dag 500 tot 1000 kilocalorieën minder binnenkrijgen dan het nodig heeft. Gaat het om meer dan 1000 kilocalorieën minder, dan is er een risico dat de spieren meer afnemen dan wenselijk is.

Verantwoord afvallen

Tijdens het afvallen is het voldoende om één keer per week tot één keer per maand op de weegschaal te gaan staan, steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Vaker wegen is niet zinvol: daarvoor schommelt het lichaamsgewicht van nature te veel. De ene keer houdt het lichaam bijvoorbeeld meer vocht vast dan de andere keer.

Om het verloop van het afvallen te volgen kan een weegtabel worden aangelegd.