Piet Nammensma treedt toe

Piet Nammensma treedt toe van Credion Nederland

Door: Credion Nederland  24-02-2006
Trefwoorden: Personalia, Kredietadvies

Credion Nederland BV heeft de directie versterkt met de toetreding van Piet Nammensma (60). De organisatie heeft thans een tweehoofdige directie. Carlo van der Weg is de andere directeur. Hij geeft al sinds de oprichting van Credion in 2001 leiding aan het bedrijf dat in betrekkelijk korte tijd een sterke positie heeft opgebouwd in de wereld van de onafhankelijke kredietadvisering. Het bemiddeld kredietvolume zal dit jaar de grens van één miljard euro passeren.

Nammensma is in de bankwereld gepokt en gemazeld. Veertig jaar lang was hij in diverse managementfuncties in dienst van ABN Amro waar hij ondermeer directeur was van de kantoren in Harlingen en Heerenveen. Hij eindigde zijn loopbaan als lid van de directie van Regio Noord-Nederland in Groningen en was in deze functie belast met specialistisch advies.
De schat aan ervaring die Nammensma meebrengt komt de almaar groeiende franchiseorganisatie goed van pas. Het landelijk kantorennetwerk is uitgebouwd tot 30 over alle regio's gespreide vestigingen. Een adequate ondersteuning vanuit het hoofdkantoor in Heerenveen van de franchisenemers in het land is van groot belang.

Takenpakket
Het takenpakket van Nammensma is tweeledig. Enerzijds gaat hij de contacten met de geldverstrekkers onderhouden en waar nodig versterken. Anderzijds is hij verantwoordelijk voor de specialistische centra van Credion: het Agrarisch Team, Credion Shipping en Credion DGA Advies. Mogelijk gaat Credion zich ook nog specialiseren in de vastgoedsector. Deze specialistische centra stellen Credion in staat zeer klantgericht te opereren.
De functie van Van der Weg blijft inhoudelijk onveranderd. Hij is verantwoordelijk voor het operationeel management en als zodanig stuurt hij de Credion-organisatie aan.
Nammensma is goed thuis in marktverkenningen en specifieke terreinen. Die bagage kan hij goed gebruiken voor de toenemende behoefte aan financiële specialisatie bij Credion, die als intermediaire adviseur de taal van alle ondernemers verstaat en spreekt. De inkoop van kapitaal bij banken vereist ook knowhow en veel ervaring. Als man die voorheen 'aan de andere kant van de tafel' heeft gezeten is Nammensma in staat om de samenwerking met de banken op basis van coöpererend partnership nog meer inhoud te geven.
Dat Nammensma de draad weer heeft opgepakt is opvallend, maar daarom niet minder logisch. Nammensma: ,,Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Als je nog voldoende energie en hebt en nog plezier aan je vak beleeft, valt het niet mee om zomaar te stoppen met werken. Ik zie mijn rol bij Credion als een prachtige uitdaging."

Goede marktpositie
Credion heeft zich een goede marktpositie weten te verwerven en dat heeft zelfs Nammensma enigszins verrast: ,,Als alle banken hun werk goed doen is er geen ruimte voor een Credion, heb ik ooit gezegd. Welnu, het blijkt dat banken niet die deskundige en betrokken adviseur kunnen zijn die Credion wél is. Bankmensen zijn nu eenmaal geen ondernemers. De huidige 40 Credion-adviseurs zijn dat als zelfstandig opererende kantoorhouders wel. Bovendien kunnen accountmanagers van banken niet altijd de juiste adviseurs zijn zolang van hen wordt verlangd dat ze transacties sluiten. Uit zo'n verhouding hoeft voor de klant niet de beste deal voort te vloeien."
Banken hebben de laatste jaren behoorlijk gesaneerd in hun organisaties en hebben duidelijk te weinig mankracht om de markt optimaal te bedienen. Van der Weg daarover: ,,Er is een gat ontstaan in de relationele sfeer. Dat is nu precies het gat waar Credion in is gesprongen. Met name de MKB-ondernemers kunnen beter worden bediend. Die hebben een sterke sparringpartner nodig. Vandaar dat wij gericht zijn op de DGA's, de directeuren/grootaandeelhouders. Wij hebben de tijd, de mensen en de kennis om snel en efficiënt zaken voor ondernemers voor elkaar te krijgen. Vooral in deze tijd is dat belangrijk want het MKB verbreedt de horizon en doet steeds meer aan productinnovatie om nieuwe markten aan te boren. Export speelt daarin ook een rol. De behoefte aan een persoonlijke, onafhankelijke en zeer deskundige financieel adviseur is enorm toegenomen. Dat alles verklaart ons succes."
Was Credion vroeger nog een luis in de pels van banken, tegenwoordig staat de organisatie heel anders in de markt. Van der Weg: ,,Banken willen nu juist een nauwe relatie met ons opbouwen omdat ze weten dat wij een wezenlijke, katalyserende rol vervullen. Banken doen graag zaken met ons. Dat is een goed teken. Voor Credion én voor het MKB!"

Trefwoorden: Kredietadvies, Personalia