Begeleiding bij stress

Door: Centrum Nacha  29-11-2012
Trefwoorden: Stress

"De boog kan niet altijd gespannen zijn". Daarmee wordt bedoeld dat een mens naast inspanning ook plezier en ontspanning nodig heeft. Veel mensen hebben de overtuiging dat ze eerst de dingen moeten doen waarvoor ze zich verantwoordelijk voelen: werken en zorgen voor hun gezin en het huishouden. En realiseren ze zich niet dat tijd nemen voor ontspanning echt een voorwaarde is om al die andere dingen te kunnen doen. Ik heb dit zelf ook aan den lijve ervaren. Als er geen juiste balans is tussen inspanning en ontspanning ontstaat er stress.

Ontdek het verschil tussen gezonde stress en chronische stress

We hebben allemaal wel eens stress. Stress kan tot een tijdelijke hogere productiviteit leiden. Maar wanneer je te vaak en te lang last hebt van stress kan je lichaam daar niet goed mee omgaan. Dan kan er chronische stress ontstaan. Er kunnen verschillende situaties in je leven zijn die meer stress veroorzaken dan normaal, zoals: problemen op je werk, ontslag, pensionering, relatieproblemen, een echtscheiding, een overlijden of een schokkende gebeurtenis.

Symptomen van chronische stress:

- moeite met concentreren en vergeetachtigheid

  • - gejaagdheid en prikkelbaarheid
  • - chronische vermoeidheid
  • - weinig zelfrespect
  • - slapeloosheid
  • - nergens meer van kunnen genieten
  • - faalangst en onzekerheid
  • - spier-, rug- en buikpijn
  • - gespannenheid en geirriteerdheid
  • - somberheid en lusteloosheid
  • - hartkloppingen
  • - hoge bloeddruk
  • - hoofdpijn
  • - minder zin in seks
  • - toename ademfrequentie en afname ademdiepte
  • - toename spierspanning
  • - toename adrenaline en cortisolproductie

Hieruit kan het volgende gedrag ontstaan:

- uitbarstingen van agressie

  • - veel klagen en zuchten
  • - vluchten en vermijden
  • - rusteloos gedrag
  • - paniekreacties
  • - isoleren van anderen
  • - veranderingen in productiviteit
  • - meer roken en drinken

Hoe stress hormonen je kunnen beinvloeden

Bij langdurige stress maakt het lichaam te veel stresshormonen aan. Door een heel hoog adrenalineniveau, kun je emotioneel uitgeput raken. Een zeer hoog cortisolniveau leidt tot een vervlakking van het gevoelsleven, concentratiestoornissen en zelfs tot aantasting van het immuunsysteem.

Hoe ik besloot mijn stressvolle leven achter me te laten

Ik heb mij ook vaak laten leiden door wat anderen van mij verwachtte. Dit zorgde ervoor dat ik vaak alleen maar bezig was met "moeten". Alleen die dingen doen die er van me verwacht werden en dan geen tijd over houden om die dingen te doen waar ik blij van werd. Dit leverde me veel stress op. Op een gegeven moment heb ik de keuze gemaakt dat ik het zo niet langer meer wou doen. Ik let nu meer op mijn gevoel die me signalen geeft, en handel daar ook naar. Ik bespreek dingen die niet fijn voelen voor mij. Ik vraag me nu ook af: "Wat wil ik?", terwijl ik voorheen de neiging had om te doen wat anderen van mij verwachtte. Ik ben er erg blij mee dat ik mijn eigen leven ben gaan leiden, ik voel me nu krachtiger, stabieler, heb minder stress, en kan beter met mijn emoties omgaan.

Balans herstellen tussen draagkracht en draaglast

Ook de draagkracht en draaglast spelen een belangrijke rol bij de stress. De draagkracht van stress is de hoeveelheid stress die je aan kunt en deze is voor iedereen verschillend. De één kan meer verdragen dan de ander onder dezelfde omstandigheden. Je kunt jouw draagkracht vergroten door goed voor jezelf te zorgen en te zorgen voor de nodige ontspanning. De draaglast is alles wat er op dit moment op jouw bordje ligt, we gaan onderzoeken hoe jij jouw draaglast kan verkleinen. Ongeneeslijke ziekten of het verlies van een dierbaar iemand kunnen veel stress veroorzaken, maar zijn helaas niet terug te draaien. Het leren leven met deze gebeurtenissen is dan vaak het enige alternatief.

In 4 stappen weer ontspannen leven

Als je last hebt van te veel stress gaan we eerst op zoek naar wat jouw veel stress geeft in je leven. Vaak zijn er naast specifieke gebeurtenissen ook bepaalde patronen die je hebt ontwikkeld waardoor je meer stress ontwikkeld. Deze patronen gaan we doorbreken. Als 2e stap gaan we jouw draagkracht vergroten. Bij de derde stap gaan we je draaglast verkleinen. Als laatste stap gaan we jouw balans tussen inspanning en ontspanning herstellen.

  1. - Onderzoeken wat jouw stress oplevert, patronen doorbreken.
  2. - Je draagkracht vergroten: Door te leren het leven te nemen zoals het komt, je er niet tegen te verzetten, door te accepteren dat je niet op alle zaken controle kunt uitoefenen, door niet te piekeren over zaken in de toekomst; maar in het heden te leven, door regelmatig afstand te nemen van jezelf en jouw leefwijze, vanaf een afstand zien de dingen er soms anders uit.
  3. - Je draaglast verkleinen, door te leren op tijd “nee” te zeggen, door jezelf alleen haalbare doelen te stellen, door bijzaken van hoofdzaken te scheiden, door minder te streven naar perfectie.
  4. - Balans herstellen tussen inspanning en ontspannen.

Wil jij ook meer ontspanning in je leven?

Als jij last hebt van stress en hier graag verandering in wilt brengen dan kan ik je hierbij begeleiden. Een kennismakingsgesprek van 30 minuten is gratis. Voor het maken van een afspraak kun je me bellen op 06 - 188 50 767 of laat een bericht voor me achter via het contactformulier op de website, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

Trefwoorden: Stress

Andere producten en diensten van Centrum Nacha


Leer in 5 ochtenden je intuïtie meer kennen en te vertrouwen van Centrum Nacha thumbnail
26-11-2012

Leer in 5 ochtenden je intuïtie meer kennen en te vertrouwen

In 5 ochtenden kun jij jouw intuïtie meer leren kennen en erop vertrouwen.


26-11-2012

Begeleiding bij hooggevoeligheid

Stress? Burn-out? Hooggevoeligheid? Verhoog je kwaliteit van leven met levenscoaching.


Natuurcoaching van Centrum Nacha thumbnail
26-11-2012

Natuurcoaching

Natuurcoaching is een vorm van persoonlijke begeleiding waarbij de natuur als grootste inspiratiebron wordt gebruikt.