Verjongingsmarketing

Door: Public & Private  16-07-2009
Trefwoorden: Marketing, Reclame, Strategie

Nieuwe generatie. Door het internet en mobiel is er een nieuwe generatie ontstaan die anders met media omgaat en op een andere manier orïenteert, dan wel consumeert. Man/vrouw, jong/oud, het maakt niet. In een rap tempo veranderen mensen hun gedrag. Met name internet wordt een steeds belangrijker medium. Een dynamische en grenzenloze 24/7 omgeving, met veel interactie mogelijkheden. En de volgende golf dient zich al aan. Een snel groeiende groep gebruikers van smartphones. Dit betekent dat consumenten niet alleen 24/7 gebruik maken van nieuwe media, maar nu ook locatie ongebonden toegang tot de wereld hebben. Bijvoorbeeld in een winkel het product bekijken en voelen, maar ter plekke met de smartphone zoeken waar het goedkoper verkrijgbaar is. En misschien meteen online bestellen en afrekenen. Of met Google maps zoeken waar die goedkopere winkel zit, daarheen gaan en je smartphone gebruiken als een mobiele Tom Tom. Iets dat voor een paar jaar geleden ondenkbaar en onmogelijk zou zijn. Let wel, de nieuwe generatie is de consument van nú en niet van morgen die zijn of haar gedrag heeft aangepast aan de nieuwe multimediale mogelijkheden van deze tijd. Verjongingsmarketing. Waren marketing- en communicatie activiteiten tot voor kort een door bedrijven en merken gestuurde monoloog of eenwegverkeer naar consumenten, in de huidige setting wordt dat heel anders. Verjongingsmarketing houdt zich bezig met het vitaliseren van bedrijven en merken. Van monoloog naar dialoog, van “branding” naar “branding 2.0”, waarbij consumenten naast ontvangers ook zenders zijn. Dus van bedrijfgestuurde branding, naar wel of niet gecontroleerde “co-branding” door consumenten. Branding 2.0 loopt analoog aan Web 2.0, de tweede internet golf waarbij alles aan elkaar is gelinkt. Branding 2.0 betekent transparantie en dialoog op basis van gelijkwaardigheid. Niet alleen de zender “brand”, ook de ontvanger “brand” mee. Of bedrijven het nu wel of niet willen. Met de nieuwe mogelijkheden en het gedrag van de nieuwe generatie hebben bedrijven en merken niet meer de totale controle over hun branding. Branding 2.0 anticipeert daarop. Verjongingsmarketing is geen make-over maar een diepgaande exercitie die door alle lagen van de bedrijfvoering gaat. Het relevant inzetten van nieuwe media en durfen de dialoog aan te gaan met je huidige doelgroep, maar langzaam veranderde consument. Het aanpassen van interne bedrijfsprocessen die direct gelinkt zijn met de doelgroep. Verjongingsmarketing is een continu proces van leren en anticiperen, dat door de gehele organisatie gedragen moet worden en niet enkel door afdelingen als sales en marketing. Verjongingsmarketing is ook snelheid maken. In een nieuwe wereld van 24/7 is snelheid een belangrijke onderscheidende factor. Veel bedrijven en merken zijn daar nog niet op ingesteld. Met name binnen organisaties schort het vaak aan het 24/7 in contact staan met de doelgroep. Internet en mobiel. Veel bedrijven en merken zijn nog steeds zoekende op het internet. Ook grote merken hebben daar moeite mee. Vanuit traditionele marketing en communicatie voelen ze zich zoals iedereen verplicht een website te hebben. Uitgaande van verjongingsmarketing kijken we eerst naar relevantie. Pas dan vloeit daar een strategie uit. Internet “presence” hoeft niet altijd een website te zijn als het niet relevant is voor de beoogde doelgroep of het “branden” van een merk. Aanwezigheid via emails, virals, forums, affiliante programma’s, shop’s, startpagina’s, banners, enz. zijn maar enkele voorbeelden van “internet presence”. Met de komst van smartphones komt daar nog een dimensie bij, interactie met een locatie. Verjongingsmarketing gaat dus ook over moods & moments. Wanneer is iemand ontvankelijk voor een bepaalde boodschap, op welke plaats en op welk tijdstip? Dit kan betekenen dat één en dezelfde boodschap er anders kan uitzien en qua tekst meerdere variaties kent. De nieuwe generatie kent namelijk ook verschillende moods & moments. Mensen ontwikkelen met het gebruik van nieuwe media een “multi-me” persoonlijkheid. Op Hyves ben je iemand anders dan bijvoorbeeld op YouTube. Je sms berichtjes kunnen stoer overkomen, terwijl je op Twitter de heilige uithangt. Op Facebook ben je begaan met de wereld, terwijl je op Geenstijl de meest racistische uitspraken doet. Verjongingsmarketing houdt rekening met die moods & moments. Vitaliseer uw bedrijf of merk. Neem contact op met Ronny Simon: 06-41453997 of mail naar [email protected]

Trefwoorden: Adverteren, Concepting, Creatie, Marketing, Modemarketing, Public & Private, Reclame, Reclameadvies, Reclamebureau, Strategie, Verjongingsmarketing,