Met een GmbH als Duits bedrijf onder Duitse bedrijven

Door: Strick - Rechtsanwälte & Steuerberater   03-05-2011
Trefwoorden: Contractenrecht, Algemene Voorwaarden, Intellectuele Eigendom

 

De Duitse markt is booming, het optimisme dat Duitse kranten en wetenschapsinstellingen momenteel uitstralen, is ongeëvenaard. Daar moet wel handel inzitten voor Nederlandse bedrijven. Dus als uw product goed is, de prijs-kwaliteitverhouding klopt en u betrouwbaar aan uw leverings- en serviceverplichtingen kunt voldoen, dan is er in Duitsland een markt voor u. De vraag is, hoe bereik je deze markt?

Allereerst door als Nederlandse ondernemer alle drempels uit de weg te ruimen, die een Duitse afnemer ervan zouden kunnen weerhouden met u zaken te doen. Onderzoek van de overkoepelende Kamer van Koophandel in Duitsland wijst uit dat ca. 30% van de Duitse bedrijven uit vrees voor rechtsonzekerheid geen zaken doen met het buitenland.

Het is dus raadzaam Duitse activiteiten via een Duitse vestiging te laten lopen. Wie nog twijfelt, of het bijvoorbeeld handiger is de Duitse markt middels een besloten vennootschap (GmbH) dan wel door een filiaal van een Nederlandse BV te bewerken, doet er goed aan voor de eerste optie te kiezen. Deze keuze wordt vooral door een psychologische factor bepaald. Nog steeds is het zo, dat  Duitsers het liefst zaken doen met Duitse bedrijven. De achtergrond van deze stelling is dat je het een klant zo gemakkelijk mogelijk moet maken, als je succesvol zaken wilt doen. Zeker als men de keus heeft tussen twee leveranciers die qua product, prijs, kwaliteit en levertijd vergelijkbaar zijn, zal men kiezen voor een Duitse leverancier.

De reden is simpel. Een Duitse leverancier levert op basis van de alom bekende Duitse spelregels. Is de leverancier een buitenlands bedrijf, dan werpt de samenwerking onherroepelijk vraagtekens op: hoe staat het met de (grensoverschrijdende) service, wat gebeurt er bij gebreken, is wellicht buitenlands recht van toepassing en moet ik bij een geschil eventueel in het buitenland procederen. Al met al zijn dit vragen die bij uw afnemer niet eens opkomen, als u als Duits bedrijf onder Duitse bedrijven in de markt optreedt.

Reden genoeg dus om over een Duitse vestiging na te denken. Wel is het zaak, alvorens met een GmbH op de Duitse markt actief te worden, ter zake kundige adviseurs te raadplegen omtrent het oprichten van een vestiging in Duitsland, de kostenvan een dergelijke stap, de gevolgen voor gedetacheerde werknemers, maar ook over de uitgangspunten bij het incasseren van vorderingen. 

Voor meer details: www.strick.de

Trefwoorden: Aankoop van vastgoed, Advocaat aankoop van vastgoed Duitsland, Advocaat Arbeidsrecht Duitsland, Advocaat Arbeitnehmerentsendegesetz Duitsland, Advocaat Duits Agentuur- En Distributierecht, Advocaat Duits Arbeidsrecht, Advocaat Duits Faillissementsrecht, Advocaat Gmbh Recht Duitsland, Advocaten Bedrijfsovername Duitsland, Algemene Voorwaarden, Arbeitnehmerentsendegesetz Duitsland, Bedrijf starten Duitsland, Contractenrecht, Fiscale vraagstukken Duitsland, Handelsagenten, Intellectuele Eigendom,

Contact Strick - Rechtsanwälte & Steuerberater

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share