Citrix waarschuwt helpdesks voor wachtwoordenchaos

Door: Citrix Systems Netherlands  05-09-2006

Vianen, 5 september 2006 – Meer dan 40 procent van alle Europeanen neemt vakantie in de maand augustus (1). Eén derde van alle computergebruikers heeft 5 of meer wachtwoorden (2). Met deze twee feiten in het achterhoofd moeten helpdesks zich voorbereiden op een stortvloed aan vragen omtrent vergeten wachtwoorden, waarschuwt Citrix.

Rob van der Hoeven, area vice president bij Citrix, marktleider op het gebied van access infrastructure solutions, legt uit: “Al jaren benadrukken security-managers dat medewerkers veiligere wachtwoorden moeten kiezen dan familienamen en favoriete hobby’s. Men realiseert zich dat deze wachtwoorden te makkelijk te kraken zijn en systemen vragen dan ook steeds vaker om alfanumerieke wachtwoorden met gewone letters, hoofdletters, nummers en symbolen die maandelijks gewijzigd moeten worden. De meeste mensen kunnen deze ‘nieuwe’ wachtwoorden echter niet onthouden omdat ze van nature gebruik van beelden om een wachtwoord te onthouden. Een alfanumeriek wachtwoord is moeilijk te onthouden als het niet regelmatig basis gebruikt wordt.”

Tijdens de zomervakantie gebruiken mensen hun wachtwoorden niet en dit is dan ook het moment om ze te vergeten. Aangezien veel mensen tegelijkertijd vakantie nemen kan het aantal telefoontjes naar de helpdesk tot recordhoogte stijgen wanneer de vakantiegangers weer massaal aan het werk gaan.

“Teveel wachtwoorden hebben kan van grote invloed zijn op de productiviteit van een bedrijf. Gebruikers zullen doorgaans meerdere pogingen wagen om het wachtwoord in te voeren alvorens aan het IT-team te vragen het wachtwoord opnieuw in te stellen. Naast een urenlange werkonderbreking betekent dit ook een zware belasting van de IT-helpdesk”, vervolgt Van der Hoeven.

Uit onderzoek van Citrix is gebleken dat sommige gebruikers hun applicaties helemaal niet meer gebruiken als ze het juiste wachtwoord niet meer weten. Zes procent van de respondenten gaf aan dat ze dit hadden verkozen boven de problemen die het terugzetten van een wachtwoord met zich meebrengt.

“De wachtwoordenchaos onthoudt mensen van de tools waarmee ze hun productiviteit op het werk juist moeten kunnen verhogen. Het probleem is veroorzaakt door technologie, maar technologie is hier ook de oplossing. Wanneer bedrijven investeren in een single-sign-on-oplossing hebben hun werknemers slechts één wachtwoord nodig om toegang te krijgen tot al hun applicaties”, aldus Rob van der Hoeven.


Contact Citrix Systems Netherlands

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share