4x4 net zo milieubewust als populaire zakenauto

Door: Algemeen Achterhoeks Persbureau  16-06-2007
Trefwoorden: Milieu, Renault, Co2 Reductie

Freelander 2 aan de leiding
In het segment van de compacte terreinauto is de Freelander 2 een nieuwe en inmiddels populaire verschijning. De Freelander 2 kan zich meten met populaire zakenauto’s, zeker op het gebied van veiligheid en milieu. Want met 5 EURO Ncap sterren is het de veiligste auto in zijn klasse. En ook op het gebied van milieuzaken staat de compacte mini-Range Rover zijn mannetje. De cijfers bewijzen het. De Freelander 2 verbruikt gemiddeld 7,5 liter diesel per 100 verreden kilometers en stoot gemiddeld 194 gram CO2 per kilometer naar buiten. Deze cijfers gelden voor de dieseluitvoering met roetfilter. Met een aanschafprijs van ruim € 51.000 voor een wat aangeklede versie staat deze auto midden in het traditionele zakelijke stationwagen geweld. Nemen we als voorbeeld de zakenauto van het jaar: de Audi A6. Voor een in zakelijke trim gestoken 2,7 liter dieselversie betaalt de koper ruim € 55.000. Op milieuterrein ligt de Audi op hetzelfde niveau: 192 gram CO2 per kilometer en 7,2 liter diesel per 100 kilometer.
Pakken we een andere zakelijke topper, de Alfa Romeo 159 met 2,4 liter dieselmotor, dan komt de 4x4 zelfs schoner uit de bus. De Alfa ‘scoort’ 215 gram CO2 per kilometer en jaagt er 8,1 liter diesel per 100 kilometer door heen.

Revolutionair milieuprogramma Land Rover
Naast het ontwerpen en maken van steeds schonere auto’s werkt Land Rover bij de productie ook hard aan het milieu. Zo is in februari 2007 een revolutionair CO2 reductieprogramma gestart. De speciale onafhankelijke milieucommissie wordt voorgezeten door Sir Crispin Tickell, voormalig regeringsadviseur in Engeland voor milieuzaken. Het aangekondigde programma is het grootste en meest vooruitstrevende ooit van alle autofabrikanten in Engeland. In de afgelopen 10 jaar is de totale CO2 uitstoot van de fabriek in Solihull met 30% afgenomen. Over niet al te lange tijd zal de productie zelfs CO2 neutraal zijn. Sterker nog: het milieuprogramma gaat zelfs zo ver dat de uitstoot van elke nieuwe Land Rover in de eerste 72.000 kilometer CO2 neutraal wordt. Daar kunnen een heleboel fabrikanten van traditionele personenwagens een voorbeeld aan nemen.

Land Rover Club Holland is voorloper
Milieu als beleid is door de Land Rover Club Holland al jaren een belangrijk onderwerp. De ruim 2.000 leden rijden allemaal volgens de groene code van de FNTC (federatie van Nederlandse terreinauto clubs). Dat wil zeggen: rijden in het terrein met respect voor omgeving en natuur. Op alle evenementen van de Land Rover Club Holland zijn milieupakketten aanwezig. Absorptiemateriaal, speciale zakken om eventueel vervuilde grond in af te voeren en gescheiden afvalverwerking zijn slechts enkele voorbeelden. Het terrein is schoon wanneer de Land Rovers arriveren en is zo mogelijk nog schoner wanneer het daags na een evenement weer aan de beheerder wordt teruggegeven. Aandacht voor veiligheid is er ook. Want ondanks veel EURO Ncap sterren is in het terrein een rotsblok soms wat te groot, of een waterplas toch wat te diep. Een veiligheidsdraaiboek is altijd aanwezig en de officials worden getraind in berging en eerste hulp. Met milieu en veiligheid als speerpunt in het beleid werkt de Land Rover Club Holland al jaren aan plezierig en verantwoord terreinrijden. Alleen op deze wijze is de hobby van tienduizenden Nederlanders in de toekomst nog mogelijk.

Milieulobby met een kanttekening
De gemeente Nijmegen probeert al een tijdje alle 4x4’s uit de stad te krijgen. Dat daarmee eigenlijk ook alle bestelbusjes en populaire zakenauto’s mee moeten verdwijnen lijkt men niet te willen horen. Als voorbeeld: een Renault Laguna Grand Tour is langer dan de langste Land Rover Defender 110. Ofwel, het is vaak maar net wat de milieulobby naar buiten wil brengen. Wat fout is, is fout en moet verdwijnen. De Land Rover Club Holland is van mening dat de geïntensiveerde milieulobby een goede zaak is, mits er op feiten en niet op emoties wordt geoordeeld. Want milieu en veiligheid zijn belangrijke onderwerpen waar het bestuur van de vereniging zich al jarenlang sterk voor maakt. Al was het alleen maar om het terreinrijden voor vele duizenden Nederlanders mogelijk te houden.
Voor meer informatie over het milieubeleid en de harde cijfers van de diverse vermelde voorbeelden kunt u terecht op de websites van Land Rover Nederland (www.landrover.nl), de Land Rover Club Holland (www.lrch.nl), Audi (www.audi.nl), Alfa Romeo (www.alfaromeo.nl) en Renault (ww.renault.nl).

Trefwoorden: Audo, Co2 Reductie, Milieu, Renault

Contact Algemeen Achterhoeks Persbureau

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share