Ondernemer mist geld door slechte website

Ondernemer mist geld door slechte website van Algemeen Achterhoeks Persbureau

Door: Algemeen Achterhoeks Persbureau  14-11-2008
Trefwoorden: Website, Webshop, Marketingcommunicatie

Internet als wereldbibliotheek
De jeugd heeft de toekomst is een bekend gezegde. En de jeugd gebruikt vooral internet als platform voor kennisvergaring en communicatie. Het is logisch dat pientere ondernemers besluiten het internet op te gaan. Harm Slump, oprichter van Youshiki: “Het is erg jammer dat veel ondernemers daarbij genoegen nemen met alleen de aanwezigheid op internet.” Volgens Harm Slump kom je vandaag de dag niet weg met een website met wat productinformatie, de geschiedenis van het bedrijf en een contactformulier. “Bezoekers van een website willen snel de voor hun juiste informatie vinden. Is die informatie meer dan twee muisklikken verwijderd, dan is de bezoeker al vertrokken”, gaat Harm Slump verder. Het is zaak de aanwezigheid op het internet goed te overdenken. Daarbij moet er antwoord gevonden worden op vragen als ‘Wat wil mijn bezoeker weten?’, ‘Hoe wil mijn bezoeker kopen?’ en ‘Hoe zorg ik ervoor dat die bezoeker terugkomt?’.

Het oog wil ook wat
Naast de juiste informatie wil het oog ook wat. Een aantrekkelijke vormgeving helpt om de juiste sfeer te creëren. Harm Slump: “Ben je begrafenisondernemer dan kies je niet voor knalroze op je website. Maar als zuurstokfabrikant kan dat prima. Het gaat erom met beeld en kleur de sfeer te maken die bezoeker een gevoel van welkom geeft.” Volgens Harm Slump gaat het nog verder: “maar niet alleen dat, ook de prikkeling om tot koop over te gaan wordt in belangrijke mate bepaald door de vormgeving van de website.” Voor ondernemers is het dus zaak na te gaan wat hun bezoekers willen ervaren. Internet is meer dan een bron van informatie alleen. Web2.0 maakt dat het internet een gemeenschapsplatform is waar iedereen met elkaar ervaringen en informatie deelt, maar ook handelt.

Ondernemer heeft hulp nodig
Vandaag de dag vind je op elke hoek van de straat een bedrijf dat websites bouwt. Er zijn hele professionele, maar ook behoorlijk slechte. Harm Slump: “Ik snap dat het voor ondernemers soms moeilijk is een goed en betrouwbaar bureau te kiezen. Je ziet soms door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer. Daarom heeft Youshiki zich toegelegd op het begeleiden van de ondernemer naar de juiste website voor zijn of haar bedrijf.” Daarbij kruipt Youshike als het ware in de huid van de ondernemer en wil hem of haar van binnen en van buiten leren kennen. Want alleen dan kan de visie en het enthousiasme van de ondernemer naar de juiste website worde vertaald. “Personal branding noemen we dat”. Harm Slump en zijn team helpen de start-en-de-ondernemer om de juiste keuzes te maken. Daarbij helpt de jarenlange ervaring van het team dat wordt bijgestaan door specialisten op communicatievlak. “En ja, uiteindelijk bouwen we de website. Zonder de uiteindelijke aanwezigheid op het internet is er geen resultaat.”

Geld verdienen vaak onzichtbaar
Veel ondernemers kijken alleen naar de kosten van een website. Volgens Harm Slump is dat de verkeerde weg naar resultaat: “Het gaat niet om wat het kost, maar om wat het oplevert. Je kunt er een hele terugverdienberekening op loslaten. Met een goede website heb je optimaal relatiebeheer en meer verkoopkansen. Dat zijn twee onderwerpen die direct en indirect geld in het laatje brengen.” Het blijkt dat ondernemers dit vaak onderschatten en zelfs niet weten dat klanten weglopen uit ontevredenheid. Een ontevreden klant vertelt zijn verhaal vooral op verjaardagen, slechts zelden aan de eigenaar van de website.

Meer rendement uit website
De juiste informatie en een aantrekkelijke vormgeving zorgen dat een website rendeert. Bezoekers voelen zich prettig, komen nog eens terug voor nieuwe informatie en besteden graag hun euro’s in de webshop. Maar daarmee is de zaak nog niet rond. “Geenszins”, gaat Harm Slump verder. “Het hele bedrijf moet er wel achter staan. Ook de afdeling klantenservice en de logistieke diensten moeten waarmaken wat op de website wordt verkondigd.” En zo blijkt eens te meer dat online ondernemen meer is dan alleen een folder op internet. Youshiki is gespecialiseerd in het bouwen van effectieve websites en het ondersteunen van ondernemers bij de digitalisatie van hun bedrijf. Meer informatie op www.youshiki.nl.

Trefwoorden: Marketingcommunicatie, Mediabureau, Personal Branding, Webbouwer, Webshop, Website

Contact Algemeen Achterhoeks Persbureau

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share