Managers en regels verpesten creativiteit medewerkers

Door: Uitgeverij Haystack  08-01-2009
Trefwoorden: Management, Creativiteit, Managementboek

‘Nederlandse werknemers hebben meer vrijheid nodig om hun werk goed te kunnen doen’, stelt Roland Hameeteman in zijn nieuwe boek De kracht van mensen. In een moderne organisatie is volgens de directeur van ict-specialist e-office geen plaats meer voor bemoeizuchtige managers, afdelingen, functies en regels.

De traditionele organisatie is ten dode opgeschreven. In het wereldbeeld van de managementdenker en ondernemer Roland Hameeteman is er geen plaats meer voor managers die hun medewerkers vertellen wat ze moeten doen, en regels die voorschrijven hoe ze dat moeten doen. Als het aan Hameeteman ligt, bepalen werknemers voortaan zelf wat ze doen en hoe ze dat doen.

Toekomstmuziek? Niet in Houten. Achttien jaar geleden wilde Roland Hameeteman wel eens weten wat er zou gebeuren in een bedrijf zonder afdelingen, functies of regels. In 1991 werd hij daarom mede-oprichter van e-office, een ict-specialist zonder gewichtigdoenerij of haantjesgedrag. Hameeteman wilde dat zijn medewerkers kennis zouden delen, in plaats van afschermen.

Hameetemans bedrijf werd een succes, maar niet voordat het door een diep dal ging. Hameeteman ontdekte namelijk dat je weinig regels nodig hebt, maar ook niet helemaal zonder kunt. Hameeteman: ‘Je moet afspraken maken met elkaar, doelen stellen en mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Maar je moet mensen niet vertellen wat ze moeten doen.’

In zijn nieuwe boek De kracht van mensen beschrijft Hameeteman hoe je werknemers kunt helpen om het beste uit zichzelf te halen en hoe je de organisatie van de eenentwintigste eeuw kunt inrichten. Het is geen gewoon managementboek, want het is een persoonlijk en openhartig verslag van zijn eigen successen en mislukkingen. Bovendien is het rijk geïllustreerd met foto’s en toegankelijk geschreven. Niet zonder reden, Hameeteman: ‘Iedereen heeft het over het nieuwe werken, iets waar ik heilig in geloof. Maar het werd hoog tijd voor een boek over dit onderwerp dat iedereen begrijpt.”

Trefwoorden: Creativiteit, Management, Managementboek, Managementdenker