Druk, warm en gezellig op Streekfestival Het Groene Woud

Door: Het Groene Woud  06-07-2006
Trefwoorden: Gebiedsontwikkeling, Plattelandsvernieuwing, Gebiedsbranding



Liempde, 4 juli 2006 – Veel bezoekers, tevreden standhouders, enthousiaste reacties en erg warm. Dat is in kortweg de samenvatting van een zeer geslaagd Streekfestival Het Groene Woud dat zondag 2 juli plaatsvond op Landgoed Velder te Liempde. Tijdens het speciale programma voor genodigden ontvingen vier bedrijven uit handen van gedeputeerde Paul Rüpp de licenties voor gebruik van het logo van Het Groene Woud.

“We kijken terug op een erg geslaagd festival”, aldus Frans van Beerendonk, voorzitter van de Stichting Streekfestival Het Groene Woud. “Het aantal bezoekers schatten we in op 23.000 tot 25.000; ruim het dubbele van vorig jaar. Hiermee zijn we erg tevreden, zeker gezien het zeer warme weer dat mensen ook thuis houdt of naar het water trekt.”

Gevarieerd programma
Het gevarieerde programma van het festival sprak mensen erg aan. “Het is een echt plattelandsevenement”, reageerde een van de bezoekers. “Je krijgt een goed beeld van wat er allemaal te beleven is in de streek.” Bezoekers konden in negen verschillende ‘tuinen’ kennis maken met activiteiten, demonstraties en bedrijven uit Het Groene Woud. Zo waren er vele producenten van groenten, fruit en vlees die bezoekers uitgebreid van hun producten lieten proeven. Maar ook kon men kennis maken met kunstenaars, zelf deuren beschilderen, deelnemen aan een partijtje boerengolf, genieten van het schapendrijven of zichzelf verbazen over de trekkracht van trekpaarden. En wat te denken van de theatervoorstellingen, de verhalenverteller, de ‘natuur’steltloper, het defilé van antieke koetsen of de drie reuzen. En uiteraard genieten van de deelnemers aan de poëziewedstrijd en de live-uitzending van Omroep Brabant. Het afsluitende liedje ‘hé, goade mee’ van Gerard van Maasakkers was absoluut het hoogtepunt dat beloond werd met een staande ovatie van het publiek.

4 Licenties
Gedeputeerde Paul Rüpp bevestigde het belang van branding Het Groene Woud en in dat kader ook het belang van het Streekfestival. “Met ‘branding’ gaat het erom je gebied neer te zetten als degelijk, eerlijk en betrouwbaar. Dat is belangrijk als je de regionale economie wilt stimuleren en een toegevoegde waarde wilt creëren voor regionale producten en diensten”, aldus de gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant. “Eén van de hoofdlijnen in het programma voor Het Groene Woud is immers het zoeken naar nieuwe economische dragers voor ons mooie platteland. Een groep ondernemers uit dit gebied is, op initiatief van Stichting Streekfestival Het Groene Woud, druk bezig om onder een gezamenlijk merk en label streekproducten en de streek zelf te promoten. Ik vind het dan ook heel bijzonder dat vandaag vier Brabantse bedrijven een licentie krijgen voor het gebruik van Het Groene Woud-beeldmerk.” Onder leiding van Paul Rüpp werden vervolgens de samenwerkingsovereenkomsten tussen de Stichting Streekfestival Het Groene Woud en de vier ondernemers ondertekend. De vier bedrijven die het komende jaar als pilot-bedrijf Het Groene Woud-logo mogen gaan voeren zijn Restaurant De Negenmannen (Boxtel), Landgoed BV/Philips Fruittuin (Eindhoven), Pergama Landjuweel (Haaren) en VOF Het Groene Woud Rund (Oirschot).

“We kijken terug op een erg geslaagd festival”, aldus Frans van Beerendonk, voorzitter van de Stichting Streekfestival Het Groene Woud. “Het aantal bezoekers schatten we in op 23.000 tot 25.000; ruim het dubbele van vorig jaar. Hiermee zijn we erg tevreden, zeker gezien het zeer warme weer dat mensen ook thuis houdt of naar het water trekt.” Het gevarieerde programma van het festival sprak mensen erg aan. “Het is een echt plattelandsevenement”, reageerde een van de bezoekers. “Je krijgt een goed beeld van wat er allemaal te beleven is in de streek.” Bezoekers konden in negen verschillende ‘tuinen’ kennis maken met activiteiten, demonstraties en bedrijven uit Het Groene Woud. Zo waren er vele producenten van groenten, fruit en vlees die bezoekers uitgebreid van hun producten lieten proeven. Maar ook kon men kennis maken met kunstenaars, zelf deuren beschilderen, deelnemen aan een partijtje boerengolf, genieten van het schapendrijven of zichzelf verbazen over de trekkracht van trekpaarden. En wat te denken van de theatervoorstellingen, de verhalenverteller, de ‘natuur’steltloper, het defilé van antieke koetsen of de drie reuzen. En uiteraard genieten van de deelnemers aan de poëziewedstrijd en de live-uitzending van Omroep Brabant. Het afsluitende liedje ‘hé, goade mee’ van Gerard van Maasakkers was absoluut het hoogtepunt dat beloond werd met een staande ovatie van het publiek. Gedeputeerde Paul Rüpp bevestigde het belang van branding Het Groene Woud en in dat kader ook het belang van het Streekfestival. “Met ‘branding’ gaat het erom je gebied neer te zetten als degelijk, eerlijk en betrouwbaar. Dat is belangrijk als je de regionale economie wilt stimuleren en een toegevoegde waarde wilt creëren voor regionale producten en diensten”, aldus de gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant. “Eén van de hoofdlijnen in het programma voor Het Groene Woud is immers het zoeken naar nieuwe economische dragers voor ons mooie platteland. Een groep ondernemers uit dit gebied is, op initiatief van Stichting Streekfestival Het Groene Woud, druk bezig om onder een gezamenlijk merk en label streekproducten en de streek zelf te promoten. Ik vind het dan ook heel bijzonder dat vandaag vier Brabantse bedrijven een licentie krijgen voor het gebruik van Het Groene Woud-beeldmerk.” Onder leiding van Paul Rüpp werden vervolgens de samenwerkingsovereenkomsten tussen de Stichting Streekfestival Het Groene Woud en de vier ondernemers ondertekend. De vier bedrijven die het komende jaar als pilot-bedrijf Het Groene Woud-logo mogen gaan voeren zijn Restaurant De Negenmannen (Boxtel), Landgoed BV/Philips Fruittuin (Eindhoven), Pergama Landjuweel (Haaren) en VOF Het Groene Woud Rund (Oirschot).

Einde persbericht
Noot voor de redactie, voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stichting Streekfestival Het Groene Woud:

Frans van Beerendonk, T. (0499) 371932, M. (06) 29520281, E. [email protected] of
Geert van der Veer, T. (0413) 385820, M. (06) 10960531, E. [email protected]

Trefwoorden: Gebiedsbranding, Gebiedsontwikkeling, Plattelandsvernieuwing, Streekfestival,

Contact Het Groene Woud

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share