Onderzoek wijst uit: Maastricht meest aantrekkelijke stad voor zakelijke bijeenkomst

Onderzoek wijst uit: Maastricht meest aantrekkelijke stad voor zakelijke bijeenkomst van Maastricht Convention Bureau

Door: Maastricht Convention Bureau  07-04-2009
Trefwoorden: Zakelijk, Onderzoek, Bijeenkomst

Uit het tweejaarlijkse onderzoek van NBTC-NIPO Research blijkt dat Maastricht het beste imago heeft als stadsbestemming voor georganiseerde zakelijke bijeenkomsten. Tevens blijkt Maastricht met 55 procent de meest aantrekkelijke stad voor een georganiseerde zakelijke bijeenkomst te zijn.

Bijna 5 miljoen binnenlandse zakenreizen in 2008
In 2008 hebben circa 1,2 miljoen Nederlanders een zakenreis in eigen land ondernomen. In totaal maakten deze Nederlanders bijna 5 miljoen binnenlandse zakenreizen met één of meer overnachtingen. Vergeleken met twee jaar geleden is dit een stijging van ruim 2 procent. Dit blijkt uit recent onderzoek van NBTC-NIPO Research naar de meerdaagse binnenlandse zakelijke reismarkt.

Maastricht meest aantrekkelijke stad
Uit het tweejaarlijkse onderzoek van NBTC-NIPO Research blijkt dat Maastricht het beste imago heeft als stadsbestemming voor georganiseerde zakelijke bijeenkomsten. Op de tweede plaats staat Utrecht, gevolgd door Den Haag en Amsterdam. Tevens blijkt Maastricht met 55 procent de meest aantrekkelijke stad voor een georganiseerde zakelijke bijeenkomst te zijn. Daarna zijn Amsterdam (54 %) en Utrecht (53 %) het meest aantrekkelijk, gevolgd door Den Bosch (49 %) en Den Haag (47 %).

Naast onderzoek naar de steden is er ook gekeken naar de provincies en de gemeenten. Voor wat betreft de provincies is Noord-Holland met bijna 790.000 zakenreizen de belangrijkste bestemmingsprovincie voor binnenlandse zakenreizen. Hoewel Maastricht als stad het meest aantrekkelijk is, heeft de gemeente Amsterdam van alle Nederlandse gemeenten met ruim 260.000 het grootste aandeel op het gebied van meerdaagse binnenlandse zakenreizen.


Bestedingen binnenlands zakenreissegment 1,34 miljard euro
In 2008 zijn er bijna 5 miljoen binnenlandse zakenreizen gemaakt. Bij ruim 80 procent daarvan wordt meestal overnacht in een hotel. Het totaal aantal zakelijke overnachtingen in eigen land bedroeg 10,45 miljoen. Gemiddeld wordt 270 euro per persoon per zakenreis uitgegeven, waarmee de totale bestedingen binnen de meerdaagse binnenlandse zakenreismarkt komen op bijna 1,34 miljard euro.


Technische toelichting
NBTC-NIPO Research heeft dit onderzoek uitgevoerd onder een steekproef van ruim 1.000 Nederlandse zakenreizigers, die tijdens een eerdere screening onder een representatieve steekproef van bijna 10.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder aangegeven hebben minimaal een meerdaagse zakelijke reis binnen Nederland te hebben ondernomen. De zakenreizen waarop het onderzoek betrekking heeft vonden plaats in de periode van 1 oktober 2007 tot en met 30 september 2008.

Maastricht Congres Bureau
Het Maastricht Congres Bureau (MCB) is blij met de resultaten van het onderzoek. Samen met MECC Maastricht, Maison van den Boer, Thiessen Wijnkoopers en Maastricht Events Company is het MCB aanwezig bij de vakbeurs Event (8 en 9 april, Jaarbeurs Utrecht), om Maastricht ook daar weer als zakelijke bestemming te promoten. Tijdens beide beursdagen organiseren zij een gratis borrel voor beursbezoekers vanaf 15.00u op stand B140. Voor meer informatie over Event: www.event.nl


Noot voor de redactie:

Voor meer informatie, neem contact op met Marcel Knols, directeur van het Maastricht Congres Bureau, telefoonnummer +31 (0)43 328 08 38. Ons webadres is www.maastrichtcongresbureau.nl. De website van NBTC-NIPO Research is www.nbtcniporesearch.nl.

Wij zouden het bijzonder op prijs stellen als u, indien u bovenstaand bericht gebruikt in uw uitgave, ons hiervan op de hoogte stelt en/of een bewijsexemplaar aan ons toestuurt.

Het Maastricht Congres Bureau is met zijn producten, diensten en jarenlange expertise dé intermediair bij uitstek in het bevorderen van het congres- en vergaderbezoek aan Maastricht & regio. Het MCB heeft als doel een structurele bijdrage te leveren aan de economische ontwikkeling van Maastricht & regio. Het MCB houdt kantoor in het historische Dinghuis in Maastricht, alwaar ook de VVV Maastricht is ondergebracht.

Trefwoorden: Bijeenkomst, Nbtc, Onderzoek, Zakelijk