Fairtrade kleding van Eternal Creation te koop bij De Kinderboetiek

Fairtrade kleding van Eternal Creation te koop bij De Kinderboetiek van De Kinderboetiek

Door: De Kinderboetiek  16-04-2009
Trefwoorden: Fairtrade Baby-en Kinderkleding

Eternal Creation runt hun eigen atelier en ontwerpafdeling in de Himalaya Tailoring Center gevestigd in Dharmsala. Dharmsala ligt aan de voet van het Himalaya gebergte en is zowel de politische als de spirituele hoofdstad voor Tibetaanse vluchtelingen en de verblijfsplaats van de Dalai Lama. Het bedrijf telt 70 werknemers met een Tibetaanse, Nepalese en Indiase cultuur omgeven door de Boeddhistische, Hindoese en Moslim geloof.
Na haar afstuderen aan de East Sydney Institute of Fashion in 1994 sloot de ontwerper Frances Carrington zich aan bij Australische vrijwilligers voor een uitzending naar Africa om daar haar kennis toe te passen. In plaats van naar Africa werd zij naar India uitgezonden. Haar werk bestond uit het les geven in ontwerpen en kleermaken van kleding aan nieuwe Tibetaanse vluchtelingen. Zij overzag de groei van afdeling van 2 naar 15 fulltime werknemers tot het eind van haar verblijf. Zij had echter een voorliefde voor de Tibetaanse en Indiase cultuur en niet vergeten de prachtige landschappen van de Himalaya. Ze was ervan overtuigd ooit terug te keren om de plaatselijke bevolking op één of andere manier te helpen zo als ze dat deed met de Tibetaanse vluchtelingen. In 1999 startte ze met 5000 AUD geleend van haar vader het merk Eternal Creation. De beginjaren waren moeilijk en Frances stratte met 3 kleermakers in samenwerking met ex politische gevangen vanvde Gu-Chu-Sum movement in Tibet . Meer dan 200 leden van deze organisatie waren voormalige gewetensgevangen, sommige hiervan zijn langdurig gemarteld geweest door de Chinese autoriteiten. De organisatie is erop gericht om de levens van recentelijk gearriveerde politische vluchtelingen opnieuw vulling te geven door hen werk , training, onderdak en medische hulp te bieden.
Het kleine kleermakersatelier groeide langzaam. Eén van grootste uitdagingen was het trainen van mensen die recentelijk nog een nomadenleven leidde, te leren begrijpen hoe leveringsdeadlines en internationale kwaliteitsnormen werken. Langzaam kreeg het bedrijf naamsbekendheid in Australie en het bedrijf moest een moeilijke beslissing maken uitbesteden of uitbreiden. Frances vond dat uitbesteding niet behoorde bij haar opvatting waarmee ze het merk ooit begonnen was en heeft gekozen om het bedrijf ter plaatse uit te breiden zodat ze de plaatselijke bevolking meer banen kon bieden.
Het bedrijf streeft naar de hoogst mogelijke kwaliteitsnormen om hun marktpositie te behouden, maar wel de goede werkcondities te handhaven. De werknemers worden eerlijk betaald en er wordt steun geboden. De werknemers in het atelier worden in 3 groepen onderverdeeld: kleermakers, parttime werknemers en fulltime werknemers. De werknemers worden per maand betaald gebaseerd op het aantal gemaakte kledingstukken. De kledingtarieven zijn door de kleermakers zelf opgesteld, afhankelijk van de tijd die nodig is om een kledingstuk te maken en hoeveel kledingstukken ze per dag kunnen maken. Werkgarantie wordt zeer serieus genomen en het bedrijf heeft een laag personeelsverloop, vele werknemers werken al vele jaren binnen het bedrijf. Ook in rustige perioden zorgen ze dat werknemers niet op straat komen te staan. De werknemers krijgen de vakantiedagen en ziektedagen tot 3 maanden uitbetaald. Zowel mannen als vrouwen krijgen betaald bij zwangerschapsverlof daar krijgen ze ook nog een bonus bij. Kostenloze trainingen in Engels, computerbediening en gespecialiseerde kleermaaktechnieken worden door het bedrijf verzorgd.
Het parttime personeel ontvangt maandelijks hun salaris met overuren, de vakantiedagen en eventuele ziektedagen of zwangerschapsverlof worden gewoon uitbetaald. De fulltime werknemers hebben dezelfde voorwaarden maar zij krijgen nog 3 weken vakantieverlof uitbetaald. Het bedrijf heeft ook personeelsfeesten, heeft een “werknemer van de maand” en geven bonussen voor de snelst groeiende werknemer in de verschillende categorieën. Alle werknemers krijgen Diwali of Losar vakantie bonussen, echter wordt er jammer genoeg binnen deze culturen geen kerstmis gevierd.

Ze zijn lid van de Ethical Junction en hebben lidmaatschap voor de IFAT aangevraagd maar dit duurt twee jaar voordat ze hier een onderdeel van kunnen vormen.
De zomercollectie van 2009 is in Nederland alleen verkrijgbaar bij De Kinderboetiek en online te bestellen via www.dekinderboetiek.nl.

Trefwoorden: Fairtrade Baby-en Kinderkleding

Contact De Kinderboetiek

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share