Van Gennip ontmoet Franse multimediasector in Parijs

Door: Ministerie Van Economische Zaken  16-06-2006
Trefwoorden: Innovatie, Multimedia, Innovatiesleutelgebieden

Staatssecretaris Van Gennip heeft in Parijs met een delegatie van Nederlandse multimediabedrijven en kennisinstellingen de mogelijkheden verkend voor meer samenwerking met Franse bedrijven en instellingen.

Van 13 tot en met 15 juni 2006 brengt staatssecretaris Van Gennip een bezoek aan Parijs en Lille. In Parijs had zij een ontmoeting met Franse en Nederlandse multimediabedrijven.

Matchmaking
Tijdens een soort matchmakingsbijeenkomst onmoetten bedrijven uit de Nederlandse en Franse multimediasector elkaar. De ontmoeting vond plaats in het schitterende kantoor van de Parijse Handels- en industriekamer, ooit het paleis van een Poolse graaf.

Dwarsverbanden
Eerder op de dag stelde staatssecretaris Van Gennip met haar Franse ambtsgenoot Christine Lagarde al vast dat het goed zou zijn als er dwarsverbanden ontstonden tussen de Nederlandse aanpak van innovatiesleutelgebieden en de Franse ‘Pôles de compétitivité’, clusters van multimediabedrijven. Dat kreeg dezelde dag nog vorm doordat Nederlandse instellingen als Waag Society en bedrijven als Info.nl en Sport-track.com in contact werden gebracht met Franse bedrijven als Dartworks en met Cap Digital, de Parijse ‘Pôle de compétitivité’.

Samenwerken
Op donderdagochtend 15 juni bezocht Van Gennip nog een van de bedrijven die in het Franse cluster participeren, Attitude Studio, een bedrijf uit de wereldtop van 3D-animatiebedrijven. Directeur Boris Hertzog stelde dat Franse en Nederlandse bedrijven in de multimediasector samen zullen moeten werken, 'misschien zelfs wel op Europese schaal', om de concurrentie met landen buiten Europa te kunnen blijven volhouden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het gebruik van computercapacitieit bij het 'renderen' van animatiefilms.

Na het bedrijfsbezoek reisde Van Gennip door naar Lille, waar de ontvangst door een Nederlands fietsend orkest van 33 muzikanten bijdroeg aan de Holland-promotie in dit deel van Frankrijk, traditioneel een belangrijke toegangspoort tot de Franse markt.

Trefwoorden: Innovatie, Innovatiesleutelgebieden, Multimedia, Multimediabedrijven,

Contact Ministerie Van Economische Zaken

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share