Wet consumentenbescherming door Tweede Kamer

Door: Ministerie Van Economische Zaken  12-07-2006
Trefwoorden: Economie, Consumentenautoriteit


Op vrijdag 7 juli 2006 heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel handhaving consumentenbescherming. Het belangrijkste onderdeel van het voorstel is het oprichten van een Consumentenautoriteit.

De Consumentenautoriteit neemt burgers in bescherming tegen inbreuken op consumentenrechten door bedrijven. Zo let de Consumentenautoriteit op onredelijke algemene voorwaarden bij een product, ‘de kleine lettertjes’.

Europees netwerk
Om ook grensoverschrijdende consumentenproblemen aan te kunnen pakken, wordt de toezichthouder een onderdeel van een Europees netwerk van samenwerkende consumententoezichthouders.

Collectieve klachten
De Consumentenautoriteit is er voor collectieve klachten van consumenten. ‘Het moet gaan om een collectieve inbreuk op het consumentenrecht,’ legt beleidsmedewerker Jan Luuk de Ridder van de directie Marktwerking van Economische Zaken uit. ‘Bij individuele klachten verwijst de Consumentenautoriteit door naar een geschillencommissie of de rechter.’

Bestuurlijke instrumenten
In tegenstelling tot de particuliere Consumentenbond is de Consumentenautoriteit een publieke toezichthouder. ‘De autoriteit handhaaft de wet en kan boetes of een dwangsom op leggen of naar de rechter stappen. De autoriteit zal veel contact onderhouden met consumenten- en werkgeversorganisaties en toezichthouders als de OPTA en NMa-Dte. Klachten die zij binnenkrijgen, kunnen een signaal voor de Consumentenautoriteit zijn dat er sprake is van een collectieve inbreuk op het consumentenrecht,’ aldus De Ridder.

Na behandeling in de Eerste Kamer gaat de Consumentenautoriteit, een dienst van het ministerie van Economische Zaken, nog voor januari 2007 volledig van start.

Trefwoorden: Consumentenautoriteit, Economie

Contact Ministerie Van Economische Zaken

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share