VIA positief over nieuwe service van Postbank

Door: Via  15-07-2008

Voor Poolse migranten is het vanaf nu mogelijk om hun bankzaken eenvoudig in Nederland te regelen

Boxtel, 15 juli 2008 – De Vereniging van Internationale Arbeidsbemiddelaars (VIA) is zeer te spreken over de nieuwe service van de Postbank. De Postbank biedt vanaf heden als eerste Nederlandse bank ondersteuning in de Poolse taal bij het aanvragen van een bankrekening. In de praktijk blijkt het namelijk een moeilijke opgave voor Poolse werknemers om in Nederland hun bankzaken te regelen. De grootste problemen ontstaan bij het openen van een rekening en bij het overschrijven van het salaris naar het thuisland.

De VIA en Postbank hebben nauw samengewerkt om informatie te delen over de belangrijkste behoeftes van Poolse migranten om de dienstverlening van de Postbank hierop te laten aansluiten. Gebleken is dat vooral ondersteuning in de Poolse taal een uitkomst zou bieden omdat de Poolse gemeenschap in Nederland duidelijk behoefte heeft aan een Nederlandse bankrekening.

“Vorig jaar heeft ING België voor de Poolse gemeenschap in België een vergelijkbare service ontwikkeld welke een doorslaggevend succes is geworden, aldus Mark Buitenhek, general manager Payments Retail Europe van ING. “Op basis daarvan hebben wij een analyse gemaakt voor welke migrantengroepen we in Nederland iets zouden kunnen betekenen. Door het inzetten van deze extra ondersteuning in het Pools kunnen wij nu ook de Poolse gemeenschap in Nederland bedienen met onze standaard producten. Daarnaast bieden we ook een oplossing voor tijdelijke Poolse migranten. Deze Poolse flexwerkers worden doorgestuurd naar ING Bank Slaski en geadviseerd om in Polen al een rekening te openen voordat ze naar Nederland komen.”

“Door deze samenwerking met de Postbank wordt er wat betreft het openen van een bankrekening geen onderscheid meer gemaakt tussen Nederlanders en Polen”, aldus Gerlof Roubos, directeur van de VIA. “Een zeer positieve ontwikkeling nu de tekorten op de arbeidsmarkt groter worden en de diversiteit aan nationaliteiten toeneemt. Ook voor werkgevers die werken met Poolse werknemers is dit een uitkomst. Zo wordt tegengegaan dat zij geld contant moeten overhandigen en wordt voorkomen dat de Poolse werknemers van het kastje naar de muur worden gestuurd. Overigens is het wel zo dat wij de Poolse werknemers blijven adviseren om al in Polen een bankrekening te openen bij bijvoorbeeld ING Bank Slaski. Daar kunnen Nederlandse werkgevers tegenwoordig gemakkelijk salaris naar overboeken.”

Poolse werknemers die beschikken over een sofinummer en een woonadres kunnen in het Pools het Postbank BasisPakket aanvragen. Dit pakket biedt voor €12,50 per jaar een Nederlandse bankrekening met bijbehorende bankpas en overschrijvingsboekje waarmee kosteloos in eurolanden geld kan worden opgenomen en betaald. Op werkdagen kunnen de Polen van 12.00 tot 21.00 uur terecht bij een Poolssprekend callcenter via nummer 0900-0400509. Daarnaast kunnen zij bij de ruim 75 Postbank AdviesBalies een informatiepakket afhalen met uitleg over het openen van een rekening en het sturen van geld naar familieleden in Polen.

-----------------------------------------

Noot voor de redactie

Over de VIA:
De VIA vertegenwoordigt de bonafide internationale arbeidsbemiddelaars. De leden van de VIA realiseren minimaal 75% van hun omzet door inzet van buitenlandse werknemers. Zij bemiddelen jaarlijks circa 45.000 buitenlandse werknemers. Het gaat hierbij voornamelijk om Duitsers, Portugezen, Grieken, Polen en Tsjechen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Monique Visser
Marcommit PR
035-5822730
06-46182796
[email protected]




Contact Via

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share