UCB kondigt overeenkomst met Verus Pharmaceuticals aan voor commercialisering van Twinject® Europa

Door: Ucb Pharma  22-08-2006
Trefwoorden: Gezondheidszorg, Anafylaxie

De overeenkomst omvat een vooruitbetaling aan Verus, samen met betalingen voor toekomstige lanceringen en verkopen, en royalty's gebaseerd op de verkoop van Twinject® (versies van 0,3 mg en 0,15 mg) en uitbreidingen van het Twinject®-assortiment die Verus ontwikkelt. Bovendien heeft UCB een optie om het volledige Twinject®-productassortiment in alle andere regio's buiten Europa (behalve de VS en Canada) te commercialiseren, en een optie om bepaalde door Verus ontwikkelde producten van de volgende generatie voor de spoedbehandeling van anafylaxie te commercialiseren.

"Er wordt nog steeds niet tegemoet gekomen aan een groot aantal medische behoeften van mensen die risico lopen op anafylaxie en jammer genoeg is er vandaag in Europa geen behandelingsoptie met dubbele dosis verkrijgbaar.", aldus Robert W. Keith, President & Chief Operating Officer van Verus, "Het verheugt ons dan ook te kunnen samenwerken met UCB, een bedrijf met een uiterst gespecialiseerde allergieafdeling en aanzienlijke commerciële capaciteiten, om Twinject® ter beschikking te stellen van Europese patiënten die risico lopen op deze levensbedreigende aandoening."

"Dankzij de overeenkomst met Verus kunnen wij een Europese leiderschapspositie verwerven op een aantrekkelijke markt met een groot groeipotentieel die sterke synergieën vertoont met UCB's solide allergieactiviteit," aldus Bill Robinson, Executive Vice President Global Operations van UCB, "UCB zal nu het Europese goedkeuringsproces opstarten voor dit nieuwe product voor de spoedbehandeling van anafylaxie."

Over anafylaxie
Anafylaxie is een ernstige, levensbedreigende systemische reactie die veroorzaakt wordt door de blootstelling aan één of meer verschillende antigenen, zoals voeding, insectenbeten, geneesmiddelen en latexproducten. In de VS alleen lopen maar liefst 43 miljoen mensen risico op anafylaxie, en men verwacht dat de onderliggende incidentiepercentages de komende jaren verder zullen stijgen. Tot 8% van de kinderen heeft een voedselallergie, en de gevoeligheid van kinderen voor pindanoten en boomnoten is de voorbije vijf jaar verdubbeld. De timing, de locatie, het patroon (inclusief de aanvang, de ernst en de duur) en de specifieke behandelingsvereisten voor elke toekomstige episode kunnen niet voorspeld worden. Alle risicopatiënten moeten dan ook te allen tijde volledig voorbereid zijn op deze onvoorspelbare episodes.

Over Twinject®
Twinject® Auto-Injector (epinefrine-injectie, USP 1:1000) is het enige beschikbare product dat door de FDA is goedgekeurd en dat twee dosissen epinefrine bevat in één enkel compact toestel. Dit is een belangrijk aspect, want uit gepubliceerde studies blijkt dat er bij één patiënt op drie meer dan één dosis epinefrine vereist kan zijn om de allergische reactie doeltreffend aan te pakken en dat de tweede dosis vaak binnen de 5 à 10 minuten na de eerste moet worden toegediend. Bovendien heeft een recente studie aangetoond dat slechts 16% van de patiënten op elk moment twee auto-injectors met één enkele dosis op zak heeft. Meer informatie over anafylaxie en Twinject® is beschikbaar op de website van Verus' Twinject® op www.twinject.com.

Over Verus
Verus Pharmaceuticals Inc. stelt alles in het werk om de levenskwaliteit van kinderen en al diegenen die voor hen zorgen, te verbeteren. Op basis van overnames en allianties bouwt Verus een productportefeuille uit die tegemoet komt aan medische behoeften van kinderen waarvoor nog geen oplossing beschikbaar is. De initiële focus ligt vooral op de behandeling van astma, allergieën en aanverwante ziekten en aandoeningen. Verus differentieert zich door zijn pediatriespecialisatie en zijn sterke financiële positie en ervaren managementteam, waardoor het bedrijf kan voortbouwen op een uitgebreid netwerk om zijn productportefeuille uit te breiden en aanvullende activiteiten te ondernemen. De strikte en gedisciplineerde benadering van het bedrijf ten opzichte van de strategische besluitvorming en de kerncompetenties inzake ontwikkeling en commercialisering zouden zijn partners een aanzienlijke toegevoegde waarde moeten bieden. Meer informatie over Verus is beschikbaar op de website van het bedrijf op www.veruspharm.com.

Trefwoorden: Anafylaxie, Gezondheidszorg,