ING introduceert de ING Hypotheek Hulp

ING introduceert de ING Hypotheek Hulp van Richards B.V.

Door: Richards B.V.  16-07-2009
Trefwoorden: Hypotheek, Hulp, Dubbele Maandlasten

Op 14 juli heeft ING onder de verzamelnaam Hypotheek Hulp een aantal speciale diensten geïntroduceerd, waarmee ze huizenbezitters in moeilijkheden gaat helpen. Bovendien komt ING met een bijzondere betaalregeling voor hypotheekklanten die tijdelijk niet in staat zijn om hun woonlasten te betalen. Onder strikte voorwaarden komen zij in aanmerking voor Hypotheek Rentepauze. Maandlasten worden daarmee korte tijd minder, zodat er financiële ruimte ontstaat voor de klant.

ING richt zich met deze rentepauze op klanten met een hypotheek zonder NHG. Daarnaast komt ING met een telefonische hulplijn en kunnen klanten gebruik maken van onafhankelijk budgetadvies. Ook komt ING met een speciale website waar klanten, die zich zorgen maken over hun hypotheeklasten, een scan kunnen doen om inzage te krijgen in hun eigen financiële situatie.

Wat betekent dit voor u als intermediair?

Het intermediair wordt niet actief betrokken bij de ING Hypotheek Hulp. U kunt wel samen met de klant de informatie die op ING.nl staat bekijken.

Daarnaast kunt u ook kijken of reguliere maatregelen de klant kunnen helpen bij de persoonlijke zorgen / problemen. Maar als een klant werkeloos is geworden dan zijn de mogelijkheden, voor u als intermediair, beperkt.

U kunt uw klant doorverwijzen naar:

  • de Hypotheek Hulplijn (0900 9999 888)
  • de informatie op ING.nl en de Hypotheek Hulpscan op ING.nl

ING Hypotheekhulp is erg positief ontvangen door de pers en we hebben gemerkt dat er ook veel vragen worden gesteld. De antwoorden op veelgestelde vragen kunt u downloaden: ING Q&A Hypotheek Hulp

Website met Hypotheek Hulpscan

Speciaal voor klanten die vragen hebben over de gevolgen van de crisis voor hun eigen situatie lanceert de ING een aantal speciale pagina’s op haar website. Op deze pagina’s vindt de klant informatie en zinvolle links naar andere sites. Op ING.nl kunnen hypotheekklanten tevens de nieuwe Hypotheek Hulpscan doorlopen om te testen of zij financieel gezien tegen een stootje kunnen. Daarbij wordt rekening gehouden met het inkomen, de hypotheeklasten, overige financiële verplichtingen en de waarde van de woning. De klant ontvangt de uitslag van de scan per e-mail. Ook kan de klant op ING.nl een indicatieberekening maken wat zijn inkomsten zijn, mocht hij werkloos raken. Via ING-intermediairs.nl kan vanaf 14 juli worden doorgelinkt naar deze pagina, zodat intermediairs samen met hun klanten deze scan kunnen uitvoeren.

Hypotheek Hulplijn

Als de uitslag van de scan aanleiding geeft of als klanten werkloos (dreigen te) worden heeft de ING een speciale telefonische Hypotheek Hulplijn beschikbaar. Daarbij bespreken de klant en een speciaal opgeleide hypotheekadviseur samen hoe de klant gezien zijn persoonlijke situatie het beste kan handelen. Uitgangspunt hierbij is om betalingsachterstanden zoveel mogelijk te voorkomen.

Hypotheek Rentepauze

Onder strikte voorwaarden kunnen hypotheekklanten van ING zonder NHG gebruik maken van Hypotheek Rentepauze. Met deze bijzondere betaalregeling hebben klanten die tijdelijk in betalingsproblemen komen de mogelijkheid de betaling van hun hypotheekrente uit te stellen. ING biedt deze betaalregeling alleen aan als de klant werkloos is geworden, zelf onvoldoende buffers heeft en er een reëel uitzicht is om binnen één jaar weer werk te hebben. Tijdens een telefonisch adviesgesprek wordt vastgesteld of het verantwoord is en of rentepauze ook daadwerkelijk een goede maatregel is. Bovendien faciliteert ING sinds 1 juli de woonlastenfaciliteit van de NHG.

Budgetadvies

Soms zit de oplossing niet in de hypotheek, maar in een verbeterd inzicht in en grip op het inkomen en de uitgaven. ING biedt haar klanten daarom de mogelijkheid om gebruik te maken van een onafhankelijke budgetcoach. Deze coach gaat met de klant in gesprek, brengt advies uit over het afstemmen van het uitgavenpatroon op de specifieke inkomenssituatie en helpt bijvoorbeeld bij het aanleggen van buffers. Deze coaches worden geleverd door het bureau GRIP en zijn speciaal voor ING opgeleid door het Nibud. Klanten kunnen via ING tegen een aantrekkelijk tarief van 150 euro (50% korting) van deze dienst gebruik maken.

Dubbele maandlasten

ING wil ook klanten die kampen met dubbele maandlasten graag verder helpen en heeft voor deze groep klanten een aantal extra diensten ontwikkeld. Zo accepteert ING onder strikte voorwaarden tijdelijke verhuur van een woning conform de bepalingen in de leegstandswet en de expatregeling. Daarnaast biedt ING samen met iBlue makelaars een overbruggingspakket aan en ondersteunt zij haar klanten met het aanbieden van Overbruggingsgarantie om verkoop te versnellen.

Dit initiatief past binnen de belofte die de ING eerder deed om haar maatschappelijke rol nog nadrukkelijker gestalte te geven. Met de introductie van de Rentepauze en de speciale hypotheekdiensten, maar ook bijvoorbeeld met de Financiële Informatie Avonden die momenteel door het hele land worden georganiseerd, wil de ING klanten in deze lastige tijd zo goed mogelijk verder helpen.

Trefwoorden: Dubbele Maandlasten, Hulp, Hypotheek, Hypotheekhulp, Rentepauze,