Eindelijk een objectieve mening in de horeca

Eindelijk een objectieve mening in de horeca van Het Nederlands Kokspanel

Door: Het Nederlands Kokspanel  10-12-2012
Trefwoorden: Horeca, Onderzoeken, Koks

  FOODINC INTRODUCEERT VERRASSEND GASTTEVREDENHEIDSSYTEEM ONDER DE NAAM MEVIEW Het is in de Nederlandse horeca nog geen gemeengoed om van gasten rechtstreekse feedback te krijgen over hun beleving. Natuurlijk vraagt iedere gerespecteerde horecaondernemer regelmatig naar de bekende weg: “heeft het gesmaakt?” of “is alles naar wens?”, maar het is natuurlijk de vraag of je als gast dan ook altijd direct zegt waar het op staat en je “ongezouten” mening geeft. Foodinc doet al sinds jaar en dag onderzoek binnen foodservice, waarbij gebruik wordt gemaakt van de kennis en ervaring van o.a. de horeca en heeft nu dit nieuwe gasttevredenheidsonderzoek geïntroduceerd om diezelfde horeca inzicht te geven in de beleving van gasten. Het nieuwe gasttevredenheidonderzoek meView is volledig geënt op de totaalbeleving van de gast binnen de horeca. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van het eten of de sfeer. Het complete pakket van sfeer, bediening, kwaliteit van het eten, inrichting maar ook hygiëne moet goed zijn. SysteemDe gast kan, terwijl deze nog aan tafel zit, zelf de keuze maken om zijn/haar mening te delen door met een smartphone een qr-code te scannen. Deze qr-code is afgebeeld op een tafelkaartje van meView en na het scannen ervan volgt een korte vragenlijst van 3 vragen over de positieve- en verbeterpunten en de totaalbeoordeling van de zaak. De gast kan er zelf voor kiezen om ook nog een persoonlijke boodschap achter te laten. Alles is volledig anoniem, waardoor de gasten niet belemmerd worden om een mening te geven die gebaseerd is op de beleving van dat moment. De ondernemer heeft de beschikking over een ‘realtime’ rapportage, welke een overzicht geeft van de beleving van gasten op dezelfde avond. Hij/zij kan bij wijze van spreken bij het sluiten van de deur, na het vertrek van de laatste gast, de ervaring van de gasten direct delen met het personeel en de verbeterpunten voor de volgende dag bespreekbaar maken. Op dit moment kan een gast binnen de horeca lang niet altijd een mening kwijt en wordt hier zeker niet toe aangezet. De truc is natuurlijk om een mening te krijgen die objectief is en de ondernemer een beeld geeft van de beleving van zijn gasten. Achteraf via e-mail gasten vragen om een mening vereist van de eigenaar een administratie van e-mailadressen en de gast zit over het algemeen niet te wachten om zich weer ergens te moeten registreren met zijn e-mailadres. Natuurlijk kunnen gasten een mening kwijt op de diverse publieke websites, maar deze zijn primair bedoeld om toekomstige gasten een beeld (ongeacht de objectiviteit) te geven van de horecagelegenheid. meView geeft juist de ondernemer inzicht in de prestatie die wordt neergezet, hoe gasten deze beleven en reikt direct praktische informatie aan waarmee verbetertrajecten kunnen worden ingezet. MarktNet als binnen de andere foodservice segmenten heeft ook de horeca last van de economische tegenwind. Er is een flinke druk op de omzet ontstaan doordat er minder gasten komen, steeds vaker kiest men voor een ander invulling van het ‘verwenmoment’. De horecaondernemer zal zich meer dan voorheen moeten concentreren op het onderscheidend vermogen en hiervoor ook de juiste marketing-sales strategie moeten neerzetten. Gasten binnenhalen wordt een uitdaging, maar het binnenhouden van gasten is minstens zo belangrijk. meView brengt de tevredenheid van gasten voor de horecaondernemer in beeld, een mooi startpunt voor gastgericht denken. PrijsDe vraag is of je als ondernemer altijd met aanbiedingen en acties moet komen om gasten te verleiden tot een bezoek aan jouw zaak. Gasten komen met een verwachting, waarbij de prijs een concreet gegeven is en zoals al eerder aangegeven is het vaak het complete pakket wat zorgt voor de bevredigende beleving en ervaring. Hierdoor besluit de gast hopelijk om nog eens terug te komen en de ervaringen zelfs met vrienden en bekenden te delen. meView geeft inzicht in het complete pakket dat de basis vormt voor de juiste beleving, zodat ondernemers in staat zijn om, samen met hun personeel, de bedrijfsvoering verder te optimaliseren.   Kortom meView is er primair voor de horecaondernemer en geeft gast op een anonieme wijze de mogelijkheid om hun mening te geven. Hierdoor ontstaat een objectief beeld van de prestaties en krijgt de ondernemer praktisch toepasbare informatie aangereikt om zijn prestaties te verbeteren en de gasttevredenheid uiteindelijk te verhogen. Kijk voor meer informatie op .

Trefwoorden: Chefs, Horeca, horecamarkten, Koks, Onderzoeken,

Contact Het Nederlands Kokspanel

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share

Andere producten en diensten van Het Nederlands Kokspanel

Eindelijk een objectieve mening in de horeca van Het Nederlands Kokspanel thumbnail
10-12-2012

Eindelijk een objectieve mening in de horeca

meView brengt de anonieme mening van gasten rechtstreeks naar de horeca-ondernemer


CHEFS ZIEN GRAAG EEN VERTEGENWOORDIGER van Het Nederlands Kokspanel thumbnail
14-01-2011

CHEFS ZIEN GRAAG EEN VERTEGENWOORDIGER

  Trends FoodServicePeil Horeca De 2 jaargang van het FoodServicePeil (FSP) onderzoek binnen het segment Horeca geeft de eerste trendlijnen


Instellingskoks overwegen uit kostenbesparing over te stappen op andere merken van Het Nederlands Kokspanel thumbnail
13-01-2011

Instellingskoks overwegen uit kostenbesparing over te stappen op andere merken

  “Trends en Ontwikkelingen” FoodServicePeil In december 2010 verscheen de 6 editie van het doorlopende foodservice onderzoek “FoodServicepeil Instellingen”. Ditmaal


22-03-2010

Een frisse kijk op foodservice binnen Instellingen; FoodServicePeil.

Foodinc.'s FoodServicePeil (FSP) Instellingen 1 (Algemeen); online, continue, betrouwbaar onderzoek met Het Nederlands Kokspanel over de Instellingenmarkt


22-03-2010

Een frisse kijk op de cafetariamarkt; FoodservicePeil

Foodinc.'s FoodServicePeil Cafetaria 1 (Algemeen); online, continu, betrouwbaar onderzoek met Het Snackpanel (onderdeel van Het Nederlands Kokspanel) binnen de Cafetariamarkt.


22-03-2010

Een frisse kijk op voorgerechten binnen Horeca; FoodServicePeil.

Foodinc.'s FoodServicePeil Horeca; online, continu, betrouwbaar onderzoek binnen horecamarkt met Het Nederlands Kokspanel, dit keer over Voorgerechten.