Consument ontwerpt voor fabrikant via Web 2.0

Door: Redesignme  23-07-2008
Trefwoorden: Marktonderzoek, Product Design, Co-creatie

“Slecht ontwerp” Eind vorig jaar lanceerde het bedrijf RedesignMe een website rondom “slecht ontwerp”. Iedereen die producten met gebreken kende kon deze op de site zetten en zelf herontwerpen. Binnen de kortste keren stond de site vol met mobiele telefoons, verpakkingen, wasmachines, parkeerautomaten en koffiezetapparaten vergezeld van de soms zeer creatieve herontwerpvoorstellen van de bezoekers. Creativiteit belonen Deze week gaat RedesignMe een stap verder door de consument te “betalen” voor z’n creativiteit. Het Eindhovense bedrijf bundelt de krachten met fabrikanten middels het opzetten van RDM Challenges. Hierbij wordt online een nieuw productconcept gepresenteerd en worden de bezoekers gevraagd hier op te reageren. Doelstelling van deze methode is om tot producten te komen die beter aansluiten op de wensen en belevingswereld van de consument. Deelnemers worden uitbetaald in een online munteenheid, de RDM’s. Deze zijn in de online RDM Shop in te wisselen voor o.a. mp3-spelers, spelcomputers en waardebonnen. Logische stap Oprichter Maxim Schram: “Deze stap richting het uitbetalen van consumenten is voor ons eigenlijk een hele logische. Als reactie op het lanceren van onze website eind vorig jaar, werden we gebeld door tal van fabrikanten. Ze wilden de community graag gerichte vragen stellen over hun producten en waren bereid hier voor betalen. Een paar maanden later deden we een pilot met Vodafone Group waarbij we een mobiele portal lieten ontwerpen door onze leden. Dat ging boven verwachting goed. Toen gaven we nog prijzen weg voor de beste inzendingen maar door nu met RDM’s te werken kunnen we zelfs de kleinste ideeën belonen.” De volgende in de rij is het internationale DECT Forum, een consortium van bedrijven in de draadloze telefonie dat feedback wil op een nieuw productconcept: CAT-iq. Mensen kunnen het ontwerp aanpassen en bijvoorbeeld schetsen uploaden. Deze suggesties worden dan door het consortium meegenomen als input voor de eigen R&D teams en professionele designers. “Crowdsourcing” Het op deze manier via internet samen laten werken van mensen wordt ook wel crowdsourcing genoemd. Websites als Wikipedia berusten in zijn geheel op dit principe. Daarnaast is er een groeiende trend van open innovatie, waarbij steeds meer bedrijven kennis vrijgeven in ruil voor andere kennis. RedesignMe is het enige bedrijf ter wereld dat deze trends combineert op het gebied van productontwerp.

Trefwoorden: Cocreatie, Co-creatie, Crowdsourcing, Crowd-sourcing, Gebruiksgemak, Gebruiksvriendelijkheid, Marktonderzoek, Product Design, Redesignme, Web 2.0,

Contact Redesignme

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share