Internet belangrijkste medium voor uitgaansinformatie

Internet belangrijkste medium voor uitgaansinformatie van Uitinbrabant.nl

Door: Uitinbrabant.nl  22-06-2007
Trefwoorden: Communicatie, Online Media, Bibliotheek

Uit een onderzoek naar UitinBrabant.nl dat is uitgevoerd door het PON (instituut voor advies, onderzoek en ontwikkeling in Noord-Brabant) blijkt dat internet steeds vaker wordt geraadpleegd voor informatie over uitgaan en cultuur: 77 procent van de Brabanders bezoekt één of meerdere websites. In 2002 was dat nog 49 procent. Met deze sterke stijging heeft internet de dagbladen (84% naar 77%), huis-aan-huisbladen (79% naar 67%) en tv (66% naar 49%) ingehaald. Mond-tot-mondreclame blijft de belangrijkste informatiebron met 84% procent.

Bibliotheken in opkomst

De Brabantse bibliotheken maakten in dezelfde periode een groei door van 19 naar 29 procent als bron van culturele- en uitgaansinformatie. De koppeling van de provinciale database van UitinBrabant.nl met die van de UITpunten in de Brabantse bibliotheken heeft een efficiënt en compleet dekkend informatienetwerk opgeleverd met een stijgend gebruik als gevolg. Tot voor kort was deze informatievoorziening het domein van de VVV’s, dat in de periode van oktober 2002 tot maart 2007 zakte van 27 naar 24 procent. Voor UitinBrabant.nl is de groeiende rol van de bibliotheken een reden om te blijven investeren in samenwerking met deze sector.

UitinBrabant.nl bereikt 3 miljoen mensen

De invloed van UitinBrabant.nl op het uitgaansgedrag van mensen blijkt aanzienlijk. In 2006 bereikte het informatienetwerk 1,7 miljoen unieke websitebezoekers. De meeste informatiezoekers gaven daarbij aan dat zij uitgaanstips zochten voor twee personen. In totaal bereikte de informatie van UitinBrabant.nl 3 miljoen mensen. Het PON concludeert dat over de afgelopen 2 jaar ruim 50 procent van de Brabantse bezoekers aan UitinBrabant.nl daadwerkelijk een activiteit heeft bezocht naar aanleiding van de gezochte informatie. Van de Brabantse bezoekers heeft ruim 40 procent een culturele activiteit bezocht. Afgezet tegen het totale bereik van de websites trekt UitinBrabant.nl de conclusie dat er door Brabanders ruim 880.000 bezoeken zijn gebracht aan culturele activiteiten naar aanleiding van de informatie op de websites.

Voor meer informatie: www.uitinbrabant.nl

 

Trefwoorden: Bibliotheek, Communicatie, Cultuuragenda, Cultuurinformatie, Cultuursites, Informatievoorziening, Internetgebruik, Internetonderzoek, Mediagebruik, Online Media, Uitgaansagenda, Vvv,