Vijf manieren om wervingskosten te beperken

Vijf manieren om wervingskosten te beperken van Interim Intelligence

Door: Interim Intelligence  12-02-2009
Trefwoorden: Zoekmachinemarketing, Doelgroepanalyse, Advies Sociale Media

U kunt uw wervingskosten beperken door de juiste doelgroep via het juiste wervingsmedium te benaderen. Nog beter is het als talenten en potentiële werknemers ú benaderen. Door een positief werkgeversimago (employer brand) te creëren zou u dit zomaar eens kunnen overkomen. Maar employer branding vergt een lange adem en kan bovendien initieel veel geld kosten. Dat hoeft echter niet. Bovendien zijn er wervingskanalen en -middelen die geen of weinig budget vragen en dus voor lagere wervingskosten zorgen.

Een crossmediale employer branding campagne is lang niet voor iedere werkgever weggelegd. Sterker nog, voor veel werkgevers is dit niet eens noodzaak. Door gebruik te maken van reeds beschikbare middelen en kanalen kan de werving van nieuw personeel ook prima plaatsvinden.

Hieronder beschrijf ik vijf middelen en kanalen die ingezet kunnen worden om low budget personeel te werven en ook nog eens voor een positief imago op de arbeidsmarkt zorgen.

1. Ga online netwerken: iedere dag komen er meer communities en netwerken bij. Dit betekent dat er ook hele specifieke netwerken zijn. Voor het invullen van specialistische vacatures is er altijd wel een geschikt netwerk om kandidaten te polsen. Natuurlijk bieden ook gekende sociale netwerken als Hyves en met name LinkedIn goede mogelijkheden voor het werven van personeel. Tips voor het werven van personeel via LinkedIn vindt u bijvoorbeeld op www.emploit.nl. Daarnaast zijn er in LinkedIn ook weer vele zogenaamde 'Groups' actief. Hierin hebben zich vaak specialisten verenigd. Door actief te zijn in dergelijke groepen, komt uw bedrijf onder de aandacht bij deze specialisten en is contact snel gelegd.

2. Schakel vrienden, familie, kennissen, leveranciers en het eigen personeel in. Haal nieuwe medewerkers via referenties binnen. Dit staat bekend als referral recruitment. Werkgevers vervullen zo'n 30% van hun vacatures door het inzetten van via via werving. Overigens is dit percentage in landen zoals de Verenigde Staten en Italië vele malen hoger. Zo is de op dit moment populaire Malcolm Gladwell, schrijver van The Tipping Point, Blink en Outliers, via kennissen terecht gekomen bij dagblad de Washington Post, een springplank voor zijn baan bij The New Yorker. En dat heeft hem weer een podium gegeven om bovengenoemde drie bestsellers te schrijven.

3. Begin een blog. Met een regelmatige geactualiseerde blog kunt u potentiële medewerkers sfeer laten proeven van het bedrijf. Ook kunt u bepaalde doelgroepen als trouwe lezers aan u binden. Uiteraard is een blog geschikt voor arbeidsmarktcommunicatie en kunnen vacatures aangekondigd worden. Een blog zorgt er ook nog eens voor dat (de site van) uw organisatie beter vindbaar wordt in Google. En Google wordt ook wel "de echte homepage" van uw website genoemd. Immers, vele (site-)bezoekers komen via Google binnen op uw website, maar worden dus al in de Google-zoekresultaten met uw organisatie, uw merk en uw uitstraling geconfronteerd.

4. Zoekmachinemarketing (search engine optimization of seo). Door uw website goed vindbaar te maken in Google, kunt u vele potentiële werknemers naar uw site lokken. Veel werkzoekenden starten hun zoektocht naar een baan via Google. Een werkgever die dus goed vindbaar is via Google trekt vele geïnteresseerden. Daarna is het natuurlijk nog wel de kunst deze geïnteresseerden ook te laten solliciteren. SEO kan in eerste instantie wat geld kosten en vergt soms een iets langere adem. Op termijn betalen deze investeringen zich echter dubbel en dwars terug.

5. Kijk intern voor geschikte kandidaten. Veel organisaties hebben alle talenten, vaardigheden en competenties die ze wensen reeds in huis. Vaak is het een kwestie van deze talenten en vaardigheden in kaart brengen. Talent- en competentiemanagement, Management-development, EVC-procedures (het erkennen van eerder verworven competenties), opleidingsbeleid, loopbaanontwikkeling en functioneringsgesprekken, zijn allemaal instrumenten die gebruikt kunnen worden om talenten in kaart te brengen en om aan personeelsplanning te doen. Externe werving is dus lang niet altijd nodig of gewenst.

De zojuist beschreven wervingsmiddelen vergen weinig tot geen budget en zorgen toch voor het vervullen van uw vacatures. Vooral het gecombineerd inzetten van bovenstaande middelen geeft rendement. De middelen versterken elkaar, voor een exponentieel resultaat.

Wervingskosten kunnen dus lager. Het werven van personeel hoeft echt niet altijd veel geld te kosten. Wat het wel kost is tijd, echte aandacht voor uw doelgroep(en), luisteren naar uw doelgroep en soms wat geduld. Daarnaast zult u over overredingskracht moeten beschikken. De rest van de organisatie zal immers niet direct geloven dat het zo simpel is....

Trefwoorden: Advies Sociale Media, Advisering Online Werving, Advisering Recruitment, Beperken Wervingskosten, Doelgroepanalyse, Opzetten Referral Recruitment Programma, Schrijven Blogs, Selectie Sociale Media, Worshop Bloggen Voor Hr En Recruitment, Zoekmachinemarketing,