Webkoerier heeft Europese aspiraties

Webkoerier heeft Europese aspiraties van Webkoerier

Door: Webkoerier  18-07-2007
Trefwoorden: Koeriersdiensten, Marktplaats, Besparingen

HEESWIJK-DINTHER - Elke dag rijden talloze koeriers met lege vrachtruimtes over de wegen. Doodzonde en erg prijzig, dacht Johan van Zutphen uit Uden. Ook zijn eigen koeriersbedrijfje kampte met het probleem van de lege retourritjes. Met it-specialist Tys van den Heuvel zette hij een nieuwe internetonderneming op: Webkoerier.nl op. Nu het een half jaartje draait, zien zij dat de verwachte behoefte uitkomt.

,,We zijn de grootste op het terrein van koeriersdiensten in de Benelux", meldt Van Zutphen. Om er direct aan toe te voegen: ,,Logisch, want we zijn de enige die opdrachtgevers en koeriers bij elkaar brengen."
Toch is de opzet ogenschijnlijk eenvoudig. Een bedrijf dat een pakket heeft te versturen, plaats een opdracht op een internetsite. Een aangesloten koeriersbedrijf kijkt of er een lege wagen in de buurt is en pikt de vracht op. Inmiddels hebben al bijna 350 koeriers zich aangesloten bij Webkoerier. Net als een kleine 300 bedrijven die een opdracht kunnen plaatsen. "Je moet dan denken aan drukkerijen, fabrikanten en dienstverlenende ondernemingen."
Van Zutphen ziet dagelijks dat het idee werkt. "Vaak is een opdracht binnen vijf tot tien minuten al geregeld."
Niet iedereen die een vrachtje te vervoeren heeft, kan het aanbieden op de site van Van Zutphen. "Bedrijven moeten zich inschrijven zodat we ze kunnen checken. We controleren de inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel en het btw-nummer." Hij hoopt hiermee het kaf van het koren te kunnen scheiden. Toch kan Van Zutphen niet voor honderd procent instaan voor de inhoud van ieder pakketje. "Als een bij de kamer ingeschreven bedrijf bijvoorbeeld bij de wet verboden artikelen met een koerier meegeeft, dan kan ik dat niet voorzien."
Dat de groei van het bedrijf snel is gegaan, heeft te maken met de voordelen die er voor zowel de opdrachtgevers als de koerier zijn te behalen. ,,Een koerier benut zo de anders lege retourritjes en de opdrachtgevers kunnen goedkoop een bestelling meegeven. "En we willen nog meer gunstige zaken regelen voor onze klanten." Van Zutphen heeft het dan over tankpassen en andere inkoopvoordelen.
Webkoerier beperkt nu haar activiteiten nog tot Vlaamstalig België en Nederland, maar Van Zutphen en Van den Heuvel hebben Europese aspiraties. "Als je eens wist hoeveel meer lege laadruimte er over de Europese snelwegen raast, dan wordt het heel aantrekkelijk om onze dienst verder uit te rollen." Dat vergt echter behoorlijk wat investeringen. "Reken maar zo'n 100.000 euro per land." De nu 35-jarige Van Zutphen is al in gesprek met investeerders en we hebben ook al contacten met bedrijven in het buitenland.
Bang dat anderen het idee van Webkoerier gaan kopiëren, is Van Zutphen nauwelijks. "Technisch is het natuurlijk mogelijk. Maar wij houden altijd een voorsprong en hebben al vele contacten in de koerierswereld."

Trefwoorden: Besparingen, Inkoopprojecten, Koeriersdiensten, Marktplaats, Samenwerkingen, Vrachtuitwisseling,