Geur: Het is een onderschatte x-factor. Allsens: Geurmachine & Geurmarketing

Geur: Het is een onderschatte x-factor. Allsens:  Geurmachine & Geurmarketing van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine

Door: Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine  01-11-2008
Trefwoorden: Geurmarketing

BREDA - Het is een oud trucje uit de makelaardij.
Wie vlak voor er kijkers komen, snel een cake bakt, zorgt voor een goede eerste indruk. De woning ruikt sympathiek, huiselijk, gezellig.

Hans Burgers uit Ulvenhout kent dat effect van geur. Sinds januari is hij met zijn bedrijf Allsens actief op de aromamarkt. Hij verkoopt soms letterlijk gebakken lucht. Om de verkoop te stimuleren. Maar ook voor andere doeleinden.

Het reukvermogen, zo weet hij, is één van de meest onderschatte zintuigen. Iets dat langzaam doordringt in de wereld. Niet voor niets kregen de Amerikanen Richard Axel en Linda Buck in 2004 nog een Nobelprijs voor hun onderzoek naar het reukvermogen.

Burgers geeft een kort lesje in reuk. "Geur is een oerinstinct", vertelt hij. Hij pakt een afbeelding van een neus en wijst. "Kijk, het reukorgaan staat in directe verbinding met het limbisch systeem in onze hersenen. In dat deel zit het geheugen voor emotie, motivatie, genot." Een geheugen dat veel ingrijpender is dan veel mensen zich realiseren, weet Burgers. "Stel je loopt over straat en er passeert een man met een pijp. Meestal neem je die man nauwelijks waar. Je ruikt de lucht en legt een verband met opa die vroeger pijp rookte. Je neemt de herinnering waar." Of neem een tandartsenpraktijk. "Er hangt een lucht die vaak onmiddellijk wordt geassocieerd met pijn. De geur maakt gespannen. Vandaar dat steeds meer tandartsen beslissen om hun praktijk fris te laten begeuren." Net als hotels, ziekenhuizen en ouderencentra. "In die laatste centra kan het indringend ruiken. Een beetje muf. Wij maken de geur fris." Prettig voor bewoners en voor bezoekers, die langer blijven hangen.

Er zijn zo legio niet-commerciële toepassingen, meldt Burgers. En hij noemt dat ziekenhuis in de Verenigde Staten dat de MRI-afdeling begeurt met een rustgevende vanillelucht. "Het ontspant de patiënten. De scan gaat sneller."

Zonder dat de patiënt overigens precies weet hoe dat komt. "Want dat is merkwaardig. Geur werkt vaak onbewust. Sowieso nemen we slechts dertig procent van de geuren waar. Heel anders dan dieren."

De vanillegeur wordt ingezet in de metro's van Parijs en Londen. "Daar wordt met aroma's geprobeerd de menigte reizigers kalm te houden." Misschien handig om gewapende overvallen te voorkomen. "Dat gaat wat ver, maar kalmerende geuren kunnen agressie enigszins indammen."

Geuren, luchtjes. Heel langzaam begint ook tot ondernemers door te dringen hoe belangrijk ze zijn. En Burgers noemt voorbeelden. Super de Boer bijvoorbeeld. "In enkele filialen wordt het reukorgaan heel bewust gemanipuleerd." Hij pakt uit zijn koffertje met reukflesjes, het ene na het andere voorbeeld. Laat ruiken hoe de groente- en fruitafdeling subtiel vers gaat ruiken met een sinaasappelluchtje. Houdt een flesje onder de neus met de geur van gerookte ham. Om de impulsaankoop op de slagersafdeling te vergroten. Bloemen voor een algeheel vers en prettig gevoel. En dan de lucht van chocolade. Dodelijk. "Juist chocolade en koekjes zijn producten die impulsief in de winkelwagen worden gedaan. Vandaar dat deze lucht heel belangrijk is op die afdeling."

Cijfers? "Die hebben we van een supermarktketen in Duitsland. Begeurd nam de omzet op de groente- en fruitafdeling met twintig procent toe, die van chocolade ook en met vanillelucht op de bakkersafdeling werd daar zo'n vijftien procent meer omgezet."

Klinkende cijfers, weet Burgers en graait verder in zijn koffer. Gras voor sportwinkels en tuincentra, koffie die de verkoop van koffiezetapparaten stimuleert, een ontspannende strandlucht om bedden aan de man te brengen.

Geur, weet Burgers, is een machtig wapen. "Bij de samenstelling van aroma's wordt samengewerkt met gedragstherapeuten en consumentenpanels. Geur is een emotie. Het is belangrijk te weten wat een luchtje oproept."

Zo werd onder meer uitgevonden hoe effectief citrusgeuren zijn. "Ze stimuleren de concentratie, zorgen voor meer energie." En dus zijn er bedrijven die de lucht gebruiken om de after-lunch-dip van medewerkers te bestrijden.

"De geur wordt ook steeds vaker ingezet tijdens seminars. Om de concentratie te verhogen."

De geur is in Breda terug te vinden in het trainingscentrum van de Belastingdienst aan de Delpratsingel. Ook daar ter verhoging van de concentratie. "Trouwens daar is een stilteruimte met graslucht. Heel ontspannend."

Geuren, Burgers ziet er veel toekomst in. Commercieel. "Bedenk alleen al hoe in Duitsland midden in de winter cabrio's worden verkocht, omdat er een zomergeur omheen hangt." Maar ook op hele andere gebieden.

Hij vertelt hoe de uitval van werknemers bij Toyota in Japan met dertig procent is afgenomen, sinds de fabriekshallen naar citroenen ruiken. En hij wijst erop hoe Alzheimer vroeg kan worden ontdekt, doordat mensen opeens een bepaalde lucht niet meer herkennen. Momenteel werkt Burgers samen met de Universiteit Wageningen aan het 'restaurant van de toekomst'. Hoe met bepaalde geuren, stemmingen zijn te manipuleren.

Want dat kan geur, zegt Burgers, "Het is een onderschatte x-factor."

Trefwoorden: Geurmarketing

Contact Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share