Reinheid- en veiligheidsperceptie in de metro

Reinheid- en veiligheidsperceptie in de metro van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine

Door: Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine  18-10-2012
Trefwoorden: Zintuigen, Zintuigenmarketing, Geurmarketing

Dagelijks maken veel mensen gebruik van de metro. In de metro wordt vaak veel afval achter gelaten, waardoor reizigers de rijtuigen vaak als niet schoon ervaren. Het Landelijke Expertisecentrum Veiligheidspercepties heeft een experiment uitgevoerd om vast te stellen of het verspreiden van geur de beleefde reinheid in de metro kan verbeteren. AllSens Geurbeleving heeft dit onderzoek ondersteund door het plaatsen van geurverspreidingsinstallaties met aroma’s. Onder leiding van hoofdonderzoeker Marnix Eysink Smeets, is er gedurende vier weken onderzoek gedaan in de metro van Amsterdam. In de metrostellen, bestaande uit twee bakken, werd een bak voorzien van geur, de andere was geurloos en diende als controle. De data werd verzameld door het wegen van het afval uit de verschillende bakken. De reinheid- en veiligheidsbeleving van de reizigers werd gemeten door middel van interviews. Uit het onderzoek is gebleken dat het verspreiden van geur in metrostellen geen effect heeft op het feitelijke gedrag van de reiziger, het achterlaten van vuil. Echter, de beleving van de reinheid in de metro wordt wel degelijk beïnvloed door geurverspreiding. Vooral mannen beleven de begeurde metrostellen als schoner én veiliger. De resultaten van dit onderzoek zijn in lijn met onderzoeken van reinheidsbeleving en/of –gedrag zoals onderzocht door Holland et al. (2005) en Debets (2010). Dit toont aan dat geur een krachtig instrument is om in te zetten in het openbare vervoer in Nederland.

Trefwoorden: Geurbeleving, Geurenmarketing, geurinstallatie, Geurkanon, Geurmachines, Geurmarketing, Geurverspreider, geurverspreidingsinstallatie, Specialist in geurmarketing, Zintuigen, Zintuigenmarketing,

Contact Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share

Andere voorbeelden van portfolio vanAllsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine

18-02-2015

Geurbeleving heeft positieve uitwerking op de bestrijding van ondervoeding

Geuren hebben grote invloed op onze eetlust. Het simuleren van de eetlust kan een uitkomst bieden bij cliënten die slecht


18-02-2015

Geurbeleving creëert aangename sfeer in zorginstellingen

Geurbeleving creëert aangename sfeer in zorginstellingen en neutraliseert onaangename luchtjes. Hierdoor ontstaat er een aangename leef- en werkomgeving die door iedereen positief ervaren wordt.


27-01-2015

Geurbeleving in de zorg maakt het verschil

Het reukorgaan is het krachtigste van alle zintuigen en is direct gelinkt aan het geheugen. 75% van onze dagelijkse emoties


Geurverspreiding zorgt voor ontspannen sfeer bij chiropractor van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
02-01-2013

Geurverspreiding zorgt voor ontspannen sfeer bij chiropractor

Geurverspreiding is bij uitstrek goed toepasbaar in medische instelling. Het neutraliseert onaangename geuren en creërt een ontspannen sfeer. De acht


Kerstgeur zorgt voor meerwaarde in hotellerie van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
07-12-2012

Kerstgeur zorgt voor meerwaarde in hotellerie

Onderzoek toont aan dat bij gebruik van een aangename omgevingsgeur gasten een hotel gemiddeld een hoger cijfer geven én dat


Villa Arena; hét decembergevoel door geurverspreiding van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
05-12-2012

Villa Arena; hét decembergevoel door geurverspreiding

‘Zeventig procent van alle aankopen wordt beslist op de winkelvloer. Winkels willen daarom met muziek, licht, inrichting, sfeer en geur


Geurbeleving in Hilton Hotels van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
28-11-2012

Geurbeleving in Hilton Hotels

Hilton, wellicht de meeste bekende hotelketen ter wereld. De hotels van Hilton staan bekend om hun luxe en vele faciliteiten.


Geurmarketing in Björn Borg kledingwinkels van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
23-11-2012

Geurmarketing in Björn Borg kledingwinkels

De eigen lijn van oud tennisser Björn Borg is uitgesproken en uniek, en heeft zich over de jaren heen sterk


Geurverspreiding zorgt voor minder angstgevoelens bij de tandarts van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
20-11-2012

Geurverspreiding zorgt voor minder angstgevoelens bij de tandarts

Iedereen herkent het wanneer ze bij de tandarts binnenkomen. Meteen dat ongemakkelijke gevoel van angst en een verhoging van stress.


Geurmarketing: Pepermunt maakt mensen alerter van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
16-11-2012

Geurmarketing: Pepermunt maakt mensen alerter

AllSens heeft een speciale pepermunt-geurcompositie gecreëerd om mensen te activeren en alerter te maken. De Power Business aroma heeft een


Geurmarkting in flagship store Burberry Regent Street van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
09-11-2012

Geurmarkting in flagship store Burberry Regent Street

Burberry heeft in London haar allergrootste flagship store ter wereld geopend. In dit prachtige monumentale pand was voorheen een theater


Geurbeleving op riviercruiseschip Amacerto van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
05-11-2012

Geurbeleving op riviercruiseschip Amacerto

De Amacerto is een riviercruiseschip van AmaWaterways en vaart door heel Europa. Dit schip heeft ruimte voor 164 gasten en


De oplossing tegen de winterdip: Geur van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
29-10-2012

De oplossing tegen de winterdip: Geur

In de herfst en de winter hebben veel mensen last van een winterdip. Door het gure weer en weinig zon,


Geurbeleving in Brown Thomas Warenhuis in Ierland van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
25-10-2012

Geurbeleving in Brown Thomas Warenhuis in Ierland

Brown Thomas is een groot warenhuis in Dublin waar alles rondom mode, beauty en lifestyle wordt verkocht van merken zoals


Minder angst op de Spoedeisende Hulp door geurinterventies van Allsens Professionele Geurmarketing & Geurmachine thumbnail
18-10-2012

Minder angst op de Spoedeisende Hulp door geurinterventies

De Landelijke Expertisegroep Veiligheidspercepties heeft onderzoek gedaan op de invloed van geur op de percepties en het gedrag van bezoekers