Amsterdam scoort elfde plaats in Anholt City Brands Index

Door: Gmi (global Market Insite, Inc.)  24-01-2007
Trefwoorden: Onderzoek, Marktonderzoek, Imago

Campagnes als ‘ I Amsterdam’ blijken geen groot effect te hebben op het imago van de stad

‘s-Hertogenbosch, 24 januari 2007 - Simon Anholt, internationaal regeringsadviseur, heeft voor de tweede keer de ‘Anholt City Brands Index (CBI)’ uitgevoerd. Hij onderzocht in samenwerking met GMI (Global Market Insite, Inc.), leverancier van wereldwijde market intelligence oplossingen, onder 15.255 consumenten in twintig landen hun perceptie over zestig steden wereldwijd. Beoordeeld zijn de internationale aanwezigheid, de uitstraling, de gemakken, de mensen, het leven en het potentieel van de steden. Amsterdam wordt als elfde gewaardeerd en wordt algemeen gezien als een stad die niet duur is om te bezoeken en komt op de zesde plaats als het gaat om het vinden van een betaalbaar verblijf. De bevindingen van deze editie van de CBI suggereren dat de campagne ‘I Amsterdam’ niet veel effect heeft gehad op de internationale promotie van het merk Amsterdam. Sydney steelt de eerste plaats van Londen, dat dit jaar tweede is geworden. De derde plaats is voor Parijs.

Amsterdam is betaalbaar
Uit het CBI onderzoek blijkt dat Amsterdam een stabiel imago heeft en dat de waardering dit jaar nagenoeg niet veranderd is in vergelijking met vorig jaar. Amsterdam wordt het hoogst gewaardeerd op het gebied van eerste vereisten die een consument heeft om de stad te bezoeken of om er te wonen. Gevraagd is naar de betaalbaarheid van accommodaties en hoe de publieke voorzieningen zoals scholen, ziekenhuizen, openbaar vervoer en sportfaciliteiten zijn. Op dit punt staat Amsterdam wereldwijd op de zesde plaats.

‘I Amsterdam’ heeft het imago niet veranderd
Eén van de vlakken waarop Amsterdam minder goed scoort is het potentieel op zakelijk en onderwijs gebied voor bezoekers, ondernemers en immigranten. Hierop wordt Amsterdam wereldwijd als 18e gewaardeerd. Een ander gebied waarop Amsterdam minder goed scoort, is de aanwezigheid van internationale status en aanzien, zoals ‘hoe bekend is men met Amsterdam’ en ‘heeft Amsterdam de afgelopen dertig jaar een belangrijke bijdrage geleverd aan cultuur, wetenschap, of op het gebied van stedelijke besturing’. Op dit punt wordt Amsterdam als 17e gewaardeerd.

Simon Anholt, internationaal regeringsadviseur: “Zoals de meeste steden heeft Amsterdam een stabiel imago. De beste manier om het imago te verbeteren is niet door er over te praten maar door daadwerkelijk verandering in gedrag te laten zien op specifieke punten. City branding campagnes zoals ‘I Amsterdam’ dragen over het algemeen niet veel bij aan het verbeteren van het imago van een stad. Het is belangrijk om onderscheidend te zijn, bijvoorbeeld door middel van radicaal nieuw beleid, voorname inwoners, een groot sportevenement, een uniek gebouw, of een bezienswaardigheid. City branding campagnes, zoals ‘I Amsterdam’, realiseren op de korte termijn misschien een toename in bezoekers of media aandacht, maar zijn erg duur en blijken op de lange termijn niet significant bij te dragen aan het imago van een stad. Consumenten veranderen hun mening over steden niet gemakkelijk. Het kost veel meer dan een logo of slogan om dit te bereiken.”

De kracht van Sydney
Sydney staat dit jaar op de eerste plaats en is daarmee Londen voorbijgestreefd. Sydney heeft haar eerste plaats mede te danken aan het feit dat het in 2000 de Olympische spelen heeft georganiseerd, wat samen met de opera de belangrijkste bakens van Sydney zijn. Door de grote bekendheid en positieve associatie met de Olympische Spelen van 2000 wordt Sydney op andere gebieden ook hoog gewaardeerd. De goodwill van Sydney is zo groot dat consumenten de stad het voordeel van de twijfel geven op verschillende vlakken waar ze niet direct kennis van hebben, zoals bijvoorbeeld openbaar vervoer of veiligheid.

Bezoek www.citybrandsindex.com om een samenvatting van het CBI 2006 rapport te downloaden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Over GMI
GMI (Global Market Insite, Inc.) is het enige bedrijf dat uitgebreide geïntegreerde oplossingen biedt waarmee marktonderzoekbureaus en marktonderzoekafdelingen van grote ondernemingen marktinformatie kunnen vergaren vanuit de hele wereld. GMI biedt een van ’s werelds grootste, internationale panels, met meer dan 6 miljoen panelleden in 200 landen. Daarnaast biedt GMI softwaretools waarmee men onderzoeksprojecten tijdens het hele traject kan beheren en automatiseren, sterke real-time oplossingen voor de verwerking van enterprise feedback en continu beschikbare servicebureaudiensten ter ondersteuning van marktonderzoekprojecten. GMI werd opgericht in 1999 en heeft naast het hoofdkantoor in Seattle, Washington, kantoren in vijf verschillende werelddelen. In 2006 werd GMI 93ste in Inc. Magazine's Inc. 500, 4de in Deloitte's Technology Fast 50 voor de staat Washington en 105de in Deloitte's Technology Fast 500 voor Noord Amerika. Meer informatie is beschikbaar op www.gmi-mr.com.

Over de Anholt City Brands Index
De eerste editie van de Anholt City Brands Index (CBI) werd in december 2005 gelanceerd, hierin werden 30 steden wereldwijd beoordeeld, in 2006 werd dit uitgebreid naar 60 steden. De Anholt City Brands Index werd online uitgevoerd tussen 14 november en 27 december 2006 op het GMIPoll platform onder 15,255 mannen en vrouwen in de leeftijd van 18 tot 64 jaar uit een brede inkomensgroep. In elk van de 20 landen werd een representatieve groep van 200 tot 1000 respondenten, geselecteerd op leeftijd, geslacht en, waar toepasselijk, geografische streek, ras en volkerengroep, benaderd. De gepeilde landen zijn: Australië, Brazilië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, India, Italië, Japan, Korea, Maleisië, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Polen, Rusland, Spanje, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Voor meer informatie over de Anholt City Brands Index kunt u contact opnemen met GMI (Global Market Insite, Inc.) [email protected] of bezoekt u www.citybrandsindex.com.

Over Simon Anholt
Simon Anholt is een van de belangrijkste autoriteiten ter wereld wat betreft merkenonderzoek over landen, regio's en steden. Hij is lid van de public diplomacy commissie van de Engelse regering en onafhankelijk adviseur voor 20 andere nationale, regionale en stedelijke overheden over merkenstrategie en public diplomacy. Hij is de oprichter en redacteur van het driemaandelijks tijdschrift Place Branding and Public Diplomacy en de auteur van Brand New Justice, Brand America en Competitive Identity - the New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Naast het ontwikkellen van de Anholt City Brands Index is Simon Anholt ook de auteur van de Anholt Nation Brands Index (www.nationbrandindex.com) en de Anholt State Brands Index (www.statebrandsindex.com). Voor meer informatie over Simon Anholt, bezoek www.earthspeak.com of e-mail [email protected]

Noot voor de redactie: het volledige rapport is op aanvraag beschikbaar via [email protected]
Voor een interview met Simon Anholt kunt u contact opnemen met Marcommit.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:
Marcommit PR
Eline Visser
035-5822730
06-50467461
[email protected]

GMI (Global Market Insite, Inc.)
Wiepke van der Wal
073-6154370
[email protected]



Trefwoorden: Anholt, Gmi, Imago, Imago Onderzoek, Marktonderzoek, Onderzoek, Online Marktonderzoek,

Contact Gmi (global Market Insite, Inc.)

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share