Consumenten willen strenge overheidsmaatregelen tegen klimaatverandering

Door: Gmi (global Market Insite, Inc.)  06-06-2007
Trefwoorden: Gmi, Gmipoll,

Nederlanders vinden vernietiging van regenwoud en oerbossen de grootste bedreiging voor het klimaat

‘s-Hertogenbosch, 5 juni 2007 - Ter gelegenheid van de Wereld Milieudag die vandaag plaatsvindt heeft GMI (Global Market Insite, Inc.) in samenwerking met de Australische milieudeskundige Jon Dee de eerste jaarlijkse World Environment Review uitgevoerd. Hieruit blijkt dat 86,5 procent van de 14.000 ondervraagden uit 14 landen vindt dat overheden meer moeten doen om klimaatverandering te bestrijden. Acht van de tien respondenten vindt dat gloeilampen geleidelijk moeten verdwijnen en 85,5 procent maakt zich ongerust over het effect wat de klimaatverandering op kinderen heeft. De bevindingen worden vrijgegeven voor de G8 top op 6 juni in Duitsland waar klimaatverandering naar verwachting boven aan de agenda staat.

De internationale aard van klimaatverandering wordt onderstreept door de bevinding dat drie van de vier ondervraagden uit 14 landen van mening zijn dat de seizoenen zich niet meer in dezelfde tijd van het jaar aandienen. 79,5 procent van de respondenten is van mening dat overheden het makkelijker moeten maken om elektriciteit uit alternatieve bronnen te kopen, en 90 procent vindt dat elektriciteit voor minimaal 25 procent moet worden geproduceerd uit alternatieve energiebronnen zoals zonne- en windenergie.

62 procent van de Chinezen en 63 procent van de Indiërs zegt dat zij het passend vinden dat ontwikkelde landen beperkingen leggen op de koolstofemissie van China, India en andere opkomende economieën.

Duitsers (27%) en Britten (25,5%) vinden dat het overheidsbeleid van de Verenigde Staten de grootste bedreiging vormt voor het klimaat. Respondenten uit andere landen kwalificeerden de vernietiging van het regenwoud en oerbossen als belangrijkste kwestie. India (40%), Nederland (34%) en Brazilië (33%) spraken over dit punt de grootste zorg uit.

"De openbare bezorgdheid over klimaatverandering is groot, en dit onderzoek toont aan dat mensen over de wereld willen dat overheden strenge maatregelen nemen in deze kwestie", aldus Jon Dee. " Het publiek wil wetgeving en aanmoedigingen die het voor mensen en ondernemingen gemakkelijker zullen maken om klimaatverandering te bestrijden."

Belangrijke bevindingen:
• 79,5 procent van de respondenten vindt dat overheden minimum energie efficiencynormen op witgoed moeten opleggen.
• 50 procent wil dat overheden milieubelasting op 4WD auto’s gaan heffen.
• 81 procent wil dat overheden de brandstof efficiencynormen voor auto’s en lichte vrachtwagens verhogen, en 88 procent vindt dat overheden meer moeten doen om de verkoop van hybride auto’s te verhogen.
• 85 procent vindt dat overheden meer moeten doen om het gebruik van openbaar vervoer te verhogen.
• De respondenten zijn van mening dat overheden het gemakkelijker moeten maken om energie uit alternatieve bronnen (79,5%), energie-efficiënte producten (74%), zonnepanelen (72%) en hybride auto’s (75%) te kopen.
• Meer dan de helft van de respondenten vindt dat overheden koolstofbelasting op alle binnenlandse en internationale vluchten moeten heffen.
• Slechts 52 procent van de respondenten haalt voor het naar bed gaan de stekkers van apparaten uit het stopcontact. Slechts 37,5 procent bespaart energie door kleding in koud water te wassen.
• Slechts 22 procent vindt dat overheden meer zouden moeten doen om het gebruik van kernenergie te verhogen. Dit was de laagst scorende van alternatieve energiebronnen, geothermische-, hydro-, getijde-, zonne- en windenergie scoren allen hoger. Zorg over klimaatverandering en energieveiligheid leidt er niet toe dat mensen kernenergie omarmen. De alternatieve energievoorkeur ligt voornamelijk bij zonne- en windenergie, met respectievelijk 86 en 80,5 procent.
• Van de 14 ondervraagde landen waren de Italianen het meest bezorgd over klimaatverandering (96%). De Amerikanen en Nederlanders waren het minst betrokken met respectievelijk 74 en 67,5 procent.

-------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie: Een overzicht van de top 50 bevindingen voor Nederland is op aanvraag beschikbaar via [email protected] Voor een interview met Jon Dee kunt u contact opnemen met Marcommit. Meer informatie over de jaarlijkse World Environment Review vindt u op www.gmi-mr.com/gmipoll/.

Over de jaarlijkse World Environment Review
De jaarlijkse World Environment Review is geïnitieerd door Jon Dee en uitgevoerd in mei 2007 met behulp van het online datacollectie platform en het wereldwijde consumentenpanel van GMI. Een representatieve steekproef van 200 tot 1000 mensen, gebaseerd op leeftijd, geslacht en waar nodig op geografische regio, ras en etniciteit, is verzameld in elk van de veertien landen, waaronder Australië, Brazilië, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Nederland, Noorwegen, Zuid-Afrika, Zweden, Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Voor verdere informatie over de jaarlijkse World Environment Review methodologie kunt u contact opnemen met GMI (Global Market Insite, Inc.) op [email protected]

Over Jon Dee
Jon Dee is internationaal bekend als de oprichter van World Environment News - de belangrijkste nieuwsservice in zijn soort. World Environment News is elf jaar geleden opgericht en wordt nu jaarlijks door miljoenen mensen gelezen in getale van een miljoen pagina’s per week. In Australië is Jon Dee bekend als oprichter en directeur van Planet Ark – een non-profit organisatie die hij in juni 1991 oprichtte met goede vriend en voormalig Wimbledon tennis kampioen Pat Cash. Hij heeft er via persoonlijke lobby voor gezorgd dat de Australische minister van milieu tot een driejaarlijks plan is overgegaan om het gebruik van gloeilampen te laten verdwijnen. Met als resultaat dat de Australische overheid als eerste wereldwijd bekendmaakte het gebruik van gloeilampen te gaan verbieden en het gebruik van energiebesparende lampen aan te moedigen.

Over GMI
GMI (Global Market Insite, Inc.) is het enige bedrijf dat uitgebreide geïntegreerde oplossingen biedt waarmee marktonderzoekbureaus en marktonderzoekafdelingen van grote ondernemingen marktinformatie kunnen vergaren vanuit de hele wereld. GMI biedt een van ’s werelds grootste, internationale panels, met meer dan 6 miljoen panelleden in 200 landen. Daarnaast biedt GMI softwaretools waarmee men onderzoeksprojecten tijdens het hele traject kan beheren en automatiseren, sterke real-time oplossingen voor de verwerking van enterprise feedback en continu beschikbare servicebureaudiensten ter ondersteuning van marktonderzoekprojecten. GMI werd opgericht in 1999 en heeft naast het hoofdkantoor in Seattle, Washington, kantoren in vijf verschillende werelddelen. In 2006 werd GMI 93ste in Inc. Magazine's Inc. 500, 4de in Deloitte's Technology Fast 50 voor de staat Washington en 105de in Deloitte's Technology Fast 500 voor Noord Amerika. Meer informatie is beschikbaar op www.gmi-mr.com.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:
Marcommit PR
Eline Visser
035-5822730
06-50467461
[email protected]

GMI (Global Market Insite, Inc.)
Wiepke van der Wal
073-6154370
[email protected]

Trefwoorden: Gmi, Gmipoll,

Contact Gmi (global Market Insite, Inc.)

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share