Nederland in top tien landen met sterk merk

Door: Gmi (global Market Insite, Inc.)  31-05-2007
Trefwoorden: Marktonderzoek, Merkwaarde, Gmi

Merkwaarde Nederland stijgt met 138 miljard

‘s-Hertogenbosch, 31 mei 2007 - Simon Anholt heeft voor het eerste kwartaal van 2007 opnieuw de ‘Anholt Nation Brands Index (NBI)’ uitgevoerd. Elk kwartaal onderzoekt Simon Anholt, internationaal regeringsadviseur, in samenwerking met GMI (Global Market Insite, Inc.), bij ruim 25.000 consumenten wereldwijd hun perceptie over 40 landen. Nederland wordt wereldwijd als tiende gewaardeerd en stijgt daarmee één plek sinds het vierde kwartaal van 2006. Engeland is wederom op de eerste plaats geëindigd.

Nederland heeft een sterke regering
De NBI is de eerste analytische ranglijst waarin landen als merk worden gewaardeerd en onderscheidt zes dimensies, namelijk mensen, cultuur, toerisme, investering en immigratie, regering en export. Nederland scoort sterk op de dimensies regering en mensen en behaald op die punten de vijfde plaats. Nederland wordt hiermee gezien als een land dat competent en eerlijk geregeerd wordt, respect heeft voor mensenrechten en zich verstandig gedraagt ten aanzien van internationale vrede en veiligheid, het milieu en armoede. Respondenten geven aan dat ze zich welkom voelen in Nederland en willen graag een Nederlander in hun vriendenkring opnemen of als werknemer in dienst nemen.
De laagste score behaalt Nederland in de categorie toerisme waar het op de vijftiende plaats eindigt. Op de dimensie export wordt Nederland als negende gewaardeerd, voor cultuur als elfde en voor investering en immigratie als zevende.

Waardering door Nederlanders zelf
De Nederlandse consumenten die aan dit onderzoek meewerkten waardeerden Nederland in alle categorieën als eerste, behalve in regering (4) en toerisme (7). Volgens de Nederlanders worden Zweden, Noorwegen en Zwitserland het best geregeerd. Op het gebied van toerisme zet Nederland Italië op de eerste plaats, gevolgd door Frankrijk en Spanje.

Merkwaarde tabel voor 2007 door Brand Finance plc
Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft Brand Finance plc de merkwaarde van alle NBI landen bepaald. Hiervoor is een aangepaste versie van de ‘royalty relief’ methode gehanteerd, dit is een veel gebruikte techniek om waarden van commerciële merken vast te stellen.

Om de merkwaarde te bepalen heeft Brand Finance eerst de BBP voorspelling van de verschillende landen voor de komende vijf jaar vastgesteld. Vervolgens is voor alle landen een waarderingscijfer gemaakt. Dit cijfer is gebaseerd op zeven economische prestatie indicatoren (bron:IMD), acht infrastructurele en efficiëntie indicatoren (bron: IMD) en zes waarnemingsmaatstaven van consumenten (bron: NBI). Het resulterende merkwaarderingscijfer is voor elk land gebaseerd op objectieve maatstaven. Tot slot werd voor elk land een begripsbijdrage van het merk oftewel de Brand Royalty bepaald en de merkwaarde vastgesteld.

“Naast de waardering van het merk Nederland is ook de merkwaarde gestegen met 138 miljard dollar naar 930 miljard dollar”, aldus Simon Anholt, auteur van het NBI rapport. “De NBI wordt sinds het derde kwartaal van 2005 op identieke wijze uitgevoerd, wat betekent dat we nu met zekerheid verklaringen kunnen geven over de resultaten en de waardestijging van een volledig jaar. Bij vergelijking van de resultaten met het vierde kwartaal van 2005 komt Nederland als merk over 2006 als sterkste klimmer uit de bus en blijft daarmee voor op hooggeplaatste landen als Engeland en Duitsland. Qua stijging van de merkwaarde eindigt Nederland op de tiende plaats.”

Om een samenvatting van het Q1 NBI rapport 2007 te downloaden, bezoek www.nationbrandindex.com.
----------------------------------------------
Noot voor de redactie: het volledige rapport is op aanvraag beschikbaar via [email protected]
Voor een interview met Simon Anholt kunt u contact opnemen met Marcommit.

Over de Anholt Nation Brands Index (NBI)
De Q1 Anholt Nation Brands Index werd uitgevoerd tussen 2 en 19 maart 2007 op het GMI platform. In 35 landen werd een representatieve groep van 200 tot 1000 respondenten, geselecteerd op leeftijd, geslacht en, waar toepasselijk, geografische streek, ras en volkerengroep, benaderd. De 35 gepeilde landen voor dit onderzoek zijn Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Egypte, Estland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, India, Indonesië, Italië, Japan, Maleisië, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Polen, Portugal, Rusland, Singapore, Spanje, Tsjechië, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Zweden, Zwitserland. Voor meer informatie over de Anholt Nation Brand Index kunt u contact opnemen met GMI (Global Market Insite, Inc.) [email protected] of bezoekt u www.nationbrandindex.com.

Over Simon Anholt
Simon Anholt is een van de belangrijkste autoriteiten ter wereld wat betreft merkenonderzoek over landen, regio's en steden. Hij is lid van de public diplomacy commissie van de Engelse regering en onafhankelijk adviseur voor 20 andere nationale, regionale en stedelijke overheden over merkenstrategie en public diplomacy. Hij is de oprichter en redacteur van het driemaandelijks tijdschrift Place Branding and Public Diplomacy en de auteur van Brand New Justice, Brand America en Competitive Identity - the New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Voor meer informatie over Simon Anholt, bezoek www.earthspeak.com of e-mail [email protected].

Over GMI
GMI (Global Market Insite, Inc.) is het enige bedrijf dat uitgebreide geïntegreerde oplossingen biedt waarmee marktonderzoekbureaus en marktonderzoekafdelingen van grote ondernemingen marktinformatie kunnen vergaren vanuit de hele wereld. GMI biedt een van ’s werelds grootste, internationale panels, met meer dan 6 miljoen panelleden in 200 landen. Daarnaast biedt GMI softwaretools waarmee men onderzoeksprojecten tijdens het hele traject kan beheren en automatiseren, sterke real-time oplossingen voor de verwerking van enterprise feedback en continu beschikbare servicebureaudiensten ter ondersteuning van marktonderzoekprojecten. GMI werd opgericht in 1999 en heeft naast het hoofdkantoor in Seattle, Washington, kantoren in vijf verschillende werelddelen. In 2006 werd GMI 93ste in Inc. Magazine's Inc. 500, 4de in Deloitte's Technology Fast 50 voor de staat Washington en 105de in Deloitte's Technology Fast 500 voor Noord Amerika. Meer informatie is beschikbaar op www.gmi-mr.com.

Over Brand Finance plc
Brand Finance is een belangrijke onafhankelijke firma voor waardebepaling van immateriële vaste activa en merkstrategie. Brand Finance helpt bedrijven hun merken intelligenter te beheren om bedrijfsresultaten te verbeteren. Sinds 1996 heeft het bedrijf honderden merkwaardes vastgesteld met een totale waarde van meer dan $150 miljard. Brand Finance heeft naast het hoofdkantoor in Londen, ook 18 vestigingen wereldwijd. Voor meer informatie over Nation Brand Value League Table methodologie kunt u contact opnemen met Brand Finance [email protected] of bezoekt u www.brandfinance.com.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:

Marcommit PR
Eline Visser
035-5822730
06-50467461
[email protected]

GMI (Global Market Insite, Inc.)
Wiepke van der Wal
073-6154370
[email protected]

 

Trefwoorden: Gmi, Marktonderzoek, Merkwaarde, Nbi, Online Marketonderzoek,

Contact Gmi (global Market Insite, Inc.)

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share