Second Life gebruik in Nederland onderzocht

Door: Gmi (global Market Insite, Inc.)  02-05-2007
Trefwoorden: Gmi, Gmipoll,

Respondenten vinden Second Life een goed medium om een merk of product te promoten

‘s-Hertogenbosch, 2 mei 2007 - GMI (Global Market Insite, Inc.), leverancier van wereldwijde market intelligence oplossingen, heeft via GMIPoll onder 5272 consumenten in Nederland het gebruik van Second Life gemeten. Van de respondenten geeft 8,5% aan een Second Life account te hebben. Het merendeel van deze gebruikers (59,8%) brengt gemiddeld 1 tot 5 uur per week door op Second Life en doet dit vooral vanuit huis (83%).

Op de vraag ‘Bent u eerder geneigd een merk te kopen of gebruiken dat is vertegenwoordigd op Second Life?’ antwoordt 3,4% van de respondenten ‘ja’ en 27% van de respondenten ‘misschien’. Ruim 37% van de respondenten vindt Second Life een goed medium om een merk of nieuw product te promoten en ruim 47% denkt dat dit misschien een goed medium kan zijn. Slechts 4,2% van de respondenten gebruikt Second Life zelf zakelijk.

Second Life versus sociaal leven in de echte wereld
De belangrijkste aangegeven redenen om tijd door te brengen op Second Life zijn: Het ‘spelen’ en omgaan met andere community-leden, het hebben van een creatieve uitlaatklep, iemand anders zijn en een eigen avatar creëren en om zowel dichtbij huis als over de hele wereld nieuwe vrienden te maken. Hoewel mensen aangeven dat ze op Second Life vrienden willen maken geeft 82,1% aan in het echte leven meer vrienden te hebben dan op Second Life. 92,4% van de respondenten stelt dat Second Life geen conflict geeft met het sociale leven in de echte wereld.

Gebleken is dat ruim 28% van de respondenten zich op Second Life anders voordoet dan in de werkelijkheid. De belangrijkste veranderingen die men aanbrengt, is een mooier uiterlijk (63%) een jongere leeftijd (20,5%) of een ander geslacht (12,6%).

“Interessant om te zien dat van de respondenten die actief zijn binnen Second Life ruim 64% beweert zich in Second Life niet anders voor te doen dan in first life”, reageert dr. Frans Feldberg desgevraagd naar aanleiding van de onderzoeksresultaten. Frans Feldberg is universitair docent Information Systems en projectleider van het Second Life project van de Vrije Universiteit Amsterdam. “Een andere interessante conclusie van het onderzoek is dat de tijd die wordt doorgebracht in Second Life vooral ten koste blijkt te gaan van de tijd die men normaal gesproken voor de televisie doorbrengt.”

Trefwoorden: Gmi, Gmipoll,

Contact Gmi (global Market Insite, Inc.)

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share