Hyves en Buienradar zetten opmars voort

Hyves en Buienradar zetten opmars voort van Multiscope

Door: Multiscope  26-06-2008
Trefwoorden: Marktonderzoek, Bereik, Web Analytics

Top 20 - eerste jaarhelft 2008
Gemeten naar het bereik in unieke bezoekers per maand is Google.nl nog steeds de grootste website van Nederland. Hyves.nl weet sterk te groeien van een achtste naar een tweede positie. Buienradar.nl is de hoogste nieuwe binnenkomer in de ranglijst. Daarnaast weten ook Relatieplanet.nl en Schoolbank.nl zich een positie in de top 20 te verwerven. Andere groeiers zijn Live.com, 9292ov.nl en Rtl.nl.

In tegenstelling tot de ranglijst over 2007 weten Planet.nl (27), Msn.nl (28) en Kpn.com (41) hun top 20 positie in de eerste jaarhelft van 2008 niet vast te houden. Meest opvallende daler in de absolute top van de ranglijst is Startpagina.nl. De website daalt van een tweede positie naar een zesde positie.

Top 20 sites

Methodiek en verantwoording
De gepresenteerde ranglijst is gebaseerd op 6 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sitesi'. Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de ranglijst te bepalen.

Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2007 t/m mei 2008 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 6 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 5 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen.

Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers.

Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel. Kijk voor meer achtergrondinformatie op: http://www.multiscope.nl/diensten/website-metingen.html

--------------------
i In deze ranglijst worden verschillende url's samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:
  • verschillende subdomeinen van éénzelfde hoofddomein (vb: info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
  • dezelfde sites met of zonder www. ervoor (vb: www.multiscope.nl, multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
  • sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein (vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd bereik berekend.

Trefwoorden: Bereik, Marktonderzoek, Web Analytics