Top 20 sites van 2007

Top 20 sites  van 2007 van Multiscope

Door: Multiscope  06-12-2007
Trefwoorden: Internet, Websites, Marktonderzoek

Voor het achtste achtereenvolgende jaar heeft online onderzoeksbureau Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De lijst is samengesteld op basis van Visiscan, het online benchmark onderzoek voor Nederland.

De Toppers

Google.nl, Startpagina.nl en Marktplaats.nl vormen evenals vorig jaar de top 3 van best bezochte websites. Binnen de top 3 zijn van Google.nl en Marktplaats.nl de bezoekersaantallen ook daadwerkelijk gestegen. Google.nl weet dit jaar door te groeien naar ongeveer 11 miljoen bezoekers per maand en vergroot daarmee het gat met Startpagina.nl (7 miljoen bezoekers).

Social Media websites zoals Nl.wikipedia.org, Hyves.nl en Web-log.nl zijn duidelijk aan de winnende hand. Zij weten na hun aanvankelijke opmars in 2006 nu definitief door te groeien naar een stevige positie in de top 20.

Daarnaast zijn Zylomgames.com (+29), Neck.nl (+20), Kpn.com (+13), 9292ov.nl (+12) en Nu.nl (+3) duidelijke groeiers binnen de top 20. Vier websites binnen de ranglijst zijn eigendom van Microsoft1. Samen scoren deze websites niet hoger dan de vierde positie die nu al wordt bezet door Live.com.

Top 20 sites 2007
Ziet u geen afbeelding. Klik dan hier.


De verliezers
Ebay.nl (39), Speurders.nl (33), Routenet.nl (31), Wehkamp.nl (29), Ns.nl (26), Telegraaf.nl (23), Rabobank.nl (22) en Anwb.nl (21) weten hun top 20 positie van vorig jaar niet te continueren. Daarnaast dalen ook Telefoongids.nl, Nl.bol.com en Rtl.nl binnen de ranglijst van 2007. Zonder uitzondering bevinden zij zich in een zeer competitief segment, waar in veel gevallen de marktleider sterker is geworden of andere opkomende spelers hun positie onder druk zetten.

De belangrijkste trends
De opkomst van Social Media websites is de belangrijkste trend van 2007. Naast Nl.wikipedia.org, Hyves.nl en Web-log.nl maken inmiddels ook miljoenen Nederlanders maandelijks gebruik van de internationale (of lokale) websites van Youtube.com, Video.google.com, Digg.com, Flickr.com of Linkedin.com.

Daarnaast wordt dit jaar duidelijk dat internetgebruikers steeds vaker kiezen voor de marktleider in een specifiek segment. Deze marktleiders weten daardoor een gat te slaan met de nummers 2 en 3 binnen een segment. Zo is Google.nl nagenoeg alleenheerser in het zoeksegment, loopt Marktplaats.nl binnen de handelsplaatsen uit op Speurders.nl en Ebay.nl en vergroot Nu.nl haar voorsprong binnen de nieuwssites ten opzichte van Telegraaf.nl. Ook de groei van 9292ov.nl, Kpn.com, Planet.nl, Postbank.nl en Zylomgames.com kan vanuit deze trend worden verklaard.

Een segment waarin de concurrentiestrijd nog wel volop woedt is e-commerce. In dit segment dalen Nl.bol.com en Wehkamp.nl, maar weten Neck.nl en Otto.nl juist te groeien.

De ranglijst kent dit jaar opvallend veel nieuwkomers. Telde de ranglijst vorig jaar slechts 4 nieuwkomers, nu weten maar liefst 8 nieuwkomers door te dringen in de top 20. Het jaar 2007 lijkt opnieuw beweging in het internet landschap teweeggebracht te hebben.

Methodiek en verantwoording
De dit jaar gepresenteerde ranglijst is wederom gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sites2 '. De methodiek is daarmee exact gelijk aan die van 2006. Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de 'top 20 sites van 2007' te bepalen.

Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2006 t/m november 2007 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen.

Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers.

Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.




1 Microsoft is met vier websites vertegenwoordigd in de ranglijst (Live.com, Msn.com, Hotmail.com en Msn.nl). Live.com heeft in de loop van het jaar Hotmail.com vervangen. Hetzelfde geldt voor Msn.com en Msn.nl. Ondanks dat ze in de loop van het jaar wellicht niet exact dezelfde inhoud hebben gehad, hebben deze websites wel een sterke onderlinge link en daardoor overlap in bezoekers.
2 In deze ranglijst worden verschillende url's samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:
  • verschillende subdomeinen van éénzelfde hoofddomein (vb: info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
  • dezelfde sites met of zonder www. ervoor (vb: www.multiscope.nl, multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
  • sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein (vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd bereik berekend.

Trefwoorden: Bereiksmeting, Internet, Marktonderzoek, Multiscope, Naamsbekendheid, Online Benchmark, Visiscan, Waardering, Website Bezoek, Websites,