Populariteit zoekmachinemarketing verschilt per branche

Populariteit zoekmachinemarketing verschilt per branche van PauwR Internetmarketing

Door: PauwR Internetmarketing  03-06-2008
Trefwoorden: Onderzoek, Seo, Zoekmachine

De meeste bedrijven geven als belangrijkste redenen voor het inzetten van zoekmachinemarketing het beter bereiken van hun doelgroep en het halen van meer rendement uit hun website. De bedrijven die geen gebruikmaken van zoekmachinemarketing geven aan dat zij de mogelijkheden te onduidelijk vinden of simpelweg niet bekend zijn met deze nog relatief jonge marketingdiscipline.

De reisbranche, de mode en de financiële sector lopen voorop in zowel het adverteren in de zoekmachines als het optimaliseren van hun website om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. De overheid, de detailhandel en de bouw scoren aanzienlijk minder dan het gemiddelde.

Naast de verschillen zijn er ook voldoende overeenkomsten tussen de verschillende branches. Zo zijn alle bedrijven even stellig in de mate belangrijkheid van zoekmachinemarketing. Allemaal vinden zij dit namelijk op zijn minst ‘belangrijk’, maar vaak zelfs ‘essentieel’. Circa een derde van de bedrijven die aan zoekmachinemarketing doen, besteedt dit uit aan een professioneel bureau. Over het algemeen zijn deze bedrijven meer tevreden over de resultaten dan degene die het in eigen beheer doen.

Afhankelijk van de branche zegt 80 tot zelfs 100 procent van de bedrijven van plan te zijn zoekmachinemarketing in te (blijven) zetten in de toekomst. Alleen bij de overheid ligt dit getal op respectievelijk 20% (adverteren) en 40% (optimalisatie). Zij geven als reden dat de overheid geen commerciële inslag heeft.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gebaseerd op de gegevens van ruim 300 ingevulde enquêtes door marketeers van bedrijven uit 10 verschillende branches. In het onderzoek wordt een scheiding gemaakt tussen zoekmachine adverteren (advertenties naast de zoekresultaten) en zoekmachineoptimalisatie (de resultaten aan de ‘linkerkant in Google’).

“Dat de reiswereld voorop loopt, betekent ook dat er in die branche meer concurrentie is”, aldus Pieter Voogt, oprichter van PauwR. “60% van de ondervraagde bedrijven uit deze branche schat de mate van concurrentie dan ook (terecht) in als hoog. Terwijl ook de overige 40% nog van plan is in de toekomst gebruik te maken van zoekmachinemarketing. Het verdient dus aanbeveling om dit professioneel aan te pakken en waar nodig een professioneel bureau in te schakelen voor advies of het uitbesteden van de campagnes.”

Op woensdag 18 juni organiseert PauwR naar aanleiding van het onderzoek het seminar “Zoekmachinemarketing” in het Willem II-stadion in Tilburg. Via de website van PauwR zijn hiervoor nog kaarten te reserveren. Zie www.pauwr.nl/seminar-zoekmachinemarketing.

Op de site van PauwR staat een presentatie met alle resultaten van het onderzoek:
http://www.pauwr.nl/onderzoek/zoekmachinemarketing-in-branches.php

Trefwoorden: Adwords, Onderzoek, Pauwr, Reisbranche, Seo, Zoekmachine, Zoekmachinemarketing, Zoekmachineoptimalisatie

Contact PauwR Internetmarketing

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share