Winst DICO in eerste halfjaar fors gestegen

Door: Dico  04-08-2006
Trefwoorden: Finance, Halfjaarcijfers

NV DICO International, leverancier van slaapkamermeubilair en tijdelijke slaapplaatsen, heeft in het eerste halfjaar van 2006 een winst behaald van € 498.000, ofwel € 0,20 per aandeel. Dit betekent een ruime verdubbeling ten opzichte van de winst van € 203.000 die in dezelfde periode in 2005 werd behaald. De omzet is nagenoeg gelijk gebleven (€ 2,9 miljoen ten opzichte van € 3,0 miljoen in dezelfde periode in het afgelopen jaar), terwijl de kosten op structurele basis sterk zijn gedaald. Voor het tweede halfjaar van 2006 verwacht DICO een stijging van de omzet en een verdere stijging van de winst.

De lichte omzetdaling van het afgelopen halfjaar is grotendeels het gevolg van de inkrimping van de collectie. Deze was noodzakelijk nadat in 2005 de volledige productie is uitbesteed aan bedrijven in Polen, Tsjechië, Italië en China. Deze ingrijpende operatie heeft geleid tot aanzienlijke kostenreducties waardoor DICO – zoals eerder dit jaar ook is bekend gemaakt – inmiddels een bedrijfsvoering heeft gerealiseerd die een structurele winstgevendheid mogelijk maakt.

Daarnaast heeft DICO onlangs de overname afgerond van branchegenoot Apple. Hiermee heeft DICO haar positie op de Nederlandse markt aanzienlijk versterkt. De combinatie van DICO en Apple is in haar prijssegment marktleider in Nederland. De collectie van Apple zal vanaf het tweede halfjaar 2006 ook in Duitsland en België worden verkocht. Naast de verdere groei van de omzet verwacht DICO met de overname van Apple aanzienlijke kostenvoordelen te kunnen behalen. De kantoren in Nederland worden geïntegreerd, hetgeen een besparing oplevert. Op het gebied van opslag en logistiek zullen de totale kosten eveneens afnemen.

Door de consolidatie van Apple, per 1 juni jl., is het balanstotaal sterker toegenomen dan het eigen vermogen. Hierdoor is de solvabiliteit afgenomen tot 28%. Door een reeds overeengekomen verkoop van vastgoed zal de solvabiliteit weer stijgen tot het in de sector acceptabele niveau van 36%.

DICO constateert dat de meubelmarkt in Nederland en Duitsland aantrekt. De verkopen in de detailhandel groeien en detaillisten durven weer collecties uit te breiden en aan marketing te doen. DICO verwacht dat deze positieve ontwikkeling doorzet en dat hiervan mede in combinatie met de collectie van Apple geprofiteerd zal worden.

Trefwoorden: Finance, Halfjaarcijfers