Gsus wint NIMA Marketing Jaarprijs 2006

Door: Nima-nederlands Instituut Voor Marketing  12-12-2006

Amstelveen, 11 december 2006 – Gsus heeft op 7 december de NIMA Marketing Jaarprijs 2006 gewonnen. Een overtuigde jury noemde het kledingmerk al dertien jaar eigenzinnig en controversieel, met het lef om voorop te lopen.

De NIMA Marketing Jaarprijs wordt ieder jaar overhandigd aan de organisatie die het afgelopen jaar het beste heeft gepresteerd op marketinggebied. De uitreiking vond plaats in de imposante Pickézaal van Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee, tijdens het Societal Event dat het NIMA jaarlijks voor marketeers in binnen- en buitenland organiseert. Gsus kwam als winnaar naar voren uit een shortlist van vier kanshebbers. De naaste mededingers waren Albert Heijn, Hyves en Postbank.

Gsus is zeer creatief in het ontdekken van nieuwe groeimarkten die bijdragen aan de Gsus-wereld, oordeelde de jury. Een even bonte als omvangrijke afvaardiging van het bedrijf stapte geestdriftig het podium op om de prijs in ontvangst te nemen uit handen van juryvoorzitter Herwin van den Berg, Marketing Directeur Heineken, en vice-voorzitter Muriël Arts, Directeur New Business Talpa Media. Gevraagd naar de reden van dit succes, antwoordden de medewerkers dat ze eenvoudig ‘hun eigen ding doen’ en zich daarbij niet laten afleiden door marktonderzoeken. De jury, die naast professionele marketeers bestond uit wetenschappers en retailers, heeft dit gewaardeerd. “Gsus bedrijft marketing op een eigenzinnige en intuïtieve manier, zonder ooit de hulp van een reclamebureau in te schakelen of zelfs maar een targetgroep vast te stellen.” De ontwerpers van Gsus zijn geenszins van plan zich tot kleding te beperken. In de toekomst zegt het bedrijf zich ook te willen richten op hotels en vakanties. Gsus is inmiddels actief in 28 landen.

Ook de andere genomineerden werden in het zonnetje gezet. Zo oogstte Albert Heijn lof voor de manier waarop de grootgrutter in korte tijd haar dure imago wist om te buigen naar dat van een prijsvechter, en werd de Postbank geprezen voor haar onderscheidende positionering binnen de financiële wereld en de wijze waarop complexe producten laagdrempelig zijn gemaakt. Hyves kwam uit de bus als een slimme innovator en een prachtig voorbeeld van co-creatie. In dit digitale vriendennetwerk zijn de gebruikers tevens de producenten, waarmee het nieuwe manieren van klantbinding heeft uitgevonden, aldus de jury.

De keuze voor de vier genomineerden weerspiegelt een bewust signaal van het NIMA, dat hiermee de aandacht wil vestigen op de compleet nieuwe manieren waarop bedrijven de klant aan zich binden. Uit de mix van deze nieuwe, interactieve klantrelaties en de gevestigde marketingaanpak zal volgens de jury duidelijk worden hoe de marketing van de toekomst eruitziet.

Overigens was het samenstellen van de shortlist aanzienlijk moeilijker dan het kiezen van de uiteindelijke winnaar, meldde Herwin van den Berg. “Gsus is een bedrijf dat vanuit de ontwerpfunctie wordt gerund en waar men zich niet stoort aan de mainstream. Absoluut een mooie case.”


Contact Nima-nederlands Instituut Voor Marketing

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share