NIMA introduceert thematische Permanente Educatie: Marketing en Techniek

Door: Nima-nederlands Instituut Voor Marketing  05-09-2006

Bijblijven in je vak is een must – óók in marketing

Amstelveen, 4 september 2006 – In samenwerking met Stichting Techniek en Marketing (STEM) heeft het NIMA een Permanente Educatie-programma opgezet dat de deelnemer meer inzicht geeft in de toepassing van marketing in technisch georiënteerde ondernemingen. Het PE-programma brengt deelnemers de meest actuele inzichten op het gebied van industriële marketing en wordt afgesloten met een officieel NIMA certificaat.

Het PE-programma Marketing en Techniek vindt plaats in de periode november/december 2006 en start op 6 november. Het thema is verdeeld over vier sessies die elk worden ingeleid door een expert op het betreffende vakgebied. Vervolgens gaan de deelnemers aan de slag met de uitwerking van praktische businesscases. De sessies kenmerken zich door een sterk interactief karakter, waarbij volop plaats is voor inhoudelijke discussie. Bij deelname aan het gehele programma (4 sessies) wordt een formeel NIMA-certificaat uitgereikt. Deelnemers tonen daarmee aan dat ze hun kennis permanent bijhouden en vergroten.

Leren van elkaar
Marketeers staan voor de uitdaging om in een voortdurend veranderende markt hun business te vergroten. Hierbij is het van belang om hun actuele marketingkennis te combineren met inzichten in overige aspecten van de bedrijfsvoering (bijv. ICT, HRM en Financieel Management). Vandaar de combinatie van marketing met een vakgebied: techniek. Jos Fleischeuer, Programmamanager bij Stichting Techniek en Marketing (STEM): “Marketing voor technisch georiënteerde bedrijven verdient meer aandacht. Je ziet dat er in deze sector veel tijd en geld wordt besteed aan communicatieve vaardigheidstraining, terwijl basisvragen uit de marketing – hoe segmenteer ik mijn markt, hoe kies ik goede product/marktcombinaties, welke waarde creëer ik voor mijn klant? – vaak onderbelicht blijven. Consumentgerichte bedrijven zijn daar verder in.”

Toch dient dit laatste type bedrijven niet als voorbeeld, meent Fleischeuer. “Technische bedrijven willen, wanneer ze hun marketingexpertise willen bijspijkeren, niet steeds geconfronteerd worden met consumentenmarketing; dat is een andere markt en dat kunnen ze niet plaatsen. Daarom biedt dit PE-programma een vorm van marketing die is toegespitst op de technische B2B-branche. Geen consumentenvoorbeelden dus, maar uitsluitend herkenbare cases voor de deelnemers. Waarbij ze niet alleen hun kennis, maar ook hun ervaring kunnen uitwisselen. In deze PE-programma’s leren de deelnemers ook van elkaar.”

De deelnemers krijgen inzicht in de specifieke marketinguitdagingen van technische ondernemingen. Ze krijgen concrete concepten, modellen en visies aangereikt waarmee ze het marketingbeleid van hun eigen organisatie kunnen verbeteren. De eigen praktijksituatie staat dus centraal.

Vakkennis verdiepen
Permanente Educatie is een doeltreffend instrument om marketingkennis op een laagdrempelige wijze op peil te houden. Wie deskundige diensten wil blijven leveren, dient zich qua kennis, vaardigheden en houding steeds af te stemmen op de nieuwste maatschappelijke eisen en ontwikkelingen. Maar ook de geloofwaardigheid en het prestige van de totale beroepsgroep hangen ermee samen. Permanente educatie is daarom een must – ook in marketing.

Thérèse Struik, Brandmanager Vereniging van het NIMA, beaamt dit: “Met de nieuwe PE-programma’s ondersteunt het NIMA de visie dat branches meer aandacht moeten besteden aan professionalisering en het bijhouden van vakkennis. Wil je als marketeer meetellen, dan moet je kennis actueel zijn – en daar moet je zelf aan bijdragen. Het NIMA faciliteert daarbij. Naast de bekende NIMA-examens en onze netwerkbijeenkomsten waar professionals hun kennis updaten, bieden we nu dus ook gerichte PE-programma’s waarmee een verdiepingsslag wordt gemaakt. Marketeers werken op een slagvaardige manier aan de kwaliteit van hun vakkennis. Per onderwerp zijn er vier sessies die ze na hun werk – zeg maar tussen de files in – kunnen volgen. Makkelijk in de agenda te passen dus, en het diner is inbegrepen.”

101 goede redenen…
Volgens Struik moet de aangeboden stof wel een meerwaarde bieden op loutere ‘boekenkennis’. “Behalve theorie komt de praktijk duidelijk aan bod. Allereerst komen de sprekers vaak uit het bedrijfsleven, dus spreken ze uit eigen ervaring en kunnen ze de stof op een levendige manier overbrengen. Daarnaast gaan deelnemers ook meteen praktisch aan de slag met een toegepaste case, eventueel uit het eigen bedrijf. Dat maakt de opgedane kennis extra relevant voor de praktijk.”

Belangstellenden kunnen zich op de site van het NIMA (www.nima.nl) aanmelden. Wie verzekerd wil zijn van deelname dient zich vóór 1 oktober aan te melden. NIMA-leden krijgen maar liefst € 200,- korting op het PE-programma en betalen geen € 995 maar € 795.

Het NIMA heeft nu een tijdelijk lidmaatschapsaanbod: voor maar € 10 per maand ben je al NIMA-lid.


Contact Nima-nederlands Instituut Voor Marketing

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share