NIMA reikt Marketing in de Gezondheidszorgprijzen uit

Door: Nima-nederlands Instituut Voor Marketing  06-11-2006

Tergooiziekenhuizen, Altrecht en VisionClinics zijn de winnaars van de Marketing in de Gezondheidszorgprijs 2006. Deze zorginstellingen vormen een voorbeeld voor het uiting geven aan marketing in de zorg. Criteria zijn het consequent en consistent positioneren als merk, het inrichten van diensten en processen vanuit de zorgconsument en daarmee bedrijfsmatige volumegroei creëren.

Deze prijsuitreiking vond plaats tijdens het SBO-congres ‘positionering en profilering in de zorg’ op 31 oktober in Scheveningen.

Marketing in de Gezondheidszorgprijs
NIMA Marketing in de Gezondheidszorg reikt deze prijzen uit met als doel organisaties in de gezondheidszorg te inspireren om marketing als discipline te ontwikkelen. Marketing is immers nog een relatief onontgonnen terrein binnen de gezondheidszorg. Tegelijkertijd kan marketing een sterke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de branche. Organiseren vanuit de consument gedacht, herkenbaarheid creëren in keuzes en bedrijfsmatig werken zijn daarbij belangrijke begrippen.

De drie winnaars van 2006 hebben alle drie op geheel eigen wijze een bijdrage geleverd aan Marketing in de Gezondheidszorg.

Inspiratie
Claudia Zuiderwijk van Tergooiziekenhuizen nam de prijs, die bestaat uit een certificaat en een lidmaatschap van het NIMA, zelf in ontvangst. “We zijn erg vereerd met deze prijs”, was haar reactie. “Het doet ons goed dat een instituut als NIMA ons als inspirerend voorbeeld voordraagt. Het is een kroon op het werk van al onze medewerkers, maar ook bijzonder dat wat we zo bewust doen in de buitenwereld erkenning vindt.’

Juryoordeel
Tergooiziekenhuizen is sinds een week de nieuwe naam van de ziekenhuizen Gooi-Noord en Hilversum. Beide ziekenhuizen waren het afgelopen jaar niet bang om naar buiten te treden met visie op consument en zorg. Uiteindelijk vertaald in een aansprekend merklabel, een nieuwe naam en een nieuw logo.
Hiermee laat Tergooiziekenhuizen zien, dat marketing gaat over strategie en innovatie m.b.t. de afstemming van diensten op de zorgconsument. En dat een herkenbare buitenkant daar een eerlijk gevolg van is, en niet andersom. Daarmee stelt het ziekenhuis een voorbeeld dat veel navolging kan vinden.

VisionClinics is de eerste kliniek die zich in Nederland breed neerzet en profileert als een merk.
VisionClinics biedt daarmee een herkenbare keuze, waar zorgconsumenten welbewust mee omgaan.

Floris Italianer, algemeen directeur van VisionClinics reageert: “We zijn natuurlijk enorm vereerd met deze prijs. Constante innovatie is nodig om je te onderscheiden van concurrenten. We gaan nu zeker niet achteroverleunen en zullen alles blijven doen om het vertrouwen van onze klanten te blijven winnen en behouden”.

Altrecht heeft de uitdagingen van het nieuwe zorgstelsel, zeker m.b.t. geestelijke gezondheidszorg gebruikt als kansen om zichzelf te profileren. Met als gevolg dat de markt van de geestelijke gezondheidszorg is losgemaakt. Nu al vindt deze rol navolging door andere partijen.

Armand Höppener, bestuursvoorzitter Altrecht: "Altrecht staat bekend als een innovatieve ggz-organisatie. We willen graag vooroplopen in het leveren van herkenbare zorg, zorg waar échte behoefte aan is. De bemoeizorg in Utrecht is hiervan een voorbeeld, maar ook het nieuwe merk Indigo dat we recent hebben geïntroduceerd. Dat een vooraanstaand marketing-instituut als de NIMA dit is opgevallen, is voor Altrecht een geweldige opsteker en een bevestiging dat we op het goede pad zitten."

NIMA Marketing in de Gezondheidszorg
De NIMA groepering Marketing in de Gezondheidszorg is opgericht in 2005. Doel is om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van marketing als discipline binnen de branche door middel van inspirerende activiteiten en netwerken. Dit jaar is de aanmoedigingsprijs ‘Marketing in de Gezondheidszorg 2006’ in het leven geroepen. Daarnaast organiseert de groepering een serie mini-seminars met de titel ‘Hoe sterke merken de gezondheidszorg kunnen inspireren’. Thema’s zijn daarbij ‘gastheerschap’, ‘informatie en voorlichting’ en ‘medewerkersmotivatie’. De mini-seminars vinden plaats op donderdag 30 november 2006, 1 maart en 7 juni 2007. Het bestuur van de NIMA groepering bestaat uit Judith Tielen (Voorzitter, Business Openers), Susan Keizer (Marketing & Communicatie-adviseur Blauw Bloed), Juriën Taams (Solutions Specialist Healthcare & Life Sciences IBM), Gert Wolf (Productmanager Nutricia), Marjolein Oudshoorn (Manager Marketing & Sales MC Haaglanden).


Contact Nima-nederlands Instituut Voor Marketing

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share