Nieuwe trend? Jongeren kiezen vaker voor een steeds hoger opleidingsniveau.

Door: Aromedia  12-10-2006
Trefwoorden: Media

Zowel havo- als vwo-scholieren kiezen steeds vaker voor het hoogst mogelijke. 81 Procent van de vwo-ers wil een universitaire opleiding volgen, dit was in 1998 nog 67 procent. Van de havisten wil 94 procent een hbo-opleiding volgen. In 1998 koos van de havisten nog 78 procent voor een hbo opleiding. Dit blijkt uit de TKMST MONITOR 2006 van Aromedia Educatief.

Dit in tegenstelling tot een onderzoek van Schoevers Opleidingen uitgevoerd door TNS NIPO waarin aangegeven wordt dat een universitaire opleiding veel minder populair is dan voorgaande jaren onder vwo-scholieren. Uit dit onderzoek komt naar voren dat 61 procent van de vwo-ers kiest voor een universitaire opleiding. Ook havisten stromen volgens dit onderzoek minder vaak door naar het hbo (83%).

Resultaten TKMST Monitor
Aromedia Educatief heeft met de TKMST Monitor voor het tiende achtereenvolgende jaar in samenwerking met SEO Onderzoek onderzoek verricht naar studiekeuze onder scholieren. Het onderzoek is gehouden onder 30.000 leerlingen van vmbo, mbo, havo of vwo die in het schooljaar 2005/2006 eindexamen deden of in het vooreindexamenjaar zaten. Voor een preview van de eerste resultaten kunt u terecht op Studie Beurs (stand nr. 10.B.03 Aromedia Educatief). Op deze stand kunt u ook een hand-out van de eerste resultaten ontvangen.

Studie Beurs
Al 15 jaar bezoeken honderdduizenden studenten, schoolverlaters, scholieren en ouders Studie Beurs. Op woensdag 12 oktober verwacht Studie Beurs de miljoenste bezoeker.

Studie Beurs biedt alle informatie over studeren en werken in binnen- en buitenland. Onder de 300 exposanten bevinden zich onder andere alle universiteiten, hogescholen, mbo-instellingen, krijgsmachten en brancheorganisaties. Scope on the Globe is het internationale gedeelte van Studie Beurs, en het grootste evenement voor internationale masters. Hier presenteren ruim 100 buitenlandse instellingen zich met hun studie aanbod. Uniek aan Studie Beurs is de voorbereidingsmodule op Schoolweb.nl, waarmee met uiteindelijk een persoonlijk beursprogramma. Dit jaar zijn er weer diverse beroepenpleinen op de beurs en is er wederom een speciaal programma voor ouders en decanen.

Aromedia Educatief
Studie Beurs wordt door Aromedia Educatief, onderdeel van Malmberg, in samenwerking met de NVS-NVL (Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en Leerlingbegeleiders) georganiseerd.

Aromedia Educatief ondersteunt jongeren en scholieren in de leeftijdskolom van 11 t/m 17 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes in studie en leven. Voor deze doelgroepen heeft Aromedia Educatief onder haar merken B-zik, TKMST, Schoolweb.nl en Studie Beurs een veelvoud van producten ontwikkeld waarmee de onderwijswereld, het bedrijfsleven, brancheorganisaties en overheden hun doelgroepen optimaal bereiken.

Trefwoorden: Media