54% Britse bedrijven gaat design toepassen om te overleven

Door: Bluelarix Designworks  29-01-2009
Trefwoorden: Strategie, Groei, Industrieel Design

Het National Survey of Firms 2008 laat zien dat veel bedrijven niet in eerste instantie kiezen voor veiligheid en gaan bezuinigen op de kosten, maar dat een groeiend aantal bedrijven design inzet als een krachtig hulpmiddel om de strijd aan te gaan met de moeilijkste economische omstandigheden sinds decennia. Het onderzoek laat ook zien dat het aantal bedrijven dat industrieel design als integraal deel ziet van hun strategie is verdubbeld in de laatste 3 jaar, van 15 naar 30 procent. Het Design Council research, dat is gehouden onder 1.500 Britse bedrijven met verschillende grootte en actief in verschillende sectoren, laat zien dat design snel hoog op de zakelijke agenda komt. Meer dan de helft van de bedrijven (53 procent) die zijn onderzocht laat weten dat industrieel design een belangrijkere functie heeft gekregen om de bedrijfsdoelen te bereiken de afgelopen 3 jaar en het zelfde aantal bedrijven geeft aan dat zij vinden dat industrieel design van cruciaal belang is voor de economische resultaten van het land. De directeur van het Design Counsil, David Kester, zegt: “Recessie is geen tijd om je voor te bereiden op problemen. Het is een moment waarop industrieel design absoluut cruciaal wordt om te overleven, om te groeien en om succes te hebben. En het is mooi dat daar een groeiend besef van ontstaat in de zakelijke wereld.” Onder andere de Design Council website laat zien dat industrieel design recent door bedrijven is gebruikt als krachtig wapen, niet alleen om te overleven, maar om juist door een recessie te groeien. Ook in Nederland zijn voorbeelden bekend van bedrijven die juist in een recessie investeren in productontwikkeling en design en marktaandeel van concurrenten afpakken bij de eerste herstel signalen van de economie. Het is zaak om ook in Nederland lering te trekken uit het Britse onderzoek, waar industrieel design traditioneel al belangrijk is, en samen met ontwerpbureau’s de ontwikkeling van nieuwe producten op te pakken. Om nu met betere producten te komen die mensen ondanks hun beperktere budget toch zullen aanschaffen, om in te spelen op verschuivende machtsverhoudingen van producenten en om straks klaar te zijn als de koopkracht weer toeneemt van bedrijven en consumenten.

Trefwoorden: Groei, Industrieel Design, Strategie