Grootste innovatie fouten tijdens een recessie

Door: Bluelarix Designworks  10-01-2009
Trefwoorden: Design, Innovatie, Technologie

We zijn waarschijnlijk bijna in een recessie en in het verleden hebben CEO's en directeuren serieuze fouten gemaakt in het omgaan met een vertragende economie. Hier is een lijst van dingen Not To Do. Deze lijst is afkomstig van Businessweek en geeft aan, dat als u niet op prijs wilt concurreren, dat duurzame innovatie de enige manier is die overblijft om goed om te gaan met een recessie. Innovatie is de aanjager van prestaties, groei en marktwaarde. 1. Ontsla talent. Het ontslaan van slimme hoog opgeleide mensen is een snelle manier om kosten te besparen. Maar talent is de enige meest belangrijke variabele in innovatie. 2. Bezuinig op technologie. De opkomst van sociale netwerken en de macht van consumenten betekent dat bedrijven steeds in contact met hun klanten moeten staan en steeds met betere dingen moeten komen. Dit betekent dat voordurend geld moet worden gereserveerd voor R&D om de ontwikkelingen van morgen te kunnen blijven volgen. 3. Verminder risico. Innovatie betekent dat afgewogen risico's genomen moeten worden en dat er een kans is op mislukking. Recessies maakt dat directeuren en managers conservatiever worden en moeilijker met risico kunnen omgaan. Dit instinct moet worden onderkend en worden bestreden. 4. Stop met productontwikkeling. Geld besparen betekent vaak dat ook wordt bezuinigd op de ontwikkeling van nieuwe producten tijdens een recessie. Dit raakt bedrijven serieus wanneer de groei weer aantrekt en ze minder producten hebben aan te bieden dan de concurrent. 5. Vervang groei georienteerde managers door kostenbesparende managers. De meeste directeuren vergeten dat een recessie meestal maar twee of drie kwartalen duurt. Kostenbesparende managers hebben niet de kwaliteiten om de groei weer op te pakken zodra die weer terugkomt in de economie. 6. Stoppen met globalisatie. Het is duur om wereldwijd aanwezig te zijn en veel managers bezuinigen op het betreden van nieuwe markten. Dat is een grote fout. Nieuwe opkomende markten zijn bronnen van winst, nieuwe business modelen en talent. 7. Directies verwijderen innovatie als een kernpunt van hun strategie. Vaak vervangen directies en topmanagers hun innovatiestrategie, die in de top van de officiele agenda stond, met systeem management en kostenbeheersing. En dan vervalt vervolgens de hele organisatie in een modus van kostenbesparing, risico mijding en conservatief gedrag. Dit is extreem moeilijk te veranderen op het moment dat de groei terugkeert. 8. Verander beoordelingscriteria. Om geld te besparen en kosten te drukken veranderen managers vaak de beoordelingscriteria voor hun personeel, zodat nieuwe risicovolle projecten minder goed worden beoordeelt en oude veilige projecten juist beter. Risicomijdend gedrag volgt. Dit is opnieuw erg moeilijk te veranderen op het moment dat de groei aantrekt. 9. Trek je terug in je kasteel. Het snijden in de kosten van externe ontwerpbureau's en consultants wordt vaak gezien als een snelle manier om geld te besparen. Maar een van de belangrijkste manier om verandering in een bedrijfscultuur te brengen is door het inhuren van innovatie en design experts. Zij weten waar andere bedrijven in verschillende bedrijfstakken mee bezig zijn om veranderingen door te voeren. Als deze informatie en hulp bij innovatie en productontwikkeling niet wordt gekregen, dan kan dat serieuze schade toebrengen aan de concurrentiepositie. Winnende bedrijven komen altijd sterk uit een recessie en verslaan hun concurrenten eigenlijk altijd op de basis van iets nieuws. Apple werkte aan iTunes, de iPod en hun keten van retail winkels tijdens de laatste recessie en kwam er sterker uit dan tevoren en bracht de de concurrentie op veel punten gevoelige schade toe. Apple maakte geen fouten op het gebied van innovatie tijdens een recessie. Uw bedrijf zou dat ook niet moeten doen.

Trefwoorden: Design, Innovatie, Technologie