Industrieel Design Nieuws | augustus 2008

Door: Bluelarix Designworks  15-08-2008
Trefwoorden: Design, Industrieel Design

Lynx



Mooi concept van de Tsjechische designer Jiri Kubec. Deze 80 tons kraan, Lynx genaamd, heeft als nieuw aspect dat dezelfde kabine voor het besturen van de wagen op de weg tevens wordt gebruikt voor het besturen van de kraan op locatie. De cabine wordt daarvoor tot een maximale hoogte van 8,5 meter gebracht.

Stoplicht


Revolutionair ontwerp van een stoplicht, waarbij levensgrote voetgangers over de weg worden geprojecteerd om auto's bijzonder effectief te waarschuwen voor overstekende mensen.

iRobot


Handig hulpmiddel om dakgoten mee schoon te maken die luistert naar de naam 'iRobot® Looj™ 150 Gutter Cleaning Robot'.

Roller Buggy


Voor de mobiele ouders onder ons: een buggy en step in 1.

Flexibin




Design zoals het hoort: mooi, functioneel en bijzonder eenvoudig.




Toegankelijkheid



Producten zouden dusdanig ontworpen moeten worden dat ze zonder aanpassing door zoveel mogelijk mensen zijn te gebruiken.

Dit principe staat bekend als het 'Design for All' of 'Universeel Ontwerp' principe. In eerste instantie dacht men eerst met name aan het toegankelijk maken van producten en de openbare ruimte voor gehandicapten, maar al snel realiseerde men zich dat iedereen er baat bij heeft. Goed toegankelijk design bezit vier eigenschappen: percipieerbaarheid, bedieningsgemak, eenvoud en fouttolerantie.

Percipieerbaarheid. Iedereen moet het ontwerp kunnen waarnemen, ongeacht eventuele zintuigelijke beperkingen. Dit betekent dat redundantie toegepast moet worden: bijvoorbeeld niet alleen knoppen maken waar een afbeelding op staat, maar er kan ook relief en braille worden toegepast op het knoptje, of een auditieve feedback in de vorm van een stem die de gekozen functie laat horen.

Bedieningsgemak. Dit wordt bereikt als iedereen het ontwerp kan gebruiken, door mensen met en zonder fysieke beperkingen. Voortdurende fysieke inspanning om iets te bedienen moet worden vermeden, maar ook voortdurende herhalingen van acties. Bedieningselementen moeten zowel voor mensen die zitten in een rolstoel goed te lezen en te bedienen zijn als door mensen die staan.

Eenvoud. Het ontwerp moet goed te gebruiken zijn voor iedereen, ongeacht het opleidingsniveau, leesvaardigheid of concentratieniveau. Onnodige complexiteit moet weggehaald te worden, opschriften en codes dienen consistent te worden gebruikt. Beter is om te werken met universeel toegepaste icoontjes of afbeeldingen. Alleen relevante informatie moet worden weergeven en de gebruiker dient stapsgewijs door de bedieningsmogelijkheden worden geleid.

Fouttolerantie. De kans op het maken van fouten moet worden beperkt. In het algemeen kan gezegd worden dat goede affordances en selectievoorwaarden gebruikt moeten worden, dus bijvoorbeeld bedieningspanelen die maar op een correcte manier kunnen worden bediend. Ook helpen waarschuwingen of een bevestiging als onomkeerbare acties uitgevoerd gaan worden. En als het even mogelijk is, moet het voor de gebruiker mogelijk zijn om zijn uitgevoerde actie weer ongedaan te maken.

Lees meer over usability en interactie>



Vitra Museum



De zomer is een tijd van bezinning, opdoen van inspiratie en nieuwe kennis opbouw, bijvoorbeeld in het Vitra Museum, met de expositie Dubai Next, van onder andere Rem Koolhaas.


Italiaans Design



Al een tijdje lopen er gesprekken over samenwerking met een Milanees ontwerpbureau en jonge Italiaanse designers. In Milaan zijn ideeen uitgewisseld en discussies gevoerd over typisch Italiaans design, duurzaam ontwerpen en de verantwoordelijkheid van ontwerpers.

Trefwoorden: Design, Industrieel Design