Nieuwe producten bedenken en product ontwerp

Door: Bluelarix Designworks  12-02-2008
Trefwoorden: Product Ontwerp, Product Ontwerpen, Gebruiker Centraal

Wij vinden dat het verstandig is om blijvend nieuwe producten te bedenken, producten te ontwerpen en te ontwikkelen. Betere producten, die beter aansluiten bij de wensen van consumenten of zakelijke klanten. Betere producten, met minder materiaal, met slimmere functies. Producten die het leven aangemaker maken, die mooi zijn, die een verrijking zijn voor de maatschappij. 

Gebruiker centraal
Er zijn fantastische technieken om nieuwe producten te bedenken, maar meestal hebben bedrijven zelf al ideeen. Uiteindelijk kennen zij de markt en het is veiliger om voor een markt die bekend is nieuwe producten te bedenken dan voor een volstrekt nieuwe markt. En bedenken vanachter de tekentafel is niet meer van deze tijd. Bedrijven zult klanten, of dat nu consumenten of bedrijven zijn, willen betrekken bij het ontwerpproces, door de gebruiker centraal te stellen. Met behulp van eenvoudige tools en vooral goed leren kijken is veel te doen. Het gaat erom te komen met producten of productverbeteringen die aansluiten bij de gebruiker, diegene die er dagelijks mee moet en mag werken. Een product kan het verschil maken tussen genot of ergernis voor veel mensen.


Samen met een ontwerpbureau
Juist bij het bedenken van nieuwe producten of verbeteren van bestaande producten, bij het ontwerpen van producten, is het vaak raadzaam om een externe partij daarbij te betrekken. Dit is niet altijd nodig, wij zien ook gevallen waar we het advies geven om nog een aantal bepaalde stappen te doen, zonder dat wij als ontwerpbureau daar tussen hoeven te zitten. Maar vaak zijn de processen iets complexer, komen er technische aspecten om de hoek kijken of ergonomische, marketing, interactie en productietechnische aspecten en dan vinden klanten het prettig om samen met ons dat proces te kunnen doormaken.

Design Testdrive
Als uw bedrijf nog niet eerder gewerkt heeft met een externe partij, een ontwerpbureau zoals de onze, in het ontwerpproces, dan kan onze Design Testdrive een goede mogelijkheid zijn om eens kennis te maken met ons. Voor zeer beperkte kosten kunnen we in samenwerking met uw bedrijf een concept ontwikkelen voor een nieuw of verbeterd product, binnen korte tijd. Zo krijgt u een goed gevoel hoe het is om samen te werken met een ontwerpbureau en wordt direct de basis gelegd voor een mooi nieuw of verbeterd product.

Inhoud van de Design Testdrive
We volgen in de Design Testdrive eigenlijk de gebruikelijke route van strategie, gebruikerswensen, product specificaties, conceptontwikkeling, design. Maar dan op een beknopte wijze, met vooral aandacht voor vormgeving en gebruikerswensen. Op basis van videobeelden of observaties van gebruikers en beknopte achtergrond gegevens gaan we aan de slag en komen via schetsen tot een concept.

Tijdens de Design Testdrive komen alle aspecten, zoals maakbaarheid, duurzaamheid, functionaliteit, materialen, kleuren en vormen aan bod, zodat een realistisch product concept ontstaat. In veel gevallen is het product concept na de Design Testdrive nog niet klaar om direct in productie te nemen, maar u heeft voor enkele duizenden euro's wel een goede basis, dat met verder bijschaven een functioneel, mooi en bijzonder product kan worden.

Trefwoorden: Gebruiker Centraal, Product Ontwerp, Product Ontwerpen