BLOEI WINKELCENTRA IN OPKOMENDE MARKTEN EUROPA

Door: Cushman & Wakefield  23-10-2008
Trefwoorden: Retail, Vastgoed, Winkel

Meeste ontwikkelingen in Rusland, Oekraïne en Turkije
De opkomende markten van Rusland, Oekraïne en Turkije zijn samen goed voor 58 procent van de winkelcentrumvloeroppervlakte die tussen juli 2008 en eind 2009 wordt opgeleverd. In Rusland en de Oekraïne zal de winkelcentrumvloeroppervlakte zelfs verdubbelen. Het grootste winkelcentrum dat eind 2009 zijn deuren opent is Forum Istanbul in Turkije met een oppervlakte van ruim 172.000 vierkante meter.

Rusland staat met 10 miljoen vierkante meter aan top als het gaat om nieuwe meters winkelcentrum die worden opgeleverd. In dit cijfer zijn 14 bovenregionale winkelcentra meegenomen, elk met een oppervlakte van meer dan 100.000 vierkante meter.

Konstantin Sakharov, hoofd retail van Cushman & Wakefield Stiles & Riabokobylko in Rusland, zegt: “We hebben de afgelopen tijd een trend kunnen waarnemen van nieuwe ontwikkelingen in steden met minder dan 300.000 inwoners. Deze zogenaamde secundaire of zelfs tertiaire steden bieden aantrekkelijke kansen voor vooruitdenkende ontwikkelaars. In de grootste steden worden consumenten steeds veeleisender en ontwikkelaars reageren daarop door uitgebreide centra te ontwikkelen met een grote verscheidenheid aan leisurefaciliteiten.”

Gulsin Hakman, hoofd retail bij Cushman & Wakefield in Turkije, zegt: ”Drie van de tien grootste winkelcentra in Europa openen in Turkije tegen het eind van 2009. Turkije heeft bijna 75 miljoen inwoners en de beschikbare winkelcentrumvloeroppervlakte per 1000 inwoners ligt ruim onder het Europese gemiddelde. Dit betekent dat nieuwe ruimte snel wordt opgenomen door de markt, omdat zowel lokale als internationale retailers staan te springen om toegang te krijgen tot deze enorme markt.”

Afname winkelcentrumontwikkelingen in Nederland
In de eerste zes maanden van dit jaar is in Nederland iets minder dan 70.000 vierkante meter nieuwe winkelcentrumoppervlakte geopend. Hiervan is 20.000 vierkante meter een uitbreiding van bestaande centra. Gerekend vanaf juli 2008 zit er nog ca. 230.000 vierkante meter in de pijplijn tot eind 2009, waarvan 100.000 vierkante meter (42%) uitbreidingen zijn van bestaande centra. In 2007 was al sprake van een afname ten opzichte van het jaar daarvoor, en deze trend zet door in 2008 en 2009 met ontwikkelingsniveaus die onder het tienjaargemiddelde liggen.

Met een winkelcentrumvloeroppervlakte van 349,2 vierkante meter per 1000 inwoners staat Nederland op de derde plaats van de lijst met gemiddelde beschikbare hoeveelheid winkelcentrum per 1000 inwoners in Europa. Baldwin Poolman, Managing Partner van Cushman & Wakefield in Nederland zegt hierover: “In vergelijking met andere Europese landen heeft Nederland een ruime voorraad meters in winkelcentra beschikbaar. Erg veel ruimte voor nieuwe ontwikkelingen is er niet meer, dus wordt er vooral gekeken naar uitbreidingen en kwaliteitsverbetering van bestaande centra in plaats van dat er nieuwe winkelcentra worden gebouwd .”

Tot nu toe nauwelijks invloed van kredietcrisis op winkelcentrumontwikkelingen
Boris van Haare Heijmeijer, hoofd European retail services van Cushman & Wakefield, zegt: “Winkelcentra worden gewoon opgeleverd in 2009, maar een aantal centra die later voor oplevering gepland staan zou wel eens uitgesteld kunnen worden vanwege zorgen over de prestaties van lokale economieën. Hiervan is zeker sprake in het Verenigd Koninkrijk. Centraal- en Oost-Europa zijn historisch gezien slecht voorzien en er bestaat een aanzienlijke vraag van retailers en consumenten op deze markten dus ontwikkelingen zullen hier zeker doorgaan. In West-Europa zal de meerderheid van nieuwe centra en uitbreidingen waarvan de bouw al is gestart worden opgeleverd. Slechts een aantal kleinere projecten wordt uitgesteld vanwege financieringskwesties. De meeste retailers houden vast aan hun expansieplannen en de betere centra zullen goed worden verhuurd.”

Poolman: ”Tot nu toe heeft de kredietcrisis nauwelijks invloed op de ontwikkeling van winkelcentra in Europa. Maar naarmate de crisis langer duurt, kan de impact groter worden als ontwikkelaars de komende maanden moeilijker aan financiering kunnen komen. Bovendien zal de crisis invloed hebben op consumentenbestedingen, wat de vraag van retailers naar ruimte in winkelcentra zal beïnvloeden.”
/EIND


Noot voor de redactie: 
Voor meer informatie of voor het opvragen van het rapport kunt u contact opnemen met:

Cushman & Wakefield - Petra Geerdink - Marketing Communications & PR
E-mail: [email protected]
Telefoon: 020 - 800 2066
Mobiel: 06 - 215 77 266

Cushman & Wakefield is de grootste niet-beursgenoteerde vastgoed services firma ter wereld. Het is opgericht in 1917 en heeft 227 kantoren in 59 landen met meer dan 15.000 medewerkers. De firma vertegenwoordigt een breed scala cliënten, variërend van kleine tot Fortune 500-bedrijven. Het biedt een compleet aanbod vastgoedadvies binnen vier basisdisciplines: Transactie Services: het vertegenwoordigen van huurders en eigenaren voor kantoren, bedrijfsruimten en winkels; Capital Markets: aan- en verkoop van vastgoed, investment management, taxaties, investment banking en financieringen; Client Solutions: geïntegreerde vastgoedstrategieën voor grote bedrijven en vastgoedeigenaren en Consultancy Services: business en vastgoed consulting. Als een erkende leider in wereldwijd vastgoedonderzoek publiceert de firma een uitgebreide range onderzoekrapporten die beschikbaar zijn op het online Knowledge Center op www.cushmanwakefield.com.





Trefwoorden: Cushman & Wakefield, Retail, Rusland, Vastgoed, Winkel, Winkelcentrum,