MEESTE NIEUWE WINKELCENTRA IN SPANJE

Door: Cushman & Wakefield  02-05-2007
Trefwoorden: Retail, Vastgoed, Winkel

Recordoplevering in 2008
Vorig jaar is een record van 5,8 miljoen vierkante meter winkelcentrum geopend in Europa (gemeten in bruto vloeroppervlak). Dit is een toename van bijna 13 procent vergeleken met 2005. De totale oppervlakte winkelcentrum in Europa bedraagt nu 97 miljoen vierkante meter.

Dit jaar wordt naar verwachting 6,45 miljoen vierkante meter opgeleverd en in 2008 10,56 miljoen. Baldwin Poolman, Managing Partner C&W Nederland, zegt: ‘Dit jaar wordt veel opgeleverd, maar in 2008 zal helemaal een record gevestigd gaan worden met de opening van 10 miljoen nieuwe vierkante meters winkelcentrum. Vooral in Spanje, Polen en Turkije vinden veel nieuwe ontwikkelingen plaats.”

Spanje staat aan top
Spanje voert de ranglijst aan van Europese landen die nieuwe winkelcentra openen in 2007 en 2008. In deze periode wordt naar verwachting een totaal van 1,93 miljoen vierkante meter winkelcentrumvloer geopend. De groei is in Spanje nog lang niet voorbij. Er wordt niet alleen in de grote steden zoals Barcelona en Madrid gebouwd, maar ook in toenemende mate in de provincies.

De meeste winkelcentrumontwikkelingen in Spanje vinden op perifere locaties plaats. Toch is een van de grootste winkelcentrumontwikkelingen in Spanje het binnenstedelijk gelegen Espacio Buenavista in Oviedo, hoofdstad van Asturias, dat in november 2007 zijn deuren opent. Het centrum is een ontwikkeling van Multi Corporation en heeft een totale oppervlakte van 60.500 vierkante meter.

Groei in Polen en Turkije
Op de tweede plaats van de ranglijst staat Polen waar 1,88 miljoen vierkante meter winkelcentrumoppervlakte wordt opgeleverd tot eind 2008. De voornaamste internationale en nationale retailers die momenteel actief zijn in Polen richten zich op de 40 steden met meer dan 100.000 inwoners. De behoefte aan kwalitatief goede ruimte blijft erg groot en zorgt voor een groeiende vraag naar winkelruimte in nieuwe winkelcentra.

De meest in het oogspringende ontwikkeling die in 2007 is geopend in Polen is
Zlote Tarasy. Het winkelcentrumgedeelte van 63.000 vierkante meter van deze multifunctionele ontwikkeling is afgelopen februari geopend. Alle winkelruimte is verhuurd aan onder andere Marks & Spencer, Van Graaf, Zara, H&M, Hugo Boss, Mexx, New Yorker, Next, Intersport, Albert, Saturn, Stradivarius, Bershka, Hard Rock Café en Poolse retailers zoals Royal Collection, Empik, Smyk en Almi Decor.

Turkije staat op de derde plaats van de ranglijst. Tot eind 2008 zit hier 1,65 miljoen vierkante meter winkelcentrumoppervlakte in de pijplijn. De vraag naar moderne winkelcentra komt hier van zowel consumenten als retailers. Turkije heeft slechts 37 vierkante meter winkelcentrumoppervlakte per 1000 inwoners. Het gemiddelde in de Europese Unie bedraagt 176 vierkante meter.

In Nederland uitbreiding vooral in bestaande centra
Poolman: “Nederland heeft een volwassen winkelmarkt, dus in vergelijking met andere Europese landen vinden er weinig grote nieuwe ontwikkelingen plaats. We zien de groei in winkelcentrumoppervlakte vooral in de uitbreiding van bestaande winkelcentra.”

Twee belangrijke nieuwe winkelcentra die dit jaar de deuren openen zijn Spuimarkt in Den Haag met een totale oppervlakte van 37.500 vierkante meter en het Pieter Vreedeplein in Tilburg van 22.000 vierkante meter.

/EINDE BERICHT
Noot voor de redactie:

Voor meer informatie of het opvragen van het rapport kunt u contact opnemen met:

Cushman & Wakefield - Petra Geerdink - Marketing Communications & PR
E-mail: [email protected]
Telefoon: 020 - 800 2066
Mobiel: 06 - 215 77 266

Cushman & Wakefield is een van de grootste internationale vastgoedadviseurs. De organisatie is opgericht in 1917 en heeft wereldwijd 201 vestigingen in 55 landen met meer dan 12.000 medewerkers. Cushman & Wakefield biedt totaaloplossingen betreffende alle aspecten van vastgoed. Het gaat hierbij zowel om strategisch advies als om de uitvoering en beheersing ervan. Ze bedienen eigenaars, huurders en beleggers in elke fase van het vastgoedproces. Ze staan cliënten bij in het aan- en verkooptraject, de financiering, de aan- en verhuur en het beheer van vastgoed. Ook verzorgen ze taxaties, strategische planning, research, portefeuille-analyse, locatieadvies en talrijke andere services. Voor meer informatie kijk op: www.cushmanwakefield.com

Trefwoorden: Retail, Vastgoed, Winkel, Winkelcentra, Winkelcentrum