NEW YORK DUURSTE WINKELLOCATIE TER WERELD

NEW YORK DUURSTE WINKELLOCATIE TER WERELD van Cushman & Wakefield

Door: Cushman & Wakefield  14-11-2007
Trefwoorden: Retail, Winkel, Locatie

Baldwin Poolman, Managing Partner Cushman & Wakefield, zegt: “We zien een kopgroep ontstaan van prestigieuze internationale winkellocaties, Fifth Avenue in New York, Causeway Bay in Hong Kong en de Champs-Elysées in Parijs, waar retailers hun flagship stores vestigen om hun merk te versterken. Deze locaties trekken niet alleen lokaal publiek, maar mensen vanuit de hele wereld, die vaak speciaal op reis gaan om te winkelen. Daarnaast is de drijvende kracht op veel van de locaties in Azië de opkomst van een middenklasse die geld te besteden heeft.”

Fifth Avenue in New York nog steeds duurste winkelstraat ter wereld

Op Fifth Avenue in New York bereiken huren voor het eerst $1.500 per square foot (€11.983/m²/jaar). Op het duurste stuk van Fifth Avenue, de gouden strip tussen 49th en 59th Street, kost een gemiddelde unit, met een oppervlakte van 1.000 sq ft/93 m², nu ongeveer $1,5 miljoen per jaar. Dit is een toename van 11 procent vergeleken met een jaar geleden.

Poolman: “Fifth Avenue behoudt zijn leidende positie als toplocatie voor wereldmerken om zich te profileren. Huurders zijn bereid om recordhuren te betalen voor een plekje tussen 49th en 59th Street. Winkelhuren voor ruimte op de begane grond zijn hier in de afgelopen vijf jaar verdubbeld: van $750 naar $1.500 per square foot.”

India grootste stijger op ranglijst

Khan Market in New Delhi, de duurste locatie in India, is net als vorig jaar de grootste stijger op de ranglijst. In de editie van 2005 stond Khan Market nog op de 41e plaats. Vorig jaar steeg deze locatie naar de 24e plaats en dit jaar naar de 16e.

Het Khan Market in New Delhi ligt in het hart van een hoogwaardig woongebied waar diplomaten, ondernemers, ambtenaren en andere mensen met een hoog besteedbaar inkomen wonen. Het gebied biedt een mix van lokale en internationale merken, zoals Nike, Benetton, Swarovski, McDonald’s, Barista en Bandhej.

Poolman: “Er is een revolutie gaande in het retaillandschap van India. Ook wordt een deel van de huurstijgingen veroorzaakt door het gebrek aan kwalitatief hoogwaardige ruimte op de juiste locatie. Dit in tegenstelling tot andere opkomende markten zoals China, waar minder beperkende wetgeving heeft geleidt tot het bouwen van meer winkelruimte.”

Gezonde huurgroei in Europa

De gemiddelde huurgroei in Europa bedroeg een gezonde 10,5 procent. Hoofdwinkelstraten blijven voor consumenten een belangrijke rol in het winkellandschap spelen, ondanks dat de meeste huur- en beleggingsactiviteiten het afgelopen jaar plaatsvonden in winkelcentra aan de rand of buiten de stad. De belangrijkste retailers blijven zoeken naar geschikte ruimte op de hoofdwinkelstraten van Europese steden. Het aanbod is echter beperkt, dus dat zorgt voor huurstijgingen op de meeste markten.

In West-Europa stegen de huren in Italië het sterkst met 23 procent. Het beperkte aanbod in Zwitserland zorgde daar voor een huurstijging van 22,4 procent. Flinke groei werd ook geboekt in Griekenland (16,3%), Oostenrijk (13,6%) en Frankrijk (9,1%).

In Midden- en Oost-Europa zorgt onder andere een groei in de kredietverlening aan consumenten voor een stijging van het besteedbaar inkomen. De omzet van retailers nam hierdoor toe en retailers gaan onverminderd door met expanderen in deze regio. Veel activiteit vindt plaats in nieuwe winkelcentra, maar binnenstedelijke winkelstraten blijven de belangrijkste spelers trekken. De verwachting is dat er voorlopig nog geen einde aan de expansie van retailers komt. In deze regio zijn de huren gestegen met gemiddeld 12,3 procent.

Stijging winkelhuren in Nederland

Door bloeiende economie in Nederland is de vraag naar goede locaties in hoofdwinkelstraten sterk toegenomen. Door schaarste is er een soort ‘gouden klasse’ aan het ontstaan van de juiste locaties met het juiste formaat. Dit veroorzaakte het afgelopen jaar een gemiddelde huurstijging op toplocaties van 18,5 procent.

Vooruitblik

Ondanks dat de meeste ontwikkelings-, beleggings- en huuractiviteiten in de wereld zich richten op winkelcentra, is het duidelijk dat de hoofdwinkelstraten onverminderd aan top blijven staan in de winkelhiërarchie.

Poolman: “We zien geen tekenen van achteruitgang in de vraag naar de juiste ruimte op de juiste locatie, ondanks de verwachte afkoeling van de wereldwijde economie in 2008. Retailers gaan onverminderd door met hun agressieve verovering van nieuwe afzetmarkten, zowel bestaande als opkomende. Dit houdt de huren op toplocaties in stand of drijft ze zelfs op.”
/EINDE 

Voor meer informatie of het opvragen van het rapport kunt u contact opnemen met:

Cushman & Wakefield - Petra Geerdink - Marketing Communications & PR

E-mail: [email protected]
Telefoon: 020 - 800 2066/06 - 21 577 266

1. Main Streets Across the World 2007 is gebaseerd op verzamelde gegevens door wereldwijde Cushman & Wakefield kantoren in juni 2007. De gegevens zijn gebaseerd op de huurprijs voor een standaardunit (front van 6 meter en een diepte van 25 meter) op een A-locatie.
2. Cushman & Wakefield (C&W) is een van de grootste internationale vastgoedadviseurs. De organisatie is opgericht in 1917 en heeft wereldwijd 215 vestigingen in 56 landen met meer dan 12.000 medewerkers. C&W biedt totaaloplossingen betreffende alle aspecten van vastgoed en in elke fase van het vastgoedproces. Het gaat hierbij zowel om strategisch advies als om de uitvoering en beheersing ervan voor eigenaars, huurders, financiers en beleggers. De oplossingen bestaan uit het adviseren van cliënten over de aan- en verkoop, de financiering, de aan- en verhuur en het beheer van vastgoed. Ook verzorgt C&W taxaties, strategische planning, research, portefeuille-analyse, locatieadvies en talrijke andere services. Voor meer informatie over Cushman & Wakefield kunt u terecht op: www.cushmanwakefield.com


Trefwoorden: Cushman, Huurprijzen, India, Locatie, Retail, Winkel, Winkelstraten