Bedrijvendatabank start nieuws-uitwisseling voor het MKB

Door: De Bedrijvendatabank  21-04-2006
Trefwoorden: Mkb, Bedrijvendatabank

AMSTERDAM, 20060420 -- Nieuwsbank, het interactieve persbureau, en de Bedrijvendatabank gaan samenwerken in een nieuwsvoorziening voor het MKB. Bedrijfsnieuws wordt door de Bedrijvendatabank omgewerkt tot vermeldingen in een databank en gebruikers van deze bedrijvendatabank kunnen eigen vermeldingen aanleveren die door Nieuwsbank weer kunnen worden omgewerkt tot persberichten voor de media. Bedrijven kunnen via deze databank de voor hen belangrijke informatie veel sneller vinden dan met zoekmachines en knipselkranten mogelijk is. Nieuwsbank zorgt ervoor dat journalisten op nieuwe ontwikkelingen worden geattendeerd wanneer de nieuwswaarde daar aanleiding toe geeft.

Ondernemers in het MKB missen doorgaans de vakkennis die nodig is om een goed persbericht op te stellen. Dat begint al met de beoordeling van de nieuwswaarde van hun nieuwsfeiten. De Bedrijvendatabank verlaagt die drempel drastisch door heel feitelijk het nieuwsaanbod onder te verdelen in vier categorieën: benoemingen, nieuwe contracten, productnieuws en overnames. Het opstellen van de nieuwsmededeling is hierdoor slechts een kwestie van het beantwoorden van vragen in een formulier. Wanneer het item daar aanleiding toe geeft, neemt Nieuwsbank contact op met de betrokkene om de gegevens te 'vertalen' naar een volwaardig persbericht. Andersom 'vertaalt' de redactie van de Bedrijvendatabank de persberichten die Nieuwsbank aanlevert naar records in de verschillende onderdelen van de Bedrijvendatabank.

"We bieden ondernemers hiermee een nieuwskanaal dat precies is afgestemd op wat voor ondernemers belangrijk is", zegt Hans van Heertum, directeur van de Bedrijvendatabank. "Geen bla-bla, marketing- of pr-verhaaltjes maar de blote feiten, rechttoe, rechtaan. Dat is voor journalisten niet altijd even interessant maar dat wil niet zeggen dat er geen doelgroep is voor zulk nieuws. Elke ondernemer heeft leveranciers, klanten, relaties en concurrenten die in dat nieuws zijn geinteresseerd. Ook al zijn dat maar kleine doelgroepjes, het nieuws is daarom voor hen niet minder belangrijk."

"Vooral de kleine bedrijven weten vaak niet goed de weg naar de media te vinden. Journalisten ergeren zich aan de vele sluikreclame die aangeboden wordt en houden bij het bepalen ook rekening met de omvang van een bedrijf. Nieuws van grote, bekende bedrijven scoort nu eenmaal beter," zegt Jan Halkes, hoofdredacteur van Nieuwsbank. "Via de Bedrijvendatabank kan het MKB zichzelf toch beter zichtbaar maken, Nieuwsbank zorgt er vervolgens voor dat het waardevolle nieuws door de journalisten niet over het hoofd wordt gezien."

Trefwoorden: Bedrijvendatabank, Mkb