Merkenvoorkeur in tijden van crisis nauwelijks veranderd

Door: Edelman Public Relations Worldwide  06-05-2009
Trefwoorden: Onderzoek, Brand, Reader

Persbericht

Merkenvoorkeur in tijden van crisis nauwelijks veranderd
Grootste winnaars European Trusted Brands onderzoek 2009: Nokia, Ziggo en Sphinx

Amsterdam, 6 mei 2009. Ondanks veranderende marktomstandigheden, slagen merken er wonderwel in om het vertrouwen van de Nederlandse consument vast te houden. Zo belt de Nederlander het liefst met een Nokia, tankt hij regelmatig bij Shell, worden herinneringen vastgelegd met een camera van Canon en is Nivea het fijnste huidverzorgingproduct. Slecht één van twintig Europese productcategorieën kent in Nederland een nieuwe winnaar ten opzichte van vorig jaar. Internetprovider Het Net van KPN maakt plaats voor Ziggo. Dit en meer blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2009 van uitgeverij Reader’s Digest die bijna 25.000 consumenten in 16 landen vroeg naar hun merkvoorkeur.

Terwijl merkentrouw onder consumenten afneemt, weten een aantal Europese merken klanten nog steeds langdurig aan zich te binden. Zo is Nokia voor de negende keer winnaar met 62%. Samen met KPN (50%), Rabobank (44%), Kellogg´s en Shell (beide 39%) behoort zij tot de top vijf van de meest betrouwbare merken in Nederland. De enige verliezer is Het Net van KPN dat met een verschil van één procent haar eerste plaats moet afstaan aan internetprovider Ziggo (22%).

Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg´s. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder. Davitamon levert ten opzichte van 2008 tien procent in, Yves Rocher ziet het vertrouwen vrijwel halveren (van 19 naar 11 procent) en de merkvoorkeur van Kellogg´s zakt van 59 naar 39%.

Neerlands trots
Reader´s Digest onderzocht deze keer ook lokale productcategorieën. En nog meer dan bij de Europese categorieën bleken Nederlanders trots en loyaal te zijn naar merken van eigen bodem. Zo oogst KLM 69% van het vertrouwen, verslaat Vroom & Dreesmann (37%) binnen de categorie ´warenhuis´ HEMA (30%) en Bijenkorf (16%), en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af met een verschil van vier procent. Binnen de bestaande categorieën bed, badkamersanitair, dieetproduct, optiekketen en yoghurt zien we één opmerkelijke wijziging. Sanitair specialist Grohe, vorige jaar nog goed voor 30% van het vertrouwen, is voorbijgestreefd door onze Koninklijke Sphinx.

Betrouwbaarheidszegel
Merken die worden gekozen tot meest betrouwbaar merk in hun categorie, mogen een jaar lang exclusief het betrouwbaarheidszegel van European Trusted Brands 2009 gebruiken in alle externe communicatiemiddelen. Zo kan de klant direct zien dat een product door consumenten wordt beschouwd als een betrouwbaar merk.

European Trusted Brands 2009
Het European Trusted Brands onderzoek geeft voor het negende achtereenvolgende jaar inzicht in het merkvertrouwen van de Europese burger. Uit een database met 4,5 miljoen klanten selecteerden Reader´s Digest respondenten uit 16 verschillende landen, te weten: België, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Nederland, Oostenrijk, Polen , Portugal, Roemenie, Rusland, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. In totaal deden 23.287 consumenten mee aan het onderzoek, waarvan 1039 uit Nederland.

- Einde bericht –

Over Reader’s Digest
The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader’s Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader’s Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.


**NOOT voor de REDACTIE.** Niet bestemd voor publicatie.

Voor vragen, meer informatie en/of een toelichting door Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader´s Digest Nederland & België, kunt u terecht op www.Readersdigest.nl of contact opnemen met:

Edelman
Daniëlle Friskes
Telefoon: 020 – 30 10 980 /06 - 48420258
E-mail: [email protected]

Trefwoorden: Brand, Digest, Onderzoek, Reader,

Contact Edelman Public Relations Worldwide

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share