Webteksten voor bedrijfssites

Door: Goede Zaken  11-02-2009

Webtekst versus webdesign
Er zijn twee zaken waarmee u uw website kunt laten opvallen: de vormgeving en de tekst. Alle andere zaken kunnen gemakkelijk gekopieerd worden door uw concurrenten.

Hoewel grafische vormgeving heel belangrijk is, heeft tekst meer impact. Waarom? Omdat zoekmachines het web domineren. En zoekmachines kunnen wel tekst maar geen plaatjes indexeren (behalve als er een tekst aan hangt).

Waarom is schrijven voor het web anders?
Het web is een actief medium. Het is geen TV waar u passief voorzit. Vandaar dat we van ‘gebruikers’ spreken en niet van ‘kijkers’. Het web is ook een vluchtig medium. Bezoekers blijven vaak maar heel kort op een site en scannen de aangeboden informatie.

Goede webteksten prikkelen de gebruiker, motiveren hem om te blijven en stimuleren hem om verder te lezen.

Bedrijven zijn verdacht
Ooit werd het web bedacht voor militaire en wetenschappelijke doelen. Vervolgens omarmde het grote publiek het web voor e-mail, discussies en het maken van websites. Daarmee werd het een heel intieme, persoonlijke omgeving. Het vroege web was nauwelijks commercieel. Informatie en diensten waren kosteloos. Geen wonder dat het grote publiek het web associeert met ‘gratis’.

Pas veel later begonnen bedrijven het web te gebruiken om geld te verdienen. Nog steeds zijn veel mensen achterdochtig als het gaat om bedrijven op het web. Daarom moeten bedrijven geen agressieve verkooptaal hanteren. Essentieel is om het vertrouwen van de bezoeker te winnen.

Richt u er dus op om de bezoeker te helpen klant te worden. Geef ze de informatie die ze nodig hebben om een beslissing te nemen. Dat houdt dus in dat u uw (potentiële) klanten goed kent en weet waarnaar ze op zoek zijn.

Goede websteksten hebben persoonlijkheid
De teksten van de meeste bedrijfssites zijn onpersoonlijk en te algemeen. Wil iemand dat lezen? Natuurlijk niet. Het is saai en raakt ons niet. Een succesvolle tekst moet de aandacht trekken en motiveren. Kijk maar eens hoe mensen e-mail schrijven: persoonlijk, informeel en vaak met humor.

Hoe informeel kunnen uw webteksten zijn? Dat hangt af van uw business en hoe u die wilt positioneren. Belangrijk is om overal op uw site met één consistente stem te spreken.

Loods uw bezoekers door uw website
Elke professionele website moet aan twee doelstellingen voldoen. U als eigenaar wilt waarschijnlijk dat bezoekers contact met u opnemen. Bezoekers daarentegen zijn vooral op zoek naar informatie of de oplossing van een probleem. Uw website is pas succesvol als beide doelen worden bereikt. Als u eenmaal weet wat uw klanten zoeken en u zet dat op uw site, moeten ze het ook nog eens kunnen vinden.

Haat u het ook zo als u op een site bent en niet precies weet waar u moet klikken? Voor de meeste bezoekers een reden om direct af te haken. U moet het uw bezoekers dus gemakkelijk maken. Leidt ze stap voor stap door uw site en vertel ze wat ze moeten doen – in woorden maar ook met behulp van vormgeving en navigatie. Het moet zo natuurlijk zijn dat ze er niet eens over na hoeven te denken.

Het web is gemaakt voor 2-richtingsverkeer
Bezoekers van uw site verwachten dat u bereikbaar bent via e-mail, telefoon of het contactformulier op uw site. Als u niet binnen 24 uur antwoordt, bent u de klant waarschijnlijk kwijt. Zorg dus dat u uw organisatie adequaat hebt ingericht om snel te reageren.

Anders dan bij TV en kranten zijn webbezoekers gewend commentaar te leveren. Als ze iets niet kunnen vinden of iets niet werkt of ontbreekt, zullen ze het u meestal laten weten. Dat is prima! Feedback levert u onmisbare informatie waarmee u uw marketing kunt verbeteren. Het beste is om er expliciet om te vragen.

Pak het professioneel aan
Schrijven voor het web is geen sinecure. Er is een gedegen voorbereiding, concentratie en kennis van zaken voor nodig. Daarom is het aan te raden hierbij professionele hulp in te roepen. Of op zijn minst een expert naar uw zelfgeschreven teksten te laten kijken.