90 procent Nederlanders verstuurt kerstkaart

Door: Het Pr Bureau  16-12-2008
Trefwoorden: Wenskaart, Kerstkaart

Topdrukte bij online wenskaartenwinkel
Het einde van het jaar blijft een drukke periode voor de postbode. De wenskaart is nog steeds het meest populaire schrijfmiddel om attent te zijn. Ook bij het versturen van kerstkaarten is de belangrijkste motivatie attentheid. Collega’s worden hierbij niet overgeslagen, want – verrassend genoeg – één op de twee Nederlanders stuurt ook een kerst- en/of nieuwjaarskaart naar één of meerdere collega’s. “De kerstmaand is voor ons de drukste periode van het jaar,” aldus Suzanne Ekel, Country Manager bij Greetz. “Vorig jaar hebben we 600.000 kerst- en nieuwjaarskaarten verstuurd tijdens de feestmaand. Dit jaar gaan we richting de 1 miljoen kerstkaarten. Tijdens deze topdrukte werken we met dubbele teams en draaien onze printers in Amsterdam 24 uur per dag, zeven dagen per week.”

Creatief met kerst
Een nieuwe trend is dat steeds meer mensen tegenwoordig via internet hun eigen kerstkaarten maken. “Door zelf een foto en de tekst te kunnen kiezen krijgt het traditionele kerstkaartje een persoonlijk karakter. 70 procent van de ondervraagden geeft aan dat een kaart die zelf ontworpen of gemaakt is meer attentiewaarde heeft dan de standaard kaart”, aldus Ekel. Op www.greetz.nl is een collectie van 550 kerst- en nieuwjaarskaarten te vinden. Ook die is de personaliseren met eigen tekst en kaders. Greetz heeft hiermee de grootste collectie kerst- en nieuwjaarskaarten.

Meeste kaarten in de Randstad
In de Randstad verstuurt men verreweg de meeste kaarten. Den Haag neemt de eerste plek in beslag, gevolgd door Utrecht en Haarlem op plaats twee en drie. De inwoners van Middelburg zijn vrij zuinig als het op kerstkaarten versturen aankomt. Samen met Den Bosch versturen zij het minst via de digitale weg hun kaarten.

Over de Nationale Schrijfmonitor
De Nationale Schrijfmonitor is een initiatief van Greetz dat uitgevoerd is door onafhankelijk
onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel en geeft inzicht in het schrijfgedrag van Nederland. De
doelpopulatie zijn Nederlanders van 18 tot en met 65 jaar. Er zijn 501 waarnemingen verzameld tussen 28 april en 5 mei 2008. Binnen de steekproef is een evenwichtige verdeling in opleidingsniveau. Het onderzoek is ook in het Verenigd Koninkrijk uitgevoerd, alwaar 507 waarnemingen verzameld zijn tussen 29 april en 6 mei 2008. Beide steekproeven zijn representatief op basis van leeftijd en geslacht. Representativiteit is verkregen door middel van stratificatie van de steekproef (vooraf) en een kleine weging achteraf. Als referentiebestand voor het onderzoek in Nederland is gebruik gemaakt van de Gouden Standaard, ontwikkeld door de MOA en het CBS.

* Over de Kerstmonitor
De Kerstmonitor is verricht door B&N Panel Wizard onder Nederlanders vanaf 16 jaar. Het
onderzoek is uitgevoerd middels een internetmethode. De steekproef van 550 panelleden vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd (vanaf 16 jaar), opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en inkomen. De steekproefomvang levert bij een betrouwbaarheid van 95 procent een maximale afwijking van 4,2 procent van de werkelijke situatie.


Over Greetz
Greetz is de eerste online service waar je echte, gepersonaliseerde wenskaarten kunt maken en versturen. Greetz helpt je attent en betrokken te zijn op momenten dat je iets bijzonders voor elkaar wilt doen. De verzender bepaalt zelf hoe de wenskaart eruit komt te zien. Je hebt de keuze uit een kaart met eigen foto of uit één van de ruim 2500 beelden uit de collectie. Daarnaast bepaal je zelf de tekst en de verdere vormgeving van de wenskaart. Een kaart die voor drie uur is gemaakt, wordt dezelfde dag nog door Greetz verzonden naar de ontvanger. Greetz heeft op deze wijze de afgelopen periode ruim 6 miljoen kaarten verstuurd. Greetz heeft een Thuiswinkel Waarborg. Greetz® is een geregistreerd merk van internetbedrijf Venspro. www.greetz.nl

– Einde bericht –


*** Noot voor de redactie *** NIET VOOR PUBLICATIE
Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact opnemen met de onderstaande contactpersonen. Hier kunt u eveneens gratis hoge resolutie beeldmateriaal van de nieuwe collecties opvragen, geschikt voor publicatie en vrij van rechten te gebruiken.

Greetz
Suzanne Ekel – Country Manager NL
Tel: 06 - 21 52 1076
E-mail: [email protected]

Het PR Bureau
Suzanna Ruis
Tel: 020 – 670 22 32
E-mail: [email protected]

Trefwoorden: Kerstkaart, Wenskaart