Auto-industrie moet op de kleintjes letten

Door: Het Pr Bureau  12-02-2007
Trefwoorden: India, Auto-industrie, Seyger

- Persbericht -

Roland Berger voorspelt sterke groei in A- en B-segment
Auto-industrie moet op de ‘kleintjes’ letten

Amsterdam, 12 februari 2007 – Een explosieve groei in de vraag naar kleine, laaggeprijsde auto’s zal spoedig een revolutie ontketenen in de mondiale auto-industrie. Door de welvaartstijging in het Verre Oosten en verschuivende behoeften in Westerse landen, stijgt de vraag naar deze voertuigen sneller dan in andere segmenten. Dit biedt fabrikanten uit China en India de kans om marktaandeel te veroveren en de industrie te hervormen. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants.

Demografische en economische ontwikkelingen in verschillende werelddelen, veroorzaken op korte termijn structurele verschuivingen in de vraag naar laaggeprijsde auto’s. Roland Berger voorspelt dat het aantal voertuigen in dit A- en B-segment in 2012 zal zijn gestegen naar 18 miljoen. Dit betekent een groei van vier miljoen binnen slechts zes jaar. “De ontwikkelingen binnen het segment van kleine, goedkope auto’s zullen de auto-industrie op zijn kop zetten, en traditionele fabrikanten dwingen tot een strategieomslag,” aldus René Seyger, partner van Roland Berger Strategy Consultants.

Spotprijs stimuleert snelle stijging
"Consumenten in Noord-Amerika en Europa kiezen nu in plaats van tweedehands auto's, al steeds vaker voor kleine, goedkopere nieuwe auto's. Zo hebben ze voor weinig geld, wel de nieuwste techniek, veiligheid en uitstraling. Het succes van Renault's Dacia Logan is hier een sprekend voorbeeld van,” verklaart Seyger. Tegelijkertijd ontstaan in opkomende landen in hoog tempo grote groepen mensen die voor het eerst over de middelen beschikken om een auto te betalen. Seyger: “In India zullen tussen nu en 2010 maar liefst dertig miljoen huishoudens de financiële mogelijkheden krijgen om een auto te kopen. Hun groeiende behoefte aan individuele mobiliteit drijft hen vervolgens tot de aankoop van een klein, goedkoop model.”

Meer keuze, minder kosten
Door de welvaartsstijging zullen China en India de meeste absolute groei vertonen, maar reeds gevestigde markten als Europa en Noord-Amerika zullen ook een aantoonbare rol spelen in de vraaggroei. “Dit biedt kansen voor Chinese en Indiase fabrikanten om hier een voet aan de grond te krijgen,” aldus Seyger. “Daardoor kunnen we op termijn meer keuzemogelijkheden verwachten in het A- en B-segment. Mensen met een bescheiden budget krijgen zo een groot aantal keuzes. Hierdoor zullen nog meer mensen overstappen van het tweedehandse aanbod naar de markt van kleine nieuwe auto’s.”

Survival of the fittest
Een aantal traditionele autofabrikanten lijkt zich inmiddels bewust van de dreiging van de opkomende fabrikanten. “De kleinere auto’s uit China en India worden kwalitatief steeds beter en bevatten minder technische snufjes dan de Westerse modellen. Ze zijn goedkoper en vertonen minder defecten. Partijen als Renault, Volkswagen en Toyota realiseren zich dit, en
hoewel het lastig is om hoge winsten te behalen met laaggeprijsde auto’s, richten zij zich steeds meer op het goedkope segment,” aldus Seyger. Roland Berger stelt dat de fabrikanten voor een belangrijke keuze staan: óf ze ondernemen snel actie en ontwikkelen een strategie voor een effectieve en winstgevende lancering van kleine modellen, óf ze laten dit groeiende segment over aan fabrikanten uit China en India.

Over het onderzoek
Voor haar studie The Early Bird Catches the Worm – Low Cost Cars Emerging Globally verrichtte Roland Berger een wereldwijde analyse van de auto-industrie. Hierbij onderzochten zij het A- en B-segment (auto’s lager geprijsd dan €10.000 in Europa en $10.000 in de VS) in de Verenigde Staten, Europa, Japan, China, India, Brazilië, Rusland en Zuid-Korea.

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim 1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.

- EINDE BERICHT -


**NOOT voor de REDACTIE**
Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact opnemen met René Seyger, partner en lid van het Nederlandse management team van Roland Berger Strategy Consultants, bereikbaar op 020 – 79 60 600 of per e-mail via: [email protected]

Het onderzoeksrapport is eveneens op te vragen via bovenstaand nummer.

Trefwoorden: Auto-industrie, India, Seyger