Helft Nederlanders stuurt 25 of meer kerstkaarten

Helft Nederlanders stuurt 25 of meer kerstkaarten van Het Pr Bureau

Door: Het Pr Bureau  19-12-2007
Trefwoorden: Internet, Onderzoek, Kerst

Hoofddorp, dinsdag 18 december – De feestdagen blijven hét Nederlandse kaartmoment bij uitstek. Negentig procent van Nederland verstuurt een kerst- en/of nieuwjaarskaart. Daarvan stuurt de helft er 25 of meer. Nederlanders sturen kaarten voornamelijk om attent te zijn, niet ‘omdat het moet’. Zijn dit over het algemeen kaarten met een ‘kerstman met slee-thema’, opvallend is echter dat bijna één op de vijf Nederlanders zelf kerst- en/of nieuwjaarskaarten in elkaar knutselt. Alle inspanningen worden veelal beloond met een kaartje, aangezien driekwart van Nederland in geval van een vergeten kaart er altijd eentje nastuurt. Bovendien bewaart veertig procent van de Nederlanders de ontvangen kerstkaarten om in het volgende jaar niemand te hoeven vergeten. Dit en meer blijkt uit de Kerstmonitor van Greetz onder 550 Nederlanders, uitgevoerd door B&N Panelwizard.

Attentie: attent zijn staat voorop
Het einde van het jaar blijft een drukke periode voor de postbode. Driekwart van de Nederlanders stuurt een kerstkaart om attent te zijn. “Het geeft je een warm gevoel,” laat één van de 550 respondenten weten. Vrienden, familie en kennissen kunnen met kerst en oud & nieuw de meeste kaarten verwachten. Collega’s worden ook niet overgeslagen, want – verrassend genoeg – één op de twee Nederlanders stuurt ook een kerst- en/of nieuwjaarskaart naar één of meerdere collega’s. Van de parttimers is dit zelfs tweederde.

Frank van Run, Country Manager Greetz.nl licht toe: “Dit verschil tussen voltijd en deeltijd is te verklaren. Gebleken is namelijk dat tijdsgebrek voor mensen de grootste drempel is om een kerstkaart te sturen per post. Vrije tijd is iets dat een parttimer natuurlijk iets meer heeft. Over het algemeen is het duidelijk dat veel Nederlanders rond het einde van het jaar graag nog iets van zich willen laten horen.”

De standaard kaart
Ruim drie miljoen Nederlanders maken zelf kerstkaarten. De helft van Nederland houdt het bij een traditioneel ‘kerstman met slee-thema’. “Prettige feestdagen”, “Veel voorspoed en gezondheid” en “De beste wensen” worden allemaal veel genoemd, maar de meest gebruikte boodschap voor op een kerstkaart is toch: “Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.” Tachtig procent van de Nederlanders schrijft zo’n standaard wens op zijn of haar kerst -en/of nieuwjaarskaarten. Eén op de vijf Nederlanders schrijft echter wel een persoonlijke boodschap op iedere kerstkaart.

Van Run: “Iemand een kaartje sturen, dat kan natuurlijk het hele jaar door. Toch is de afsluiting van een jaar hét moment om iemand een hart onder de riem te steken, te feliciteren met een zwangerschap of gewoon de beste wensen te doen, hoe standaard die boodschap ook is. Een kaartje blijft een cadeautje.” Eén op tien Nederlanders gebruikt voor het versturen zo’n ‘kerstcadeautje’ een online wenskaartenservice, zoals Greetz.

Meest dankbare ontvangers
Bijna alle Nederlanders ontvangen jaarlijks kerstkaarten, meer dan de helft krijgt 25 of meer kerstkaarten. Ruim veertig procent bewaart kerstkaarten, voornamelijk als geheugensteuntje om zo te onthouden wie ze volgend jaar een kerstkaartje moeten sturen. Voor ruim een derde van de Nederlanders heeft een kerstkaart emotionele waarde, en 15 procent geeft aan nu eenmaal niets weg te kunnen gooien. Daarnaast wordt er door 15 procent zelfs kerstkaarten gerecycled. De meest dankbare ontvangers van kerstkaarten zijn de 60+-ers, want van hen bewaard bijna de helft alle kerst- en nieuwjaarskaarten.

Verplicht nummer
Toch stuurt een vijfde van de Nederlanders een kerstkaart uit verplichting: “Het is traditie” en “Het hoort er gewoon bij”, laten respondenten weten. Het merendeel voelt zich verplicht, omdat ze kerstkaarten verwachten te ontvangen van anderen. Meer dan driekwart van de Nederlanders stuurt er bij een vergeten kaart snel nog één achteraan. Eén op acht Nederlanders trekt zich er hier helemaal niets van aan. “Het is niet nodig om je schuldig te voelen. Hoewel kerstkaarten versturen er wel helemaal bij hoort, worden we er niet op af gerekend.” aldus Van Run. “Tweederde van de Nederlanders maakt zich helemaal niet druk als ze geen kaart terugkrijgen. Het gaat Nederlanders toch om het verspreiden van de kerstgedachte!,” voegt Van Run toe.

Over het onderzoek
De Greetz Kerstmonitor is verricht door B&N PanelWizard onder Nederlanders vanaf 16 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd middels een internetmethode. De steekproef van 550 panelleden vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd (vanaf 16 jaar), opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en inkomen. De steekproefomvang levert bij een betrouwbaarheid van 95 procent een maximale afwijking van 4,2 procent van de werkelijke situatie.

Over Greetz
Greetz is de eerste online service waar je echte wenskaarten kunt versturen. Greetz helpt je attent en betrokken te zijn op momenten dat je iets bijzonders voor elkaar wilt doen. De verzender bepaalt zelf hoe de wenskaart eruit komt te zien. Je hebt de keuze uit een kaart met eigen foto of uit één van de ruim duizend beelden uit de collectie. Daarnaast bepaal je zelf de tekst en de verdere vormgeving van de wenskaart. De kaart ligt de volgende dag op de mat bij de geadresseerde. Greetz heeft op deze wijze de afgelopen periode al miljoenen kaarten verstuurd. Greetz heeft een Thuiswinkel Waarborg. www.greetz.nl

Greetz® is een geregistreerd merk van internetbedrijf Venspro.

– Einde bericht –

*** Noot voor de redactie *** NIET VOOR PUBLICATIE

Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:

Frank van Run, Country Manager Greetz
Tel: 023-5666810
E-mail: [email protected]


Trefwoorden: Internet, Kerst, Kerstkaart, Onderzoek, Online Service, Wenskaart