Kans en bedreiging voor Nederlandse auto-industrie

Door: Het Pr Bureau  02-07-2007
Trefwoorden: Auto, Industrie, Internationaal

- Persbericht -

Oost-Europese toeleveranciers zijn snelste groeiers ter wereld
Kans en bedreiging voor Nederlandse auto-industrie

Amsterdam, maandag 2 juli 2007 – De stormachtige ontwikkeling van de auto-industrie in Oost-Europa biedt zowel kansen als bedreigingen voor Nederlandse toeleveranciers. Met een groei in sales van 14,5 procent, zijn de Oost-Europese suppliers de snelst groeiende leveranciers uit de mondiale auto-industrie. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. De snelle groei in combinatie met de gunstige ligging ten opzichte van West-Europese fabrikanten, zullen bovendien de opmars van zogenaamde low cost cars versnellen.

Roland Berger Strategy Consultants verwacht dat het aandeel van Oost-Europa in het aantal wereldwijde autoverkopen in de komende vijf jaar zal stijgen naar acht procent. Het aandeel in de totale autoproductie zal richting 2013 bovendien toenemen naar tien procent. “Met een groei in sales van bijna vijftien procent, presteren toeleveranciers in Oost-Europa op dit moment beter dan waar dan ook ter wereld,” aldus René Seyger, lid van het management team van Roland Berger. “Op deze manier kunnen zij een bedreiging vormen voor de Nederlandse suppliers. Sterke spelers met innovatieve concepten op het gebied van bijvoorbeeld elektronica in de auto, zoals TomTom, NXP en Bosch VDT, zullen hier weliswaar weinig hinder van ondervinden. Voor leveranciers van minder kritieke onderdelen geldt echter wel degelijk dat de verleiding van fabrikanten groot zal zijn om hun activiteiten te verplaatsen.”

Kansen voor Nederland
Roland Berger wijst echter ook op de kansen van de ontwikkeling van de auto-industrie in Oost-Europa. “De snelle groei in combinatie met een relatief lage concurrentie, biedt voor de toeleveranciers een goede mogelijkheid om kosten te reduceren en tegelijkertijd de afzet te vergroten. Onze suppliers kunnen zich daar betrekkelijk gemakkelijk onderscheiden en zo een aantrekkelijk marktaandeel verwerven. Buitenlandse partijen in deze regio, blijken de lokale spelers op dit moment namelijk ver achter zich te laten. Bovendien zal de West-Europese auto-industrie voorlopig toonaangevend blijven op het gebied van productontwikkeling en innovatie. Dergelijke hoogwaardige activiteiten – onderdelen waar Nederland traditioneel in uitblinkt – blijven dicht bij de basis van de OEMs. Van hieruit kunnen partijen dus onderdelen uitbesteden naar Oost-Europa, of zelfs lokale spelers overnemen om in te spelen op de plaatselijke groei,” besluit Seyger.

Lagere kosten, lagere prijzen
De trend in Oost-Europa versterkt volgens Roland Berger de verschuiving naar value for money-auto’s. “Mensen zullen steeds vaker kiezen voor een nieuwe goedkopere auto met alle laatste technologieën, dan voor een vergelijkbaar geprijsd tweedehands exemplaar,” vertelt Seyger. “Kijk maar naar het succes van de Roemeense Renault Dacia Logan. Dankzij de mogelijkheden die Oost-Europa biedt, zowel als productieregio als afzetmarkt, wordt het voor fabrikanten mogelijk om steeds goedkopere voertuigen te vermarkten, die ondanks de lage prijs prima kunnen concurreren met de ‘oudere’ tweedehands auto’s.”

De voordelen van Oost-Europa
Het grote concurrentievoordeel van het oostelijke deel van Europa, zit volgens Roland Berger in een aantal aspecten: “vanzelfsprekend de lage loonkosten, maar tevens de aanwezigheid van geschikte hoog opgeleide arbeidskrachten en de geografische nabijheid zijn erg belangrijk,” verklaart Seyger. “De Oost-Europese toeleveranciers bevinden zich – in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Aziatische concurrenten – op armlengte van de West-Europese fabrikanten. Bovendien worden de kwaliteits- en veiligheidsprestaties steeds beter, zijn Engels en Duits in deze landen welbekende talen, en heeft ook de afwezigheid van grote cultuur- en tijdsverschillen een positieve invloed op de keuze om activiteiten hierheen te verplaatsen. Het is goedkoop, vertrouwd en het risico is goed beheersbaar.”

De ontwikkeling van de auto-industrie is van groot belang voor de internationale concurrentiepositie van de Oost-Europese landen. “De ontwikkeling van de toeleveranciers biedt belangrijke positieve sneeuwbaleffecten voor deze landen. Zowel direct economisch als op het gebied van de kenniseconomie, infrastructurele aspecten en haar relaties met West-Europese grootmachten,” aldus Seyger. “Het is echter zeker niet gezegd dat de huidige ontwikkelingen over de middellange termijn zullen aanhouden. Naar verwachting kruipt het kostenniveau in deze regio vanaf 2010 sterk naar West-Europese hoogten. Hierdoor is alleszins uitgesloten dat fabrikanten weer verder kijken, richting bijvoorbeeld Rusland en Turkije.”

Over het onderzoek
Voor de studie zijn ruim 380 toeleveranciers van de auto-industrie in tien landen in Central Eastern Europe (Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Polen, Slowakije en Slovenië) en Southern Eastern Europe (Kroatië, Macedonië, Roemenie en Servië) belicht. Verder zijn macro-economische trends en fabrikantontwikkelingen in Rusland, de Oekraïne en Turkije geanalyseerd.

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim 1.700 medewerkers in 33 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.

- Einde bericht -


**NOOT voor de REDACTIE**

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met René Seyger, partner en lid van het management team van Roland Berger Strategy Consultants:

Hij is bereikbaar op: 020 – 79 60 600 of per e-mail via: [email protected]

Hier kunt u eveneens het onderzoeksrapport opvragen.

Trefwoorden: Auto, Concurrentiepositie, Consultant, Groei, Industrie, Internationaal, Leverancier, Nxp, Oem, Offshoring, Oost-europa, Outsourcing, Seyger, Strategy, Tomtom,